Side 1 av 2
Ny clutch til 9000 2,3 "LTT"
Lagt inn: 07 sep 2013, 19:48
av Atzz
I og med at clutchen begynner å bli litt sliten, samt at den ikke var så veeeeldig glad i litt mere moment, så er det vel på tide å få byttet clutchen.
Jeg lurer da på hvilen clutch man burden bruke når man tenker å timmer enda litt mere.. (steg 1 i dag, har liggende TD04HL-19T som skal brukes)
Hvilken clutch kjører folket her med, og hvordan er det å kjøre med i forhold til orginal clutch?
Re: Ny clutch til 9000 2,3 "LTT"
Lagt inn: 09 sep 2013, 10:19
av PerH N1870
Jeg har nettopp skiftet på min 9000 2.3t.
Kjøpte Sachs fra PFS (Parts for Saab)
Tror vel ikke det er så mye å velge mellom. Tror det er diameteren på svinghjulet som betemmer anleggsflaten på lamellene og trykkplata.
http://www.partsforsaabs.com/default.php?cPath=86_87_91
På min bestilling fulgte nytt clutchlager med.
Jeg skiftet også slavesylinder samtidig.
Re: Ny clutch til 9000 2,3 "LTT"
Lagt inn: 09 sep 2013, 16:41
av Atzz
2,3LTT har 240mm svinghjul, så har fått tak på en Aeroclutch. Blir å skifte lager og slave når jeg først er i gang!
Re: Ny clutch til 9000 2,3 "LTT"
Lagt inn: 09 sep 2013, 19:18
av Hjelle, N6
Atzz skrev:2,3LTT har 240mm svinghjul, så har fått tak på en Aeroclutch. Blir å skifte lager og slave når jeg først er i gang!
Pass på at svinghjulet ditt er plant då, om ikkje kan du få deg en overraskelse og dobbelt arbeid.
Re: Ny clutch til 9000 2,3 "LTT"
Lagt inn: 09 sep 2013, 20:40
av Atzz
Har planer om å ta ut svinghjulet og få det bearbeidet

Re: Ny clutch til 9000 2,3 "LTT"
Lagt inn: 09 sep 2013, 22:31
av Pål N526
Atzz skrev:Har planer om å ta ut svinghjulet og få det bearbeidet

få det frest, ikke dreid
Re: Ny clutch til 9000 2,3 "LTT"
Lagt inn: 10 sep 2013, 16:50
av Atzz
Hvorfor Frest i stede for dreiet?
Re: Ny clutch til 9000 2,3 "LTT"
Lagt inn: 12 sep 2013, 03:08
av Pål N526
Fikk bare høre det hos en som driver med maskinering av motor og div. Mulig det blir glattere?
Re: Ny clutch til 9000 2,3
Lagt inn: 12 sep 2013, 07:52
av Ingvar N629
Pål N526 skrev:Fikk bare høre det hos en som driver med maskinering av motor og div. Mulig det blir glattere?
Om man dreier så blir sjærhastigheten ulik innerst og ytterst.
Re: Ny clutch til 9000 2,3 "LTT"
Lagt inn: 13 sep 2013, 20:05
av Tor N12
19t på standard aeroclutch?? Da får du ikke utnytta den snurra helt i allefall. Om du makser ut en 15t så er det nok til at aeroclutchen sliter. Om du ikke har montert enda så vurder å levere tilbake/selge den, da kan du heller kjøpe deg en Spec

Re: Ny clutch til 9000 2,3 "LTT"
Lagt inn: 13 sep 2013, 22:19
av Atzz
Har ikke hentet clutchen enda... Men hvordan er spec-clutchene i forhold til orginal clutch? Tenker da på igangkjøring og tyngde på pedalen o.l.
Re: Ny clutch til 9000 2,3 "LTT"
Lagt inn: 13 sep 2013, 23:24
av Tor N12
Så lenge du får deg en + variant så er de gode å kjøre med, de har en "hybrid-lamell" Jeg ville gått for en steg2+ da er den både kjørbar og ikke veldig langt unna orginal følelse. Tar du derimot en av modellene uten + i benevnelsen så er det rene sinterclutcher og da er det i allefall bra annerledes å kjøre med.
Re: Ny clutch til 9000 2,3 "LTT"
Lagt inn: 14 sep 2013, 00:01
av Ingvar N629
Aero-clutchen tåler vel omtrent det samme på 9000 og 9-5? I så fall holder den for 450 Nm, noe som gir 350 hk ved 5500 rpm. Vil du ha mer moment, eller ha litt margin på clutchen, så kan en Spec absolutt anbefales, da gjerne en 2+ som Tor foreslår. Men ha i bakhodet at de er ekstremt vare for svinghjul som ikke er 100% plane.
Re: Ny clutch til 9000 2,3 "LTT"
Lagt inn: 14 sep 2013, 17:24
av Atzz
Svinghjul skal planes uansett tenker jeg. Jeg tenker meg at jeg har lyst til å maxe ut 19Ten, når jeg likevel har den, så da er det vel greit å skaffe en spec-clutch da

Hadde egentlig bare lyst til å vente med det av økonomiske grunner...
Re: Ny clutch til 9000 2,3 "LTT"
Lagt inn: 14 sep 2013, 18:44
av Tor N12
Ingvar N629 skrev:Aero-clutchen tåler vel omtrent det samme på 9000 og 9-5?
Tja, jo, de er vel ikke så ulike. Men alikevel, jeg trodde jo jeg fikk kasseras på min men da var det navet på clutchlamellen som var gått rett av, da hadde jeg makset ut en 15t ca 295 hester. Har også hørt flere med rimelig likt oppsett som har opplevd at clluchene får dramatisk kortere levetid, 50-60000 km så når trådstarter da skal ha 19t så ville i allefall jeg valgt en bedre clutch enn en orginal aero
