Bytte av turbo i kombinasjon med chip etc.
Moderator: Moderatorer
Bytte av turbo i kombinasjon med chip etc.
Hei!
Er ny på forumet så prøver meg her:
Har en 9-5 2.0t aut, 2005 modell.... ca 120000km
Turboen har begynt å svette en del (mulig oljeforbruk og noe røyk av og til). Denne har dog ganske lite slakk foreløpig.
Men, dersom denne plutselig skulle ryke, noe som kan skje snart eller aldri (røykfylt nærområde). Har jeg lyst til å ha en turbo på hylla for kjapt bytte.
Det jeg lurer på, er om dere bruker tilsvarende originalturbo, eller går over til annen forbedret type? Hvor evt kjøpe dette? (Tenker utland ja)
Tanken er å få chippet bil når økonomien/prioriteringen tillater det. Kan det da være fordel å få en ny type turbo og ny downpipe?
Med tanke på type chip, er det snakk om moderat ca 200hk. Forslag?
Går ut fra at noen her har prøvd andre turboer på sine biler... ønsker en kjørbar bil, ikke en som kommer på 5000o/min+
Downpipe blir nok større uansett mtp tidligere erfaringer med forbedret spoolup.
Takker for alle svar!!!
Mvh
Malfinn
Er ny på forumet så prøver meg her:
Har en 9-5 2.0t aut, 2005 modell.... ca 120000km
Turboen har begynt å svette en del (mulig oljeforbruk og noe røyk av og til). Denne har dog ganske lite slakk foreløpig.
Men, dersom denne plutselig skulle ryke, noe som kan skje snart eller aldri (røykfylt nærområde). Har jeg lyst til å ha en turbo på hylla for kjapt bytte.
Det jeg lurer på, er om dere bruker tilsvarende originalturbo, eller går over til annen forbedret type? Hvor evt kjøpe dette? (Tenker utland ja)
Tanken er å få chippet bil når økonomien/prioriteringen tillater det. Kan det da være fordel å få en ny type turbo og ny downpipe?
Med tanke på type chip, er det snakk om moderat ca 200hk. Forslag?
Går ut fra at noen her har prøvd andre turboer på sine biler... ønsker en kjørbar bil, ikke en som kommer på 5000o/min+
Downpipe blir nok større uansett mtp tidligere erfaringer med forbedret spoolup.
Takker for alle svar!!!
Mvh
Malfinn
- EdHunter N815
- MAX BOOST
- Innlegg: 4525
- Registrert: 02 sep 2006, 13:11
- Medlemsnummer: N815
- Navn: Bjørn
- Bil: 2008 9-3 2,0t Hirsch
- Sted: Bergen
Re: Bytte av turbo i kombinasjon med chip etc.
Original turbo klarer fint opp mot rundt 250hk, så med den type moderat trim du nevner er det ingen grunn til å tenke på oppgradering.
Alternativt er det en del som bytter til turbo fra Aero-utgaven av 9-5, denne tåler en del mer og er generelt regnet for å være bedre enn Garretten som står på standard 2,0/2,3 motorer.
Maptun leverer eksempelvis 225hk (Steg 1) til din bil med kun oppgradering av programvare.
For øvrig har vi for vår egen sikkerhet et eget forum for trimprat, så foreslår at videre spørsmål om trim tas der eller på PM.
Alternativt er det en del som bytter til turbo fra Aero-utgaven av 9-5, denne tåler en del mer og er generelt regnet for å være bedre enn Garretten som står på standard 2,0/2,3 motorer.
Maptun leverer eksempelvis 225hk (Steg 1) til din bil med kun oppgradering av programvare.
For øvrig har vi for vår egen sikkerhet et eget forum for trimprat, så foreslår at videre spørsmål om trim tas der eller på PM.

M91 Saab 9000cc 2.3 Turbo S (godbil)
M08 Saab 9-3 SC 2,0t Vector (Hirsch)
M98 Saab 9-5 sedan 2.3t steg 1
M08 Saab 9-3 SC 2,0t Vector (Hirsch)
M98 Saab 9-5 sedan 2.3t steg 1
Re: Bytte av turbo i kombinasjon med chip etc.
Å ta ut 250 hk av en orginal Garret er risikosport både for motoren og turboen.
06 9-5 TiD.
99 9-3 Cab.
99 9-3 Cab.
- Ingvar N629
- MAX BOOST
- Innlegg: 12871
- Registrert: 14 mar 2006, 16:41
- Medlemsnummer: 629
- Navn: Ingvar Garåsen
- Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
- Sted: Rissa
Re: Bytte av turbo i kombinasjon med chip etc.
250 hk på en Garrett gt17 GÅR IKKE! 

Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan
- john n04
- 2.0 bar
- Innlegg: 699
- Registrert: 25 feb 2003, 01:00
- Medlemsnummer: 004
- Navn: John Arild Berentsen
- Bil: SAAB 9-3SS 1.9TiD 2005
- Sted: Flekkerøy utenfor kristiansand
- Kontakt:
Re: Bytte av turbo i kombinasjon med chip etc.
+1Ingvar N629 skrev:250 hk på en Garrett gt17 GÅR IKKE!

lawicel CanUsb, og Tech2!
- EdHunter N815
- MAX BOOST
- Innlegg: 4525
- Registrert: 02 sep 2006, 13:11
- Medlemsnummer: N815
- Navn: Bjørn
- Bil: 2008 9-3 2,0t Hirsch
- Sted: Bergen
Re: Bytte av turbo i kombinasjon med chip etc.
Det er godt mulig jeg tar feil, men da undrer jeg på hvordan Maptun for eksempel får ut 245hk i sin steg 3 trim uten oppgraderingsturbo? Kitet inneholder SW, JT 3", og luftfilter.
Poenget var uansett å formidle at man ikke trenger å bytte turboen for å få 200hk, som er det trådstarter spør om.
Videre, når man skal korrigere et feilaktig utsagn er det kanskje en god idé å også opplyse om hva som er riktig, ikke bare konstatere at noen har tatt feil...?
Poenget var uansett å formidle at man ikke trenger å bytte turboen for å få 200hk, som er det trådstarter spør om.
Videre, når man skal korrigere et feilaktig utsagn er det kanskje en god idé å også opplyse om hva som er riktig, ikke bare konstatere at noen har tatt feil...?

