Legger ut denne på vegne av jobbkollega. Gjelder 9-5 2,0 my03 autolat.
Kollega har fått "pålegg"av verksted om å bytte regkjede innen 1/2 år grunnet rasling. Bilen har gått i underkant av 200000.
Jeg tenker at det er naturligvis lurt å bytte kjede, ( skal sjekke strammer) men lurer på om det er bakomliggende årsaker til kjederasselet.
Løsning:
1) bytte kjede. Smådyrt og muligens å dempe/utsette problem m sludge eller stempelringer
2) overhale motor (og bytte kjede) dyrt
3) sette i ny motor - naturligvis dyrt men overraskende rimelig for tiden
Rådet jg kom med idag var å ta en ferietur til england og sette i ny 2,3 hos neobros. Vet ikke hvor velfundert det var.
Kjedebytte?
Moderator: Moderatorer
-
- 2.0 bar
- Innlegg: 538
- Registrert: 22 mar 2012, 21:34
- Medlemsnummer: N2526
- Navn: Marius Flatby
- Bil: 9-5 235R pluss noen til :)
- Sted: Oslo
Kjedebytte?
9-5 235R 2002, 900i 1985
SAS,Quaife, Blå powerflex,K-Mac, Taliaferro shortshift, KONI FSD, Aerofjærer.
Nissan Leaf, bykjerre
Vw transporter Camper 1986, turkjerre
SAS,Quaife, Blå powerflex,K-Mac, Taliaferro shortshift, KONI FSD, Aerofjærer.
Nissan Leaf, bykjerre
Vw transporter Camper 1986, turkjerre
- Ingvar N629
- MAX BOOST
- Innlegg: 12871
- Registrert: 14 mar 2006, 16:41
- Medlemsnummer: 629
- Navn: Ingvar Garåsen
- Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
- Sted: Rissa
Re: Kjedebytte?
Kan man bytte kjedet selv, så er det jo ikke dyrt i det hele tatt. Med rens av oljesil og bunnpanne, samt påfølgende oljeskift pr 10k km så berger nok motoren lenge. Totalkost 2000 kr pluss ny olje, og girolje om man tar ut motoren (noe som definitivt er enklest).
Skrur man selv kan man jo også ta en full overhaling uten at det koster særlig mye.
Om man ikke ønsker denne jobben, men kan skru såpass selv at man kan ta motoren ut og sette inn en ny, så er det fortsatt billigere å kjøpe ny motor fra Maptun eller http://www.finn.no/finn/torget/annonse? ... saab+motor (der turbo følger med) og bytte denne selv enn å dra til England. Turen er ikke gratis når man skal ha med egen bil frem og tilbake, for ikke å snakke om tiden man bruker. Har vært på flere turer i England for å hente biler og deler, inkl storshopping hos NeoBros, der de husker oss enda. Slike turer koster fort litt penger, og man skal nok få med seg betydelig mer enn bare et verkstedbesøk for at det skal lønne seg. Tror også man kommer billigere ut om man får et verksted til å bytte motoren her hjemme eller i Sverige, om man finner et som gjør det for en rimelig pris.
Å sette bort registerbytte koster en del, men likevel såpass mye mindre enn ny motor (regner da ikke med at man ukritisk ruller inn på de dyreste verkstedene, sjekk hva Saab City skal ha) at dersom motoren man har er bra, så hadde jeg nok gått for det. Regner man derimot med at motoren man har ikke er all verdens bra, så er det jo ikke verdt det.
Skrur man selv kan man jo også ta en full overhaling uten at det koster særlig mye.
Om man ikke ønsker denne jobben, men kan skru såpass selv at man kan ta motoren ut og sette inn en ny, så er det fortsatt billigere å kjøpe ny motor fra Maptun eller http://www.finn.no/finn/torget/annonse? ... saab+motor (der turbo følger med) og bytte denne selv enn å dra til England. Turen er ikke gratis når man skal ha med egen bil frem og tilbake, for ikke å snakke om tiden man bruker. Har vært på flere turer i England for å hente biler og deler, inkl storshopping hos NeoBros, der de husker oss enda. Slike turer koster fort litt penger, og man skal nok få med seg betydelig mer enn bare et verkstedbesøk for at det skal lønne seg. Tror også man kommer billigere ut om man får et verksted til å bytte motoren her hjemme eller i Sverige, om man finner et som gjør det for en rimelig pris.
Å sette bort registerbytte koster en del, men likevel såpass mye mindre enn ny motor (regner da ikke med at man ukritisk ruller inn på de dyreste verkstedene, sjekk hva Saab City skal ha) at dersom motoren man har er bra, så hadde jeg nok gått for det. Regner man derimot med at motoren man har ikke er all verdens bra, så er det jo ikke verdt det.
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan
-
- 2.0 bar
- Innlegg: 538
- Registrert: 22 mar 2012, 21:34
- Medlemsnummer: N2526
- Navn: Marius Flatby
- Bil: 9-5 235R pluss noen til :)
- Sted: Oslo
Re: Kjedebytte?
Kjenner meg komfortabel med å gjøre jobben for dem, bortsett fra ingen erfaring med automatkassa.
Har jo alt utstyret her.
Kan jo begynne med å ta ned bunnpanna deres og sjekke tilstanden..
Har jo alt utstyret her.
Kan jo begynne med å ta ned bunnpanna deres og sjekke tilstanden..
9-5 235R 2002, 900i 1985
SAS,Quaife, Blå powerflex,K-Mac, Taliaferro shortshift, KONI FSD, Aerofjærer.
Nissan Leaf, bykjerre
Vw transporter Camper 1986, turkjerre
SAS,Quaife, Blå powerflex,K-Mac, Taliaferro shortshift, KONI FSD, Aerofjærer.
Nissan Leaf, bykjerre
Vw transporter Camper 1986, turkjerre