Hvordan fungerer lockup og girskift?

Åpent forum for alle Saab entusiaster. Her postes Saab/bil-tekniske innlegg.

Moderator: Moderatorer

Svar
ut218
1,5 bar
1,5 bar
Innlegg: 473
Registrert: 23 apr 2004, 01:00
Sted: Tromsø

Hvordan fungerer lockup og girskift?

Legg inn av ut218 » 24 sep 2013, 15:54

Skulle vært interessant å visst hvilke tilstander som setter girkassen inn og ut av lockup. Jeg irriterer meg grønn hver gang lockupen slipper. Spesiellt i slake oppoverbakker, der jeg har plenty av pådrag å gå på, og den likevel slipper. Turtallet øker og bensinforbruket likeså. Av og til skjer det motsatte (sjelden), girkassa henger nesten for lenge på lockup, og motoren kommer ned under 1000rpm. Bilen girer ellers ok, men av og til kanskje litt røft mellom 2 og 3 på halvgass.

2002 mod 9-5 Aero.
2002 9-5 Aero automat

Brukeravatar
Pål N526
MAX BOOST
Innlegg: 3615
Registrert: 19 mar 2004, 01:00
Medlemsnummer: 526

Re: Hvordan fungerer lockup og girskift?

Legg inn av Pål N526 » 27 sep 2013, 07:55

Lenge siden du bytta olja på kassa?
Anthonsen Performance[right]Donate[/right]
O - Saab 9-5 B235 Biopower MY98
O - Saab 9-5 B205 MY04
O - Saab 9-5 B235 MY06
O - Suzuki (Bandit) GSF 600n MY99
X - Saab 900 T16 B202 MY84 LH2.2[right]Bilde 2272x1704[/right]

little_e
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 661
Registrert: 31 des 2010, 10:11
Navn: Dag
Bil: 1990 Audi 100 TQ Sport Exk.

Re: Hvordan fungerer lockup og girskift?

Legg inn av little_e » 28 sep 2013, 18:58

At den girer røft mellom 2. og 3. på halvgass er typisk for slitt ventilhus på MY02 og MY03.
Skift all oljen med en gang og se om det blir bedre.
Dag Bøsterud
Det er ikke sagt så vondt som det er ment
'90 Audi 100 Turbo Quattro Sport Exklusiv - sjefsbil
'05 Saab 9-5 2,0t Vector Sport - bruksbil

ut218
1,5 bar
1,5 bar
Innlegg: 473
Registrert: 23 apr 2004, 01:00
Sted: Tromsø

Re: Hvordan fungerer lockup og girskift?

Legg inn av ut218 » 30 sep 2013, 19:59

Takk for svar. Joda flushet kassa på saab 2 ganger over ett intervall på 50000 km. Før dette var det byttet olje 1 gang.
2002 9-5 Aero automat

little_e
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 661
Registrert: 31 des 2010, 10:11
Navn: Dag
Bil: 1990 Audi 100 TQ Sport Exk.

Re: Hvordan fungerer lockup og girskift?

Legg inn av little_e » 01 okt 2013, 22:30

Du sliter nok med et slitt ventilhus. Helt hva som gjør at lock-up går inn og ut - dette er jo styrt elektronisk - skal jeg ikke begi meg ut på, men det andre problemet ditt ligger som sagt i ventilhuset.
Dag Bøsterud
Det er ikke sagt så vondt som det er ment
'90 Audi 100 Turbo Quattro Sport Exklusiv - sjefsbil
'05 Saab 9-5 2,0t Vector Sport - bruksbil

ut218
1,5 bar
1,5 bar
Innlegg: 473
Registrert: 23 apr 2004, 01:00
Sted: Tromsø

Re: Hvordan fungerer lockup og girskift?

Legg inn av ut218 » 02 okt 2013, 07:26

Påvirker slitt ventilhus lockup?
2002 9-5 Aero automat

little_e
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 661
Registrert: 31 des 2010, 10:11
Navn: Dag
Bil: 1990 Audi 100 TQ Sport Exk.

