Ny clutch til 9000 2,3 "LTT"

Åpent forum for alle Saab entusiaster. Her postes Saab/bil-tekniske innlegg.

Moderator: Moderatorer

Atzz
Overload!!!
Innlegg: 1364
Registrert: 28 okt 2009, 08:34
Medlemsnummer: N1868
Navn: Sigve
Bil: Saab 9000 Aero
Sted: Bodø

Ny clutch til 9000 2,3 "LTT"

Legg inn av Atzz » 07 sep 2013, 19:48

I og med at clutchen begynner å bli litt sliten, samt at den ikke var så veeeeldig glad i litt mere moment, så er det vel på tide å få byttet clutchen.
Jeg lurer da på hvilen clutch man burden bruke når man tenker å timmer enda litt mere.. (steg 1 i dag, har liggende TD04HL-19T som skal brukes)


Hvilken clutch kjører folket her med, og hvordan er det å kjøre med i forhold til orginal clutch?

PerH N1870
1.2 bar
1.2 bar
Innlegg: 269
Registrert: 19 nov 2007, 23:07
Medlemsnummer: N1870
Navn: PerH N1870
Bil: M91 9000 2.3t
Sted: Stavanger (tel: 90 69 57 38)

Re: Ny clutch til 9000 2,3 "LTT"

Legg inn av PerH N1870 » 09 sep 2013, 10:19

Jeg har nettopp skiftet på min 9000 2.3t.
Kjøpte Sachs fra PFS (Parts for Saab)
Tror vel ikke det er så mye å velge mellom. Tror det er diameteren på svinghjulet som betemmer anleggsflaten på lamellene og trykkplata.
http://www.partsforsaabs.com/default.php?cPath=86_87_91
På min bestilling fulgte nytt clutchlager med.
Jeg skiftet også slavesylinder samtidig.
M91 9000i CC 2.3t
M94 9000i CDE 2.3
M95 9000i CSE 2.0

Atzz
Overload!!!
Innlegg: 1364
Registrert: 28 okt 2009, 08:34
Medlemsnummer: N1868
Navn: Sigve
Bil: Saab 9000 Aero
Sted: Bodø

Re: Ny clutch til 9000 2,3 "LTT"

Legg inn av Atzz » 09 sep 2013, 16:41

2,3LTT har 240mm svinghjul, så har fått tak på en Aeroclutch. Blir å skifte lager og slave når jeg først er i gang!

Brukeravatar
Hjelle, N6
Site Admin
Site Admin
Innlegg: 8371
Registrert: 25 feb 2003, 01:00
Medlemsnummer: N6
Kontakt:

Re: Ny clutch til 9000 2,3 "LTT"

Legg inn av Hjelle, N6 » 09 sep 2013, 19:18

Atzz skrev:2,3LTT har 240mm svinghjul, så har fått tak på en Aeroclutch. Blir å skifte lager og slave når jeg først er i gang!
Pass på at svinghjulet ditt er plant då, om ikkje kan du få deg en overraskelse og dobbelt arbeid.

Atzz
Overload!!!
Innlegg: 1364
Registrert: 28 okt 2009, 08:34
Medlemsnummer: N1868
Navn: Sigve
Bil: Saab 9000 Aero
Sted: Bodø

Re: Ny clutch til 9000 2,3 "LTT"

Legg inn av Atzz » 09 sep 2013, 20:40

Har planer om å ta ut svinghjulet og få det bearbeidet ;)

Brukeravatar
Pål N526
MAX BOOST
Innlegg: 3615
Registrert: 19 mar 2004, 01:00
Medlemsnummer: 526

Re: Ny clutch til 9000 2,3 "LTT"

Legg inn av Pål N526 » 09 sep 2013, 22:31

Atzz skrev:Har planer om å ta ut svinghjulet og få det bearbeidet ;)
få det frest, ikke dreid
Anthonsen Performance[right]Donate[/right]
O - Saab 9-5 B235 Biopower MY98
O - Saab 9-5 B205 MY04
O - Saab 9-5 B235 MY06
O - Suzuki (Bandit) GSF 600n MY99
X - Saab 900 T16 B202 MY84 LH2.2[right]Bilde 2272x1704[/right]

Atzz
Overload!!!
Innlegg: 1364
Registrert: 28 okt 2009, 08:34
Medlemsnummer: N1868
Navn: Sigve
Bil: Saab 9000 Aero
Sted: Bodø

Re: Ny clutch til 9000 2,3 "LTT"

Legg inn av Atzz » 10 sep 2013, 16:50

Hvorfor Frest i stede for dreiet?

Brukeravatar
Pål N526
MAX BOOST
Innlegg: 3615
Registrert: 19 mar 2004, 01:00
Medlemsnummer: 526

Re: Ny clutch til 9000 2,3 "LTT"

Legg inn av Pål N526 » 12 sep 2013, 03:08

Fikk bare høre det hos en som driver med maskinering av motor og div. Mulig det blir glattere?
Anthonsen Performance[right]Donate[/right]
O - Saab 9-5 B235 Biopower MY98
O - Saab 9-5 B205 MY04
O - Saab 9-5 B235 MY06
O - Suzuki (Bandit) GSF 600n MY99
X - Saab 900 T16 B202 MY84 LH2.2[right]Bilde 2272x1704[/right]

Brukeravatar
Ingvar N629
MAX BOOST
Innlegg: 12866
Registrert: 14 mar 2006, 16:41
Medlemsnummer: 629
Navn: Ingvar Garåsen
Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
Sted: Rissa

