Oilsludge

Åpent forum for alle Saab entusiaster. Her postes Saab/bil-tekniske innlegg.

Moderator: Moderatorer

Svar
dagcr
Grunnladetrykk
Grunnladetrykk

Oilsludge

Legg inn av dagcr » 25 aug 2013, 23:36

Har akkurat kjøpt meg en -00 mod Saab 93 2.0L Turbo 185 hk (220.000km).

Har lest opp og ned ang oilsludge, og er litt stressa nå om jeg har kjøpt katta I sekken..
Veldig mange som sier at 2.0 L Turbo'n ikke har like mye problemer med oilsludge som motorene uten turbo. Stemmer dette?
Bilen har fulgt så og si alle servicene, men har noen lengre intervaller fra 150-200k km. Har prøvekjørt bilen I 2 timer, og den var veldig thight og fin å kjøre. Ingen ulyder fra motoren og den dro meget godt. motoren har svart tennkasset så dette er vel da en T7 ?
Bilen skal bli brukt til å trekke en båt I ny og ned (ca 550kg), og jeg skal ha den I toppen 3 år. Har jeg grunn til å være nervøs for motorhavari? Skal kjøre på med oljeskift hyppig. Noen anbefalinger med olje jeg kan ta med meg?

På forhånd takk :)

Brukeravatar
henrik
1,5 bar
1,5 bar
Sted: Bodø

Re: Oilsludge

Legg inn av henrik » 26 aug 2013, 00:03

Kjør hyppigere oljeskift enn bare på service, det kan være lurt. Det kan ogaå være lurt å forvisse deg om at veivhusventilasjonen er av rette typen. Er bilen tatt vare på med skift av olje osv samt at veivhusventilasjonen er up to date så trenger du ikke bli plaget med sludge. Grattis med bil:)

Sent from my GT-I9300 using Tapatalk 2
Saab 9000 2.3 Turbo CSE, 94 @ 250 BHP <-- kondemnert :-(
Mazda 323, 92' Konevognen. (solgt)
Saab 9-5 Hot Aero, '02 @ 250 BHP
Saab 9000 2.0T, '97 @ 310 BHP

Brukeravatar
Hjelle, N6
Site Admin
Site Admin
Medlemsnummer: N6
Kontakt:

Legg inn av Hjelle, N6 » 26 aug 2013, 00:10

Fysst, gratulerer med ny bil!
Det stemmer ikkje, alle T7-motorane er levert med turbo... ;)
MEN, det kan virke som 9-3 med T7 er mindre ramma av oilsludge enn 9-5.
Min påstand er at "bilen har fulgt servicane" ikkje nødvendigvis er bra, i værste fall kan bilen ha gått opp mot30 000 mellom oljeskifta. Hyppige oljeskift (ca. 10 000/eller årlig om en køyrer mindre) er bra og etter mi meining ei billig forsikring med sludge. Men det eg ville gjordt om eg stod i dine sko er å få demontert botnpanna og inspisert/rensa oljesila. Då slepp du lure og du får ein bra peikepinn på korleis det står til med sludgeproblemet. Ser tig greit ut, forviss deg om at seinaste versjon av veivhusventilasjon er monter og at enveisventilen fungerar. Skift deretter olje og filter etter nemnte intervall, kva olje du skal bruke er det omtrent like monge meiningar om som brukarar på forumet, men mitt tips er å bruke same oljetype som tidligare eigarar sosant oljen oppfyl spesifikasjonane til SAAB, dvs GM-LL-025-A/B evt Dexos 2 og du ikkje har lekasjer/stort oljeforbruk.

dagcr
Grunnladetrykk
Grunnladetrykk

Legg inn av dagcr » 26 aug 2013, 00:43

Takk for svar :)

Hvordan finner jeg ut hvilken versjon av veivhusventilasjon som sitter på? Og koster det mye å skifte ut nåværende veivhusventilasjon til den nyeste? Noe man kan gjøre selv?
Skal hente bilen på tirsdag hos forhandler, så skal be han sjekke oljesilen I morgen :)

Brukeravatar
Hjelle, N6
Site Admin
Site Admin
Kontakt:

Legg inn av Hjelle, N6 » 26 aug 2013, 01:07

Sikraste måten å identifisere seinaste versjon veivhusvent. (v6) er å sjekke oljepåflyllinga. På v6 går det en slange ifrå oljepåfyllinga med en einvegsventil fram til innløpsrøret i metall til turboen.
Jobben kan du gjere sjølv, men greit å ha tilgong til grav/bukk då det er trongt nok å montere den nye oljefella. Monteringsveiledning finns her: http://www.genuinesaab.com/psi/files2/t ... 4%20en.pdf
Prisen på denne har variert med åra, men vil tru at kjøper du denne satsen samt dei ekstra slangane som er anbefalt å skifte som ikkje er inkl. vil det koste deg ca. 7-800 kroner. Nummera på desse står i dokumentet, den som er mest vanlig å bytte er slangen med enveisventil, dvs den som ikkje er inkludert.

