M92 9000 2,3t Sliter med å få av reimhjulet til veivakselen

Åpent forum for alle Saab entusiaster. Her postes Saab/bil-tekniske innlegg.

Moderator: Moderatorer

Svar
PerH N1870
1.2 bar
1.2 bar
Innlegg: 269
Registrert: 19 nov 2007, 23:07
Medlemsnummer: N1870
Navn: PerH N1870
Bil: M91 9000 2.3t
Sted: Stavanger (tel: 90 69 57 38)

M92 9000 2,3t Sliter med å få av reimhjulet til veivakselen

Legg inn av PerH N1870 » 10 sep 2013, 22:13

Jeg har en liten oljelekkasje som ser ut til å komme fra simmeringen bak reimhjulet til veivakselen.
Nå sliter jeg med å få løsnet senterbolten (27mm). Sitterbom fast....
Reimhjulet slurer bare på multireima selv om jeg låser multireima ved servopumpa.
I Haynes står det at jeg bør demontere startmotoren og låse svinghjulet med en meisel i tannkransen.
Det er jo en litt tungvindt operasjon som jeg helst vil slippe.
Noen gode tips til hvordan jeg kan løsne senterbolten på litt enklere vis ?
:?:
M91 9000i CC 2.3t
M94 9000i CDE 2.3
M95 9000i CSE 2.0

Atzz
Overload!!!
Innlegg: 1364
Registrert: 28 okt 2009, 08:34
Medlemsnummer: N1868
Navn: Sigve
Bil: Saab 9000 Aero
Sted: Bodø

Re: M92 9000 2,3t Sliter med å få av reimhjulet til veivakse

Legg inn av Atzz » 10 sep 2013, 22:24

Har du tilgang på muttertrekker?

_marius
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 538
Registrert: 22 mar 2012, 21:34
Medlemsnummer: N2526
Navn: Marius Flatby
Bil: 9-5 235R pluss noen til :)
Sted: Oslo

Re: M92 9000 2,3t Sliter med å få av reimhjulet til veivakse

Legg inn av _marius » 10 sep 2013, 22:59

Atzz skrev:Har du tilgang på muttertrekker?
+1
9-5 235R 2002, 900i 1985
SAS,Quaife, Blå powerflex,K-Mac, Taliaferro shortshift, KONI FSD, Aerofjærer.
Nissan Leaf, bykjerre
Vw transporter Camper 1986, turkjerre

Brukeravatar
Ingvar N629
MAX BOOST
Innlegg: 12866
Registrert: 14 mar 2006, 16:41
Medlemsnummer: 629
Navn: Ingvar Garåsen
Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
Sted: Rissa

Re: M92 9000 2,3t Sliter med å få av reimhjulet til veivakse

Legg inn av Ingvar N629 » 11 sep 2013, 07:34

Å låse av reima kan du bare glemme!! Lås startkransen eller bruk en kraftig muttertrekker. Spesielt på litt eldre biler kan disse boltene sitte veldig hardt hvis de aldri har vært løsnet, jeg har revet av solide latmannsarmer på dette.
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan

Brukeravatar
Pål N526
MAX BOOST
Innlegg: 3615
Registrert: 19 mar 2004, 01:00
Medlemsnummer: 526

Re: M92 9000 2,3t Sliter med å få av reimhjulet til veivakse

Legg inn av Pål N526 » 11 sep 2013, 17:44

Kraftige slag er løsningen her. Da utnytter du tregheten i motoren, og bolten løsner:) (muttertrekker av sollid kaliber)

/ Pål
Anthonsen Performance[right]Donate[/right]
O - Saab 9-5 B235 Biopower MY98
O - Saab 9-5 B205 MY04
O - Saab 9-5 B235 MY06
O - Suzuki (Bandit) GSF 600n MY99
X - Saab 900 T16 B202 MY84 LH2.2[right]Bilde 2272x1704[/right]

Brukeravatar
doo-kie
Overload!!!
Innlegg: 1960
Registrert: 22 feb 2008, 17:55
Medlemsnummer: N1304
Navn: Jens Petter Jensen
Bil: 06 Saab 9-5, 11 Saab 9-3x
Sted: Rognan, Saltdal

Re: M92 9000 2,3t Sliter med å få av reimhjulet til veivakse

Legg inn av doo-kie » 11 sep 2013, 17:57

Vet ikke om det går på 9000, men hadde en volvo 240 for en del år siden der jeg overhode ikke fikk løs bolten på reimhjulet, da snakket jeg med en gammel bilmekaniker om triks. Det var latmansarm og legge den mot rammevangen og bare tørne på starteren. Høres brutalt ut, men bolten løsnet lett som f. Han sa det var helt vanlig måte å gjøre det på[THUMBS UP SIGN]
MY11 Saab 9-3x sc XWD eLSD 2.0T(maptun)
MY06 Saab 9-5 Vector SC 2.0t(Hirsch)
Dodge Ram d-150 pickup

MY02 saab 9-5 2.0t BSR steg 1(Spiker)
93 Saab 9000cs 2.0T(Solgt)


http://www.garaget.org/doo-kie

Brukeravatar
kknutsen
Grunnladetrykk
Grunnladetrykk
Innlegg: 47
Registrert: 30 nov 2012, 09:49
Navn: Kevin
Bil: Saab 9000 CS 2,3
Sted: Stavanger

Re: M92 9000 2,3t Sliter med å få av reimhjulet til veivakse

Legg inn av kknutsen » 13 sep 2013, 13:51

Ingvar N629 skrev:Å låse av reima kan du bare glemme!! Lås startkransen eller bruk en kraftig muttertrekker. Spesielt på litt eldre biler kan disse boltene sitte veldig hardt hvis de aldri har vært løsnet, jeg har revet av solide latmannsarmer på dette.
Støtter denne posten fullt ut!

Gjorde dette selv for 3 uker siden, og da var lekkasjen min rett under oljepumpedekselet!
Prøvde meg på latmannsarm, men dette kunne jeg fort glemme!

Forslår en saftig muttertrekker, min løsnet fint med dette hvertfall!
Saab 9000 2,3 CS -93
Saab 9000 2,0 CD -95 (Delebil)

Svar