Motor kuttet 9-5 MY00

Åpent forum for alle Saab entusiaster. Her postes Saab/bil-tekniske innlegg.

Moderator: Moderatorer

Brukeravatar
Pål N526
MAX BOOST
Innlegg: 3615
Registrert: 19 mar 2004, 01:00
Medlemsnummer: 526

Re: Motor kuttet 9-5 MY00

Legg inn av Pål N526 » 11 sep 2013, 17:42

Finn40 skrev:Etter å ventet over en uke på å få en nye VAG av Speed Part har jeg endelig fått byttet den. Bilen starter og går men føler meg ikke helt trygg på at alt er som det skal. Når jeg står stille og ruser bilen opp i 3000 omdr. og lar den stå der begynner den å pendle. Den pendler med ca 2-300 omdr. uten at jeg beveger gassen og det høres ut som om den kutter litt men ikke men ikke slik som før jeg byttet VAG`en. Er det slik det skal være eller er problemet mitt der fortsatt ?
Fikk du ut oringen på den gamle VAG'en?

Om du har montert med 2 oringer blir avstand mellom VAG og triggerskiva i meste laget..
Anthonsen Performance[right]Donate[/right]
O - Saab 9-5 B235 Biopower MY98
O - Saab 9-5 B205 MY04
O - Saab 9-5 B235 MY06
O - Suzuki (Bandit) GSF 600n MY99
X - Saab 900 T16 B202 MY84 LH2.2[right]Bilde 2272x1704[/right]

Brukeravatar
Finn40
0.7 bar
0.7 bar
Innlegg: 132
Registrert: 04 mai 2010, 21:52

Re: Motor kuttet 9-5 MY00

Legg inn av Finn40 » 11 sep 2013, 18:09

Jeg fikk ut den gamle O-ringen og ganske så sikker på at VAG`en ikke går lengere inn. La nå inn Org programmet og det hjelpe ikke, bilen går ujevnt på tomgang men den kutter ikke slik den gjorde før.

Brukeravatar
Hjelle, N6
Site Admin
Site Admin
Innlegg: 8371
Registrert: 25 feb 2003, 01:00
Medlemsnummer: N6
Kontakt:

Re: Motor kuttet 9-5 MY00

Legg inn av Hjelle, N6 » 11 sep 2013, 19:10

Og du er sikker på at du ikkje har falskluftlekasje?

Brukeravatar
Finn40
0.7 bar
0.7 bar
Innlegg: 132
Registrert: 04 mai 2010, 21:52

Re: Motor kuttet 9-5 MY00

Legg inn av Finn40 » 11 sep 2013, 19:21

Sikker er jeg ikke men har gått over slangene og byttet de som jeg mener bør byttes. Kanskje anlegget bør trykktestet også ?

Brukeravatar
Ingvar N629
MAX BOOST
Innlegg: 12866
Registrert: 14 mar 2006, 16:41
Medlemsnummer: 629
Navn: Ingvar Garåsen
Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
Sted: Rissa

Re: Motor kuttet 9-5 MY00

Legg inn av Ingvar N629 » 12 sep 2013, 08:04

Trykktesting er den beste måten å gjøre det på, men om du ikke har trykkluft og plugg til å erstatte luftmassemåleren med, så kan du følge denne guiden som kontroll på at du får med de mest vanlige lekkasjestedene:
http://mgmotor.no/mekketips-9-5/falskluft.aspx

Dersom dette ikke gir resultat, så prøv å ta av kontakten til LMM, gjør bilen strømløs i noen sekunder ved å løsne minuspolen på batteriet, og så starter du den og ser om problemet blir borte. I så fall må du bytte LMM (luftmassemåler), men husk at en absolutt forutsetning for en slik "test" er at det ikke finnes falskluftlekkasjer.

En kontroll av bensintrykket kan også være på sin plass.
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan

Brukeravatar
Finn40
0.7 bar
0.7 bar
Innlegg: 132
Registrert: 04 mai 2010, 21:52

Re: Motor kuttet 9-5 MY00`"Løst"

Legg inn av Finn40 » 15 sep 2013, 02:04

Har gått over alle slangene igjen og byttet en, så da var det nok VAGèn og en dårlig slange som var problemet. Så nå virkere det som alle problemene er borte :-) håper jeg .. Tusen takk for hjelpen alle sammen :worship:

Svar