Re: Hvordan fungerer lockup og girskift?

Legg inn av little_e » 02 okt 2013, 10:16

Sjekk om noen av feilsymptomene i denne TSB'en passer din bil.

http://www.scribd.com/doc/8142034/Saab- ... ission-TSB
Dag Bøsterud
Det er ikke sagt så vondt som det er ment
'90 Audi 100 Turbo Quattro Sport Exklusiv - sjefsbil
'05 Saab 9-5 2,0t Vector Sport - bruksbil

ut218
1,5 bar
1,5 bar
Innlegg: 473
Registrert: 23 apr 2004, 01:00
Sted: Tromsø

Re: Hvordan fungerer lockup og girskift?

Legg inn av ut218 » 02 okt 2013, 20:05

Takk for svar. Den der er gull verdt. Har oppdaget en bulk i oljekjøleren, og jeg har en slags hvese-lyd som endres med turtall og girskift. Det er opplagt fra girkassa. Høres ikke så veldig godt, kun i lav hastighet, ved pådrag.
2002 9-5 Aero automat

little_e
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 661
Registrert: 31 des 2010, 10:11
Navn: Dag
Bil: 1990 Audi 100 TQ Sport Exk.

Re: Hvordan fungerer lockup og girskift?

Legg inn av little_e » 03 okt 2013, 00:15

Oljekjøleren sitter jo i kjølevannsradiatoren, så har du en bulk i den andre oljekjøleren går det nødvendigvis ut over motoroljetemperaturen :)
Dag Bøsterud
Det er ikke sagt så vondt som det er ment
'90 Audi 100 Turbo Quattro Sport Exklusiv - sjefsbil
'05 Saab 9-5 2,0t Vector Sport - bruksbil

ut218
1,5 bar
1,5 bar
Innlegg: 473
Registrert: 23 apr 2004, 01:00
Sted: Tromsø

Re: Hvordan fungerer lockup og girskift?

Legg inn av ut218 » 03 okt 2013, 17:02

Det er kjølevannsradiatoren som har fått seg en lusing på undersiden
2002 9-5 Aero automat

little_e
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 661
Registrert: 31 des 2010, 10:11
Navn: Dag
Bil: 1990 Audi 100 TQ Sport Exk.

Re: Hvordan fungerer lockup og girskift?

Legg inn av little_e » 03 okt 2013, 22:07

Det påvirker uansett ikke automatkassetemperaturen nevneverdig, siden automatkasseoljen bare passerer gjennom radiatoren i en liten sløyfe som sitter på høyre side av radiatoren.
Dag Bøsterud
Det er ikke sagt så vondt som det er ment
'90 Audi 100 Turbo Quattro Sport Exklusiv - sjefsbil
'05 Saab 9-5 2,0t Vector Sport - bruksbil

ut218
1,5 bar
1,5 bar
Innlegg: 473
Registrert: 23 apr 2004, 01:00
Sted: Tromsø

Re: Hvordan fungerer lockup og girskift?

Legg inn av ut218 » 04 okt 2013, 15:36

Stemmer sikkert det. Aldri luktet brent eller hatt svart olje. Den ser faktisk helt fin ut. Knallrød.
2002 9-5 Aero automat

little_e
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 661
Registrert: 31 des 2010, 10:11
Navn: Dag
Bil: 1990 Audi 100 TQ Sport Exk.

Re: Hvordan fungerer lockup og girskift?

Legg inn av little_e » 05 okt 2013, 19:06

Dersom du lukter brent ATF på utsiden av bilen eller inni kupéen, har du enten lekkasje eller det er noe alvorlig galt med girkassen :p
Dag Bøsterud
Det er ikke sagt så vondt som det er ment
'90 Audi 100 Turbo Quattro Sport Exklusiv - sjefsbil
'05 Saab 9-5 2,0t Vector Sport - bruksbil

Svar