Re: Ny clutch til 9000 2,3

Legg inn av Ingvar N629 » 12 sep 2013, 07:52

Pål N526 skrev:Fikk bare høre det hos en som driver med maskinering av motor og div. Mulig det blir glattere?
Om man dreier så blir sjærhastigheten ulik innerst og ytterst.
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan

Brukeravatar
Tor N12
MAX BOOST
Innlegg: 9123
Registrert: 13 aug 2003, 01:00
Medlemsnummer: N012
Navn: Tor
Bil: 9000/9-5/9-3
Sted: Melhus

Re: Ny clutch til 9000 2,3 "LTT"

Legg inn av Tor N12 » 13 sep 2013, 20:05

19t på standard aeroclutch?? Da får du ikke utnytta den snurra helt i allefall. Om du makser ut en 15t så er det nok til at aeroclutchen sliter. Om du ikke har montert enda så vurder å levere tilbake/selge den, da kan du heller kjøpe deg en Spec ;)
M97 9000 AERO Godbilen, evighetsprosjekt....
M07 9-5 A60 Hirsch/MgMotor
M07 9-3 Vector/Aero Cab Hirsch/MgMotor
M09 9-3 Aero XWD Hirsch/MgMotor

Atzz
Overload!!!
Innlegg: 1364
Registrert: 28 okt 2009, 08:34
Medlemsnummer: N1868
Navn: Sigve
Bil: Saab 9000 Aero
Sted: Bodø

Re: Ny clutch til 9000 2,3 "LTT"

Legg inn av Atzz » 13 sep 2013, 22:19

Har ikke hentet clutchen enda... Men hvordan er spec-clutchene i forhold til orginal clutch? Tenker da på igangkjøring og tyngde på pedalen o.l.

Brukeravatar
Tor N12
MAX BOOST
Innlegg: 9123
Registrert: 13 aug 2003, 01:00
Medlemsnummer: N012
Navn: Tor
Bil: 9000/9-5/9-3
Sted: Melhus

Re: Ny clutch til 9000 2,3 "LTT"

Legg inn av Tor N12 » 13 sep 2013, 23:24

Så lenge du får deg en + variant så er de gode å kjøre med, de har en "hybrid-lamell" Jeg ville gått for en steg2+ da er den både kjørbar og ikke veldig langt unna orginal følelse. Tar du derimot en av modellene uten + i benevnelsen så er det rene sinterclutcher og da er det i allefall bra annerledes å kjøre med.
M97 9000 AERO Godbilen, evighetsprosjekt....
M07 9-5 A60 Hirsch/MgMotor
M07 9-3 Vector/Aero Cab Hirsch/MgMotor
M09 9-3 Aero XWD Hirsch/MgMotor

Brukeravatar
Ingvar N629
MAX BOOST
Innlegg: 12866
Registrert: 14 mar 2006, 16:41
Medlemsnummer: 629
Navn: Ingvar Garåsen
Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
Sted: Rissa

Re: Ny clutch til 9000 2,3 "LTT"

Legg inn av Ingvar N629 » 14 sep 2013, 00:01

Aero-clutchen tåler vel omtrent det samme på 9000 og 9-5? I så fall holder den for 450 Nm, noe som gir 350 hk ved 5500 rpm. Vil du ha mer moment, eller ha litt margin på clutchen, så kan en Spec absolutt anbefales, da gjerne en 2+ som Tor foreslår. Men ha i bakhodet at de er ekstremt vare for svinghjul som ikke er 100% plane.
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan

Atzz
Overload!!!
Innlegg: 1364
Registrert: 28 okt 2009, 08:34
Medlemsnummer: N1868
Navn: Sigve
Bil: Saab 9000 Aero
Sted: Bodø

Re: Ny clutch til 9000 2,3 "LTT"

Legg inn av Atzz » 14 sep 2013, 17:24

Svinghjul skal planes uansett tenker jeg. Jeg tenker meg at jeg har lyst til å maxe ut 19Ten, når jeg likevel har den, så da er det vel greit å skaffe en spec-clutch da :) Hadde egentlig bare lyst til å vente med det av økonomiske grunner...

Brukeravatar
Tor N12
MAX BOOST
Innlegg: 9123
Registrert: 13 aug 2003, 01:00
Medlemsnummer: N012
Navn: Tor
Bil: 9000/9-5/9-3
Sted: Melhus

Re: Ny clutch til 9000 2,3 "LTT"

Legg inn av Tor N12 » 14 sep 2013, 18:44

Ingvar N629 skrev:Aero-clutchen tåler vel omtrent det samme på 9000 og 9-5?
Tja, jo, de er vel ikke så ulike. Men alikevel, jeg trodde jo jeg fikk kasseras på min men da var det navet på clutchlamellen som var gått rett av, da hadde jeg makset ut en 15t ca 295 hester. Har også hørt flere med rimelig likt oppsett som har opplevd at clluchene får dramatisk kortere levetid, 50-60000 km så når trådstarter da skal ha 19t så ville i allefall jeg valgt en bedre clutch enn en orginal aero ;)
M97 9000 AERO Godbilen, evighetsprosjekt....
M07 9-5 A60 Hirsch/MgMotor
M07 9-3 Vector/Aero Cab Hirsch/MgMotor
M09 9-3 Aero XWD Hirsch/MgMotor

Svar