Motor kuttet 9-5 MY00

Åpent forum for alle Saab entusiaster. Her postes Saab/bil-tekniske innlegg.

Moderator: Moderatorer

Brukeravatar
Finn40
0.7 bar
0.7 bar
Innlegg: 132
Registrert: 04 mai 2010, 21:52

Motor kuttet 9-5 MY00

Legg inn av Finn40 » 30 aug 2013, 18:21

Hei alle sammen. Jeg fikk problem med min 9-5 2.0T 2000 mod idag. Jeg startet idag tidlig på vei til jobb og da virken bilen fint, men etter kjørt et par mil kuttet den i et halvt sekund og så fortsettet den som normalt. Dette gjorde den et par ganger. Så skulle jeg hjem fra jobb og da fungerte den på samme måte utenom denne gangen stoppet bilen helt når den fikk kuttene, men startet igjen(midt i rushen :? Dette skjedde også et par ganger før den stod bom stille og ikke ville starte igjen. Og da er million spm ...hva er galt venner ?

Brukeravatar
henrik
1,5 bar
1,5 bar
Innlegg: 370
Registrert: 08 okt 2005, 16:43
Sted: Bodø

Re: Motor kuttet 9-5 MY00

Legg inn av henrik » 30 aug 2013, 18:33

Må nok tippe bensinpumpe på denne duh. Typiske symptomer. Du kan ta opp seteputen i baksetet og legge øret mot pumpa og så prøve å starte. Da skal du iallefall høre pumpa dersom den går rundt. Dersom den ei gjør så, bytt pumpe med ny orginal walbro pumpe:) dersom det ikke er pumpen kan du heller si fra:)

Sent from my GT-I9300 using Tapatalk 2
Saab 9000 2.3 Turbo CSE, 94 @ 250 BHP <-- kondemnert :-(
Mazda 323, 92' Konevognen. (solgt)
Saab 9-5 Hot Aero, '02 @ 250 BHP
Saab 9000 2.0T, '97 @ 310 BHP

Brukeravatar
Finn40
0.7 bar
0.7 bar
Innlegg: 132
Registrert: 04 mai 2010, 21:52

Re: Motor kuttet 9-5 MY00

Legg inn av Finn40 » 30 aug 2013, 18:40

hmm jeg hører pumpa men det kan vel være den fordet.Bensin filteret ble skiftet for noen uker siden (Biltema) men om det skulle være filteret skulle jeg kanskje merket det med en gang ?

Brukeravatar
henrik
1,5 bar
1,5 bar
Innlegg: 370
Registrert: 08 okt 2005, 16:43
Sted: Bodø

Re: Motor kuttet 9-5 MY00

Legg inn av henrik » 30 aug 2013, 19:04

Det kan nok enda være pumpa jah. Den kan surre men klarer ikke leveringsmengden. Men det er mye annet du kan prøve. Prøvebytt gjerne tennkassett med noen dersom du kjenner noen. Du må huske at du kun kan prøve med den svarte kassetten, altså T7 kassetten. Dersom det ikke gir noe forandring heller så er veivakselgiveren også en synder. Starter ikke bilen i det hele tadt nå? Beveger turtallsnåla seg når du kimer på startern? Og me beveger er det bare så vidt den skal bevege seg.

Sent from my GT-I9300 using Tapatalk 2
Saab 9000 2.3 Turbo CSE, 94 @ 250 BHP <-- kondemnert :-(
Mazda 323, 92' Konevognen. (solgt)
Saab 9-5 Hot Aero, '02 @ 250 BHP
Saab 9000 2.0T, '97 @ 310 BHP

Brukeravatar
Paradigm N558
MAX BOOST
Innlegg: 6952
Registrert: 03 jun 2005, 01:00
Medlemsnummer: 558
Navn: Robert
Bil: Ionic
Sted: Bodø

Re: Motor kuttet 9-5 MY00

Legg inn av Paradigm N558 » 30 aug 2013, 19:15

Fort gjort at pumper ryker etter man har byttet filter... de tåler ikke den nye, fine og lette flowen :p
2022 Ionic 5
2018 Suzuki SV650 X
2024 NEVS Emily GT (I wish)
Har eid: MY86 900i, MY85 900t, MY95 9000 Aero, MY01 9-3 2.0t, MY05 9-5 Aero, MY97 9000 Aero

Fjalla
1.2 bar
1.2 bar
Innlegg: 215
Registrert: 11 sep 2011, 20:16
Bil: 2001 9-5 2,0t

Re: Motor kuttet 9-5 MY00

Legg inn av Fjalla » 30 aug 2013, 19:30

sjekk bensintrykket på fuelrailen. Er en kobling med svart plasthette omtrent midt på. Hvis det bare pipler ut har du for lite trykk.

