Gode forum!
Hei, jeg er ny her og kjøpte meg en Saab jeg liker godt, signaturbilen.
Den har lekket litt kjølevæske, men ikke så mye, tenkte litt på det da jeg la merke til at vifta gikk i lang tid etter at jeg hadde skrudd av motoren. Tenkte mer på det en dag det regnet og det ikke var varme i varmeapparatet en dag jeg var våt i håret og fikk det for meg at mangelen på hårføner på badet kunne veies opp med at jeg hadde en bil med varmeapparat dimensjonert for nordiske forhold.
Plutselig en dag gikk det temmelig tomt og jeg kjørte i ca 30 sekunder med temperaturviseren på rødt før jeg parkerte og skrudde av motoren. Det rant ikke, det bare drøp fort et sted under alle slangene i nærheten av multireima(?). Etter noen timer var det helt tomt og jeg rusla betuttet hjem. Dagen etter fylte jeg 5-7 liter vann og etterpå har den hold på vannet.
Olja var fin, ingen røyk/damp, det ser uforskammet tørt ut i området rundt varmekrana.
Kom på at det begynner å bli kaldt ute, bestilte time på Nordmarkens Motor for å fylle kjølevæske og ta service. Nordmarkens tappet ut det vanlige vannet mitt, trykktestet kjølesystemet, fant ingen feil, fylte på kjølevæske som tåler minusgrader, prøvekjørte, ingen lekkasje. De nevnte at det kunne være fordi det hadde vært varmt i været at jeg hadde truffet en litt uheldig utendørstemperatur(?) som hadde resultert i at noe hadde kommet litt i ulaget og blitt utett, men blitt tett igjen. Det kunne være pakninger eller kanskje en sprekk i motorblokka, mest sannsynligvis utvendig, ettersom olja var fin. Jeg kunne komme tilbake en gang og feilsøke mer en gang jeg hadde tid.
Spørsmål:
Har lett litt rundt på forumet her og slik jeg forstår det, er det antageligvis ikke er varmekrana, for da ville det vært vått der bak, og ikke så langt foran.
1) Kan det være vannpumpa og o-ringene?
2) Er det alvorlig med sprekk i blokka (utvendig)?
3) Er det vanskelig/dyrt å bytte pakninger?
4) Er det ikke veldig rart at det ikke lekker når jeg fyller på vann, men at det renner ut igjen når man fyller på (avionisert?) vann med frostvæske som tåler -35?
Edit: Fjerna unødvendige versjoner av innlegget. (Hadde noe dårlig vurderingsevne da jeg skrev innlegget i natt.)
*Løst* 9-5 MY02 lekker kjølevæske, men ikke vann. Vannpumpe?
Moderator: Moderatorer
-
- Navn: TSS
- Bil: 2002 Saab 9-5 2.3t Arc
- Sted: Follo
*Løst* 9-5 MY02 lekker kjølevæske, men ikke vann. Vannpumpe?
Sist redigert av Bartheus den 18 okt 2013, 13:35, redigert 3 ganger totalt.
2002 Saab 9-5 Arc Sedan 2.3t
- Ingvar N629
- MAX BOOST
- Medlemsnummer: 629
- Navn: Ingvar Garåsen
- Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
- Sted: Rissa
Re: 9-5 MY02 lekker kjølevæske, men ikke vann. Vannpumpe?
Nå har jeg ikke giddet å lese alt dette her (hjelpe meg), men skjønner at det lekker vann et sted. Det som vanligvis lekker på den siden er selve vannpumpa eller O-ringene til denne. Sprekk i blokka er svært uvanlig, men om du har fylt på 5-7 liter (!!) kaldt vann på en overhetet motor, så kan ting fort sprekke! Nesten utrolig om toppen fortsatt er rett etter slik behandling. Om du bruker rød kjølevæske slik din bil skal ha, så vil du se lyserøde avleiringer utenpå motoren rundt lekkasjeområdet, iallfall hvis du har hatt lekkasjen en stund.
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan
-
- Navn: TSS
- Bil: 2