Brukeravatar
Ingvar N629
MAX BOOST
Medlemsnummer: 629
Navn: Ingvar Garåsen
Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
Sted: Rissa

Legg inn av Ingvar N629 » 26 aug 2013, 07:53

Hjelle, N6 skrev:enveisventilen fungerar.
Enveisventilene. :wink: De store feiler jo sjelden, sjekk spesielt den hvite med 4 mm tilkoblinger. Denne er ikke en del av oppdateringssettet til veivhusventilasjonen og kan enten være helt tett eller være åpen begge veier. Det er en pil på ventilen, den skal være åpen med pila, og stengt andre veien, altså den skal være åpen fra ventilkåpe til spjeldhus, men stengt andre veien.

Som Hjelle skriver, ta ned bunnpanna og sjekk, evt rengjør oljesila. Dersom det ser rent og pent ut der, så har ikke motoren slugde-problem. Forebygg videre med oljeskift hver 10k km.

Det er mest vanlig med sludge på motorer med automatgir, og motorer som går mye småkjøring.
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan

dagcr
Grunnladetrykk
Grunnladetrykk

Legg inn av dagcr » 26 aug 2013, 11:04

Tusen takk for svar så langt :)
Har sendt melding til selger om han kan skru ut bunnpanna og silen for å sjekke etter oilsludge, så får vi se hva han sier.

Nå får jeg ikke sjekket veivhusventilasjonen, men sett at jeg må skifte denne, hvor får jeg kjøpt det jeg trenger for et komplett bytte ? Noen som orker å ta seg tid til å linke til delene da jeg har 0 peiling på hva jeg skal ha. Dette er min første Saab, så har ikke satt meg skikkelig inn i deler ennå. Hvordan olje bør jeg bruke? 10w40 eller 5w40? noen merker som er bedre en andre?

Brukeravatar
Hjelle, N6
Site Admin
Site Admin
Kontakt:

Legg inn av Hjelle, N6 » 26 aug 2013, 11:43

Ingvar N629 skrev:
Hjelle, N6 skrev:enveisventilen fungerar.
Enveisventilene. :wink: De store feiler jo sjelden, sjekk spesielt den hvite med 4 mm tilkoblinger. Denne er ikke en del av oppdateringssettet til veivhusventilasjonen og kan enten være helt tett eller være åpen begge veier. Det er en pil på ventilen, den skal være åpen med pila, og stengt andre veien, altså den skal være åpen fra ventilkåpe til spjeldhus, men stengt andre veien.
Bra nokon les godt ;)
dagcr skrev:Nå får jeg ikke sjekket veivhusventilasjonen, men sett at jeg må skifte denne, hvor får jeg kjøpt det jeg trenger for et komplett bytte ? Noen som orker å ta seg tid til å linke til delene da jeg har 0 peiling på hva jeg skal ha. Dette er min første Saab, så har ikke satt meg skikkelig inn i deler ennå. Hvordan olje bør jeg bruke? 10w40 eller 5w40? noen merker som er bedre en andre?
Du får kjøpt alt du treng hjå nærmaste SAAB-forhandlar. Ellers har sikkert fleire av dei som spesialiserar seg på SAAB-deler dette i hyllene.
Art.nr på satsen er 55 561 200, enveisventilen som nemnt over med 4mm tilkopling, inkl. slange er 93 99 973 (ikkje inkl i satsen), slangen frå oljefella til botnpanna er 55 560 445 (ikkje inkl i satsen), slangen ut frå toppdekselet har 55 560 463 (ikkje inkl i satsen). Alle nummer er SAAB sine egne delenummer.

dagcr
Grunnladetrykk
Grunnladetrykk

Legg inn av dagcr » 26 aug 2013, 13:14

Tusen takk for svar. Delene er notert og skal sjekkes opp når jeg tar over bilen denne uka :) Krysser fingrene for at det ikke har hopet opp sludge og at jeg får en god bil i tiden fremover :)

Svar