Brukeravatar
Finn40
0.7 bar
0.7 bar
Innlegg: 132
Registrert: 04 mai 2010, 21:52

Re: Motor kuttet 9-5 MY00

Legg inn av Finn40 » 30 aug 2013, 23:49

Okey da skal jeg ta meg en tur ut imorgen å sjekke ut disse tingene utenom tennkasse. den blir det verre med.. Men en eller annen saab verksted må vel ha dette liggene eller noe ? kanskje

Brukeravatar
Finn40
0.7 bar
0.7 bar
Innlegg: 132
Registrert: 04 mai 2010, 21:52

Re: Motor kuttet 9-5 MY00

Legg inn av Finn40 » 31 aug 2013, 14:53

Har vært ute å skrudd litt idag. Igår startet ikke bilen men når jeg kom idag startet den igjen, men så kuttet den. Jeg tok ut bensinpumpen og fant vel ut at bensinpumpen har vært byttet før, såg også at ene slangen som har vært byttet ikke var helt 100%. Derfor byttet jeg den ut og gjord rent filteret som det var noe dritt på. Satte alt sammen igjen og startet bilen og tok en prøvetur og det virker som om problemet foreløpig er borte. Men jeg føler meg ikke helt trygg på dette for jeg kjente på slangen før og etter bensinfilteret så kjenner jeg at flowen i slangen før filteret er mye roligere en etter.
Lurer derfor på om det er vanlig ?

Brukeravatar
Finn40
0.7 bar
0.7 bar
Innlegg: 132
Registrert: 04 mai 2010, 21:52

Re: Motor kuttet 9-5 MY00

Legg inn av Finn40 » 01 sep 2013, 13:29

Nope problemet er der fortsatt. Ble stående i Drammen sentrum idag :-( Igjen bilen startet og gikk som normalt til jeg stoppet den og skulle starte igjen da var det full stopp. Måtte få frk til å komme ned med 9-3 for å få slept den. Men så tenkte jeg skulle prøve en ting til før jeg tok bryet med å slepe 9-5en. Jeg fikk frk til å kinne og jeg trykte på ventilen på fuelrailen og overraskene nok startet bilen igjen :wink: Så for å si det mild så er bilen noe lunefull fortiden men skal se om jeg får tid til å reise på saab å få målt bensintrykket på den om den starter da :wink:

Brukeravatar
Hjelle, N6
Site Admin
Site Admin
Innlegg: 8371
Registrert: 25 feb 2003, 01:00
Medlemsnummer: N6
Kontakt:

Re: Motor kuttet 9-5 MY00

Legg inn av Hjelle, N6 » 01 sep 2013, 13:42

Kan høyres ut som veivakselgivar. Om det gikk ei stund før slepehjelpa kom kan det hende sensoren fikk kjølt seg sopass ned at den starta greit att.

Brukeravatar
Finn40
0.7 bar
0.7 bar
Innlegg: 132
Registrert: 04 mai 2010, 21:52

Re: Motor kuttet 9-5 MY00

Legg inn av Finn40 » 01 sep 2013, 14:17

Om veivakselgiveren er gåen kommer det en feilmelding da ? for jeg får ingen feilmeldinger

Brukeravatar
henrik
1,5 bar
1,5 bar
Innlegg: 370
Registrert: 08 okt 2005, 16:43
Sted: Bodø

Re: Motor kuttet 9-5 MY00

Legg inn av henrik » 01 sep 2013, 14:59

Trenger ikke det ser du. Begynner å høres ut som VAG'en jah. Typisk symptom og typisk feil på disse bilene.

Sent from my GT-I9300 using Tapatalk 2
Saab 9000 2.3 Turbo CSE, 94 @ 250 BHP <-- kondemnert :-(
Mazda 323, 92' Konevognen. (solgt)
Saab 9-5 Hot Aero, '02 @ 250 BHP
Saab 9000 2.0T, '97 @ 310 BHP

Brukeravatar
Finn40
0.7 bar
0.7 bar
Innlegg: 132
Registrert: 04 mai 2010, 21:52

Re: Motor kuttet 9-5 MY00

Legg inn av Finn40 » 01 sep 2013, 20:43

Ja det begynner å danne seg et mønster her. Var ute å prøvde å starte igjen nå når bilen var kald og den startet :-) så da følger jeg rådene deres å bestiller en ny vag. i morgen og får håpe det gjør susen :-) Så langt tusen takk for hjelpen :worship:

Brukeravatar
Finn40
0.7 bar
0.7 bar
Innlegg: 132
Registrert: 04 mai 2010, 21:52

Re: Motor kuttet 9-5 MY00

Legg inn av Finn40 » 11 sep 2013, 16:47

Etter å ventet over en uke på å få en nye VAG av Speed Part har jeg endelig fått byttet den. Bilen starter og går men føler meg ikke helt trygg på at alt er som det skal. Når jeg står stille og ruser bilen opp i 3000 omdr. og lar den stå der begynner den å pendle. Den pendler med ca 2-300 omdr. uten at jeg beveger gassen og det høres ut som om den kutter litt men ikke men ikke slik som før jeg byttet VAG`en. Er det slik det skal være eller er problemet mitt der fortsatt ?

Brukeravatar
henrik
1,5 bar
1,5 bar
Innlegg: 370
Registrert: 08 okt 2005, 16:43
Sted: Bodø

Re: Motor kuttet 9-5 MY00

Legg inn av henrik » 11 sep 2013, 17:42

Kan være andre ting i tillegg. Du vil få litt merkelige symptomer om du ikke har fådd vag'en helt inn. Samme dersom du ikke fikk med ut den gamle o-ringen og det ligger dobbelt opp.

Sent from my GT-I9300 using Tapatalk 2
Saab 9000 2.3 Turbo CSE, 94 @ 250 BHP <-- kondemnert :-(
Mazda 323, 92' Konevognen. (solgt)
Saab 9-5 Hot Aero, '02 @ 250 BHP
Saab 9000 2.0T, '97 @ 310 BHP

Svar