Side 1 av 1

Hvordan fungerer lockup og girskift?

Lagt inn: 24 sep 2013, 15:54
av ut218
Skulle vært interessant å visst hvilke tilstander som setter girkassen inn og ut av lockup. Jeg irriterer meg grønn hver gang lockupen slipper. Spesiellt i slake oppoverbakker, der jeg har plenty av pådrag å gå på, og den likevel slipper. Turtallet øker og bensinforbruket likeså. Av og til skjer det motsatte (sjelden), girkassa henger nesten for lenge på lockup, og motoren kommer ned under 1000rpm. Bilen girer ellers ok, men av og til kanskje litt røft mellom 2 og 3 på halvgass.

2002 mod 9-5 Aero.

Re: Hvordan fungerer lockup og girskift?

Lagt inn: 27 sep 2013, 07:55
av Pål N526
Lenge siden du bytta olja på kassa?

Re: Hvordan fungerer lockup og girskift?

Lagt inn: 28 sep 2013, 18:58
av little_e
At den girer røft mellom 2. og 3. på halvgass er typisk for slitt ventilhus på MY02 og MY03.
Skift all oljen med en gang og se om det blir bedre.

Re: Hvordan fungerer lockup og girskift?

Lagt inn: 30 sep 2013, 19:59
av ut218
Takk for svar. Joda flushet kassa på saab 2 ganger over ett intervall på 50000 km. Før dette var det byttet olje 1 gang.

Re: Hvordan fungerer lockup og girskift?

Lagt inn: 01 okt 2013, 22:30
av little_e
Du sliter nok med et slitt ventilhus. Helt hva som gjør at lock-up går inn og ut - dette er jo styrt elektronisk - skal jeg ikke begi meg ut på, men det andre problemet ditt ligger som sagt i ventilhuset.

Re: Hvordan fungerer lockup og girskift?

Lagt inn: 02 okt 2013, 07:26
av ut218
Påvirker slitt ventilhus lockup?

Re: Hvordan fungerer lockup og girskift?

Lagt inn: 02 okt 2013, 10:16
av little_e
Sjekk om noen av feilsymptomene i denne TSB'en passer din bil.

http://www.scribd.com/doc/8142034/Saab- ... ission-TSB

Re: Hvordan fungerer lockup og girskift?

Lagt inn: 02 okt 2013, 20:05
av ut218
Takk for svar. Den der er gull verdt. Har oppdaget en bulk i oljekjøleren, og jeg har en slags hvese-lyd som endres med turtall og girskift. Det er opplagt fra girkassa. Høres ikke så veldig godt, kun i lav hastighet, ved pådrag.

Re: Hvordan fungerer lockup og girskift?

Lagt inn: 03 okt 2013, 00:15
av little_e
Oljekjøleren sitter jo i kjølevannsradiatoren, så har du en bulk i den andre oljekjøleren går det nødvendigvis ut over motoroljetemperaturen :)

Re: Hvordan fungerer lockup og girskift?

Lagt inn: 03 okt 2013, 17:02
av ut218
Det er kjølevannsradiatoren som har fått seg en lusing på undersiden

Re: Hvordan fungerer lockup og girskift?

Lagt inn: 03 okt 2013, 22:07
av little_e
Det påvirker uansett ikke automatkassetemperaturen nevneverdig, siden automatkasseoljen bare passerer gjennom radiatoren i en liten sløyfe som sitter på høyre side av radiatoren.

Re: Hvordan fungerer lockup og girskift?

Lagt inn: 04 okt 2013, 15:36
av ut218
Stemmer sikkert det. Aldri luktet brent eller hatt svart olje. Den ser faktisk helt fin ut. Knallrød.

Re: Hvordan fungerer lockup og girskift?

Lagt inn: 05 okt 2013, 19:06
av little_e
Dersom du lukter brent ATF på utsiden av bilen eller inni kupéen, har du enten lekkasje eller det er noe alvorlig galt med girkassen :p