Kam((brygge) og ventiljustering på saab 99
Moderator: Moderatorer
Kam((brygge) og ventiljustering på saab 99
Hei Skal prøve meg på noe saab skruing for første gang, og trenger litt hjelp med en saab 99 8v motor.
Etter en "liten overrus" har jeg en knekt ventiljusterings shims som videre har ødelagt kambrygga
Har noen en lur måte å henge opp kamdrevet når jeg skifter shims og kambrygge?
eller må jeg av med registerkjede og time dette opp på nytt?
Regner med at hvis jeg bare skrur den av blir den dratt ned av strammeren?
Og kan noe fortelle meg hva ventil klaringa skal være på en slik motor?
Etter en "liten overrus" har jeg en knekt ventiljusterings shims som videre har ødelagt kambrygga
Har noen en lur måte å henge opp kamdrevet når jeg skifter shims og kambrygge?
eller må jeg av med registerkjede og time dette opp på nytt?
Regner med at hvis jeg bare skrur den av blir den dratt ned av strammeren?
Og kan noe fortelle meg hva ventil klaringa skal være på en slik motor?
-
- 1,5 bar
- Innlegg: 476
- Registrert: 05 nov 2006, 19:53
- Medlemsnummer: N1159
- Navn: Bjørnar Bakke
- Sted: Gjøvik
Re: Kam((brygge) og ventiljustering på saab 99
H eller B motor?
Re: Kam((brygge) og ventiljustering på saab 99
Hvordan ser eg forskjell?
-
- 2.0 bar
- Innlegg: 849
- Registrert: 25 jul 2005, 01:00
- Medlemsnummer: 506
- Navn: Eimund Lunde
- Bil: 96, 97, 99, 900, 9-3, 9-5
- Sted: Sandnes
Re: Kam((brygge) og ventiljustering på saab 99
H motor har alu toppdeksel, mens B motor har ståldeksel
Mvh
Eimund
Eimund
Re: Kam((brygge) og ventiljustering på saab 99
Da må det være en B motor
-
- Overload!!!
- Innlegg: 1366
- Registrert: 28 okt 2009, 08:34
- Medlemsnummer: N1868
- Navn: Sigve
- Bil: Saab 9000 Aero
- Sted: Bodø
Re: Kam((brygge) og ventiljustering på saab 99
B-motor:
H-motor:
Legg merke til forskjellig plassering av fordeler.
H-motor:
Legg merke til forskjellig plassering av fordeler.
Re: Kam((brygge) og ventiljustering på saab 99
Aha, da er det en B motor
-
- 1,5 bar
- Innlegg: 476
- Registrert: 05 nov 2006, 19:53
- Medlemsnummer: N1159
- Navn: Bjørnar Bakke
- Sted: Gjøvik
Re: Kam((brygge) og ventiljustering på saab 99
Når det er B-motor er det veldig enkelt på de jeg har skrudd på, det er en brakett bak drevet som en av boltene som fester drevet passer i. Du løsner en av boltene og skrur gjennom brakketen og inn i senter på drevet og løsner drevet. Enkelt og rett og slett genialt når motoren sitter den veien. Jeg har skrudd 76-80 så det er jo en mulighet far at denne braketten ikke er på eldre, men jeg tviler ettersom denne braketten fantes på Triumph motorene også Om du ser mellom kamdrevet og toppen på bildet så ser du braketten. Bildet er fra en Triumph motor
Re: Kam((brygge) og ventiljustering på saab 99
Det er nok så enkelt ja. Husk å sette motoren i TDC først (0 på svinghjulet) da står merket på kamen opp. da er du sikker på at det blir riktig når du monterer sammen igjen.
Ventilklaringen skal være:
Inlet (0.15-0.30 mm)
Exhaust (0.35-0.50 mm)
Turbo (0.40-0.50 mm)
Adjustment tolerance zone:
Inlet (0.20-0.25 mm)
Exhaust (0.40-0.45 mm)
Turbo (0.45-0.50
PM meg gjerne mailadr din så skal jeg sende verkstedhåndboken for b-motor.
Ventilklaringen skal være:
Inlet (0.15-0.30 mm)
Exhaust (0.35-0.50 mm)
Turbo (0.40-0.50 mm)
Adjustment tolerance zone:
Inlet (0.20-0.25 mm)
Exhaust (0.40-0.45 mm)
Turbo (0.45-0.50
PM meg gjerne mailadr din så skal jeg sende verkstedhåndboken for b-motor.
78 Saab 99 turbo
Re: Kam((brygge) og ventiljustering på saab 99
Se der ja, genial den brakketten.
Takk for alle svar
Takk for alle svar