Sist redigert av EdHunter N815 den 30 aug 2013, 16:47, redigert 2 ganger totalt.
M91 Saab 9000cc 2.3 Turbo S (godbil)
M08 Saab 9-3 SC 2,0t Vector (Hirsch)
M98 Saab 9-5 sedan 2.3t steg 1
M08 Saab 9-3 SC 2,0t Vector (Hirsch)
M98 Saab 9-5 sedan 2.3t steg 1
- Ingvar N629
- MAX BOOST
- Innlegg: 12871
- Registrert: 14 mar 2006, 16:41
- Medlemsnummer: 629
- Navn: Ingvar Garåsen
- Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
- Sted: Rissa
Re: Bytte av turbo i kombinasjon med chip etc.
De hestene er ikke på jobb lenge av gangen, det kan jeg love deg!EdHunter N815 skrev:Det er godt mulig jeg tar feil, men da undrer jeg på hvordan Maptun for eksempel får ut 245hk i sin steg 3 trim uten oppgraderingsturbo? Kitet inneholder SW, JT 3", og luftfilter
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan
- Paradigm N558
- MAX BOOST
- Innlegg: 6954
- Registrert: 03 jun 2005, 01:00
- Medlemsnummer: 558
- Navn: Robert
- Bil: Ionic
- Sted: Bodø
Re: Bytte av turbo i kombinasjon med chip etc.
Må jo være at den effektkurven stuper etter rundt 3500-4000 RPM da?
2022 Ionic 5
2018 Suzuki SV650 X
2024 NEVS Emily GT (I wish)
Har eid: MY86 900i, MY85 900t, MY95 9000 Aero, MY01 9-3 2.0t, MY05 9-5 Aero, MY97 9000 Aero
2018 Suzuki SV650 X
2024 NEVS Emily GT (I wish)
Har eid: MY86 900i, MY85 900t, MY95 9000 Aero, MY01 9-3 2.0t, MY05 9-5 Aero, MY97 9000 Aero
- john n04
- 2.0 bar
- Innlegg: 699
- Registrert: 25 feb 2003, 01:00
- Medlemsnummer: 004
- Navn: John Arild Berentsen
- Bil: SAAB 9-3SS 1.9TiD 2005
- Sted: Flekkerøy utenfor kristiansand
- Kontakt:
Re: Bytte av turbo i kombinasjon med chip etc.
Jeg kan godt spesifisere:
Original gt17 tåler ikke påkjenningen ved 200+ hk over tid. Tuboen snurrer rett og slett for fort, og tar skade på kompressorbladene, dette skaper ubalanse, som igjen fører til akselbrudd. I know, prøvd det selv. Ene turbo totalhavarerte og den andre så ut som om den hadde blitt skutt på med hagle. Etterpå ble det td04. Ingen problemer siden
Når det er sagt, Det går å ta ut 245hk og 360Nm, men de vil ikke vare lenge.
Original gt17 tåler ikke påkjenningen ved 200+ hk over tid. Tuboen snurrer rett og slett for fort, og tar skade på kompressorbladene, dette skaper ubalanse, som igjen fører til akselbrudd. I know, prøvd det selv. Ene turbo totalhavarerte og den andre så ut som om den hadde blitt skutt på med hagle. Etterpå ble det td04. Ingen problemer siden

Når det er sagt, Det går å ta ut 245hk og 360Nm, men de vil ikke vare lenge.
lawicel CanUsb, og Tech2!
- EdHunter N815
- MAX BOOST
- Innlegg: 4525
- Registrert: 02 sep 2006, 13:11
- Medlemsnummer: N815
- Navn: Bjørn
- Bil: 2008 9-3 2,0t Hirsch
- Sted: Bergen
Re: Bytte av turbo i kombinasjon med chip etc.
Takker for en god forklaring, regner med det også gav et litt bedre svar til trådstarter enn de foregående postene.john n04 skrev:Jeg kan godt spesifisere:
Original gt17 tåler ikke påkjenningen ved 200+ hk over tid. Tuboen snurrer rett og slett for fort, og tar skade på kompressorbladene, dette skaper ubalanse, som igjen fører til akselbrudd. I know, prøvd det selv. Ene turbo totalhavarerte og den andre så ut som om den hadde blitt skutt på med hagle. Etterpå ble det td04. Ingen problemer siden![]()
Når det er sagt, Det går å ta ut 245hk og 360Nm, men de vil ikke vare lenge.

M91 Saab 9000cc 2.3 Turbo S (godbil)
M08 Saab 9-3 SC 2,0t Vector (Hirsch)
M98 Saab 9-5 sedan 2.3t steg 1
M08 Saab 9-3 SC 2,0t Vector (Hirsch)
M98 Saab 9-5 sedan 2.3t steg 1