Side 1 av 1

Bytte av turbo i kombinasjon med chip etc.

Lagt inn: 29 aug 2013, 13:44
av malfinnv
Hei!
Er ny på forumet så prøver meg her:
Har en 9-5 2.0t aut, 2005 modell.... ca 120000km

Turboen har begynt å svette en del (mulig oljeforbruk og noe røyk av og til). Denne har dog ganske lite slakk foreløpig.

Men, dersom denne plutselig skulle ryke, noe som kan skje snart eller aldri (røykfylt nærområde). Har jeg lyst til å ha en turbo på hylla for kjapt bytte.

Det jeg lurer på, er om dere bruker tilsvarende originalturbo, eller går over til annen forbedret type? Hvor evt kjøpe dette? (Tenker utland ja)
Tanken er å få chippet bil når økonomien/prioriteringen tillater det. Kan det da være fordel å få en ny type turbo og ny downpipe?
Med tanke på type chip, er det snakk om moderat ca 200hk. Forslag?

Går ut fra at noen her har prøvd andre turboer på sine biler... ønsker en kjørbar bil, ikke en som kommer på 5000o/min+
Downpipe blir nok større uansett mtp tidligere erfaringer med forbedret spoolup.

Takker for alle svar!!!
Mvh
Malfinn

Re: Bytte av turbo i kombinasjon med chip etc.

Lagt inn: 29 aug 2013, 15:11
av EdHunter N815
Original turbo klarer fint opp mot rundt 250hk, så med den type moderat trim du nevner er det ingen grunn til å tenke på oppgradering.
Alternativt er det en del som bytter til turbo fra Aero-utgaven av 9-5, denne tåler en del mer og er generelt regnet for å være bedre enn Garretten som står på standard 2,0/2,3 motorer.

Maptun leverer eksempelvis 225hk (Steg 1) til din bil med kun oppgradering av programvare.

For øvrig har vi for vår egen sikkerhet et eget forum for trimprat, så foreslår at videre spørsmål om trim tas der eller på PM. :)

Re: Bytte av turbo i kombinasjon med chip etc.

Lagt inn: 29 aug 2013, 17:15
av Helge
Å ta ut 250 hk av en orginal Garret er risikosport både for motoren og turboen.

Re: Bytte av turbo i kombinasjon med chip etc.

Lagt inn: 29 aug 2013, 18:03
av Ingvar N629
250 hk på en Garrett gt17 GÅR IKKE! :lol:

Re: Bytte av turbo i kombinasjon med chip etc.

Lagt inn: 29 aug 2013, 20:26
av john n04
Ingvar N629 skrev:250 hk på en Garrett gt17 GÅR IKKE! :lol:
+1 [-X

Re: Bytte av turbo i kombinasjon med chip etc.

Lagt inn: 30 aug 2013, 16:34
av EdHunter N815
Det er godt mulig jeg tar feil, men da undrer jeg på hvordan Maptun for eksempel får ut 245hk i sin steg 3 trim uten oppgraderingsturbo? Kitet inneholder SW, JT 3", og luftfilter.

Poenget var uansett å formidle at man ikke trenger å bytte turboen for å få 200hk, som er det trådstarter spør om.

Videre, når man skal korrigere et feilaktig utsagn er det kanskje en god idé å også opplyse om hva som er riktig, ikke bare konstatere at noen har tatt feil...? [-X

Re: Bytte av turbo i kombinasjon med chip etc.

Lagt inn: 30 aug 2013, 16:44
av Ingvar N629
EdHunter N815 skrev:Det er godt mulig jeg tar feil, men da undrer jeg på hvordan Maptun for eksempel får ut 245hk i sin steg 3 trim uten oppgraderingsturbo? Kitet inneholder SW, JT 3", og luftfilter
De hestene er ikke på jobb lenge av gangen, det kan jeg love deg!

Re: Bytte av turbo i kombinasjon med chip etc.

Lagt inn: 30 aug 2013, 18:12
av Paradigm N558
Må jo være at den effektkurven stuper etter rundt 3500-4000 RPM da?

Re: Bytte av turbo i kombinasjon med chip etc.

Lagt inn: 30 aug 2013, 19:42
av john n04
Jeg kan godt spesifisere:
Original gt17 tåler ikke påkjenningen ved 200+ hk over tid. Tuboen snurrer rett og slett for fort, og tar skade på kompressorbladene, dette skaper ubalanse, som igjen fører til akselbrudd. I know, prøvd det selv. Ene turbo totalhavarerte og den andre så ut som om den hadde blitt skutt på med hagle. Etterpå ble det td04. Ingen problemer siden :D
Når det er sagt, Det går å ta ut 245hk og 360Nm, men de vil ikke vare lenge.

Re: Bytte av turbo i kombinasjon med chip etc.

Lagt inn: 02 sep 2013, 08:51
av EdHunter N815
john n04 skrev:Jeg kan godt spesifisere:
Original gt17 tåler ikke påkjenningen ved 200+ hk over tid. Tuboen snurrer rett og slett for fort, og tar skade på kompressorbladene, dette skaper ubalanse, som igjen fører til akselbrudd. I know, prøvd det selv. Ene turbo totalhavarerte og den andre så ut som om den hadde blitt skutt på med hagle. Etterpå ble det td04. Ingen problemer siden :D
Når det er sagt, Det går å ta ut 245hk og 360Nm, men de vil ikke vare lenge.
Takker for en god forklaring, regner med det også gav et litt bedre svar til trådstarter enn de foregående postene. ;)