Kam((brygge) og ventiljustering på saab 99

Åpent forum for alle Saab entusiaster. Her postes Saab/bil-tekniske innlegg.

Moderator: Moderatorer

Svar
StianG
Innlegg: 5
Registrert: 15 sep 2013, 15:22

Kam((brygge) og ventiljustering på saab 99

Legg inn av StianG » 15 sep 2013, 15:51

Hei :D Skal prøve meg på noe saab skruing for første gang, og trenger litt hjelp med en saab 99 8v motor.
Etter en "liten overrus" har jeg en knekt ventiljusterings shims som videre har ødelagt kambrygga #-o

Har noen en lur måte å henge opp kamdrevet når jeg skifter shims og kambrygge?
eller må jeg av med registerkjede og time dette opp på nytt?
Regner med at hvis jeg bare skrur den av blir den dratt ned av strammeren?
Og kan noe fortelle meg hva ventil klaringa skal være på en slik motor?

99Turbo
1,5 bar
1,5 bar
Innlegg: 476
Registrert: 05 nov 2006, 19:53
Medlemsnummer: N1159
Navn: Bjørnar Bakke
Sted: Gjøvik

Re: Kam((brygge) og ventiljustering på saab 99

Legg inn av 99Turbo » 15 sep 2013, 22:00

H eller B motor?

StianG
Innlegg: 5
Registrert: 15 sep 2013, 15:22

Re: Kam((brygge) og ventiljustering på saab 99

Legg inn av StianG » 16 sep 2013, 16:33

Hvordan ser eg forskjell?

eiluN506
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 849
Registrert: 25 jul 2005, 01:00
Medlemsnummer: 506
Navn: Eimund Lunde
Bil: 96, 97, 99, 900, 9-3, 9-5
Sted: Sandnes

Re: Kam((brygge) og ventiljustering på saab 99

Legg inn av eiluN506 » 16 sep 2013, 16:37

H motor har alu toppdeksel, mens B motor har ståldeksel
Mvh
Eimund

StianG
Innlegg: 5
Registrert: 15 sep 2013, 15:22

Re: Kam((brygge) og ventiljustering på saab 99

Legg inn av StianG » 16 sep 2013, 18:52

Da må det være en B motor

Atzz
Overload!!!
Innlegg: 1366
Registrert: 28 okt 2009, 08:34
Medlemsnummer: N1868
Navn: Sigve
Bil: Saab 9000 Aero
Sted: Bodø

Re: Kam((brygge) og ventiljustering på saab 99

Legg inn av Atzz » 16 sep 2013, 21:30

B-motor:

Bilde

H-motor:
Bilde



Legg merke til forskjellig plassering av fordeler.

StianG
Innlegg: 5
Registrert: 15 sep 2013, 15:22

Re: Kam((brygge) og ventiljustering på saab 99

Legg inn av StianG » 16 sep 2013, 22:27

Aha, da er det en B motor

99Turbo
1,5 bar
1,5 bar
Innlegg: 476
Registrert: 05 nov 2006, 19:53
Medlemsnummer: N1159
Navn: Bjørnar Bakke
Sted: Gjøvik

Re: Kam((brygge) og ventiljustering på saab 99

Legg inn av 99Turbo » 17 sep 2013, 00:44

Når det er B-motor er det veldig enkelt på de jeg har skrudd på, det er en brakett bak drevet som en av boltene som fester drevet passer i. Du løsner en av boltene og skrur gjennom brakketen og inn i senter på drevet og løsner drevet. Enkelt og rett og slett genialt når motoren sitter den veien. Jeg har skrudd 76-80 så det er jo en mulighet far at denne braketten ikke er på eldre, men jeg tviler ettersom denne braketten fantes på Triumph motorene også :) Om du ser mellom kamdrevet og toppen på bildet så ser du braketten. Bildet er fra en Triumph motor Bilde

jensabo
0.7 bar
0.7 bar
Innlegg: 194
Registrert: 10 jan 2005, 01:00
Medlemsnummer: N1746
Sted: Sykkylven

Re: Kam((brygge) og ventiljustering på saab 99

Legg inn av jensabo » 17 sep 2013, 11:42

Det er nok så enkelt ja. Husk å sette motoren i TDC først (0 på svinghjulet) da står merket på kamen opp. da er du sikker på at det blir riktig når du monterer sammen igjen.

Ventilklaringen skal være:

Inlet (0.15-0.30 mm)
Exhaust (0.35-0.50 mm)
Turbo (0.40-0.50 mm)

Adjustment tolerance zone:
Inlet (0.20-0.25 mm)
Exhaust (0.40-0.45 mm)
Turbo (0.45-0.50

PM meg gjerne mailadr din så skal jeg sende verkstedhåndboken for b-motor.
78 Saab 99 turbo

StianG
Innlegg: 5
Registrert: 15 sep 2013, 15:22

Re: Kam((brygge) og ventiljustering på saab 99

Legg inn av StianG » 17 sep 2013, 17:10

Se der ja, genial den brakketten.
Takk for alle svar :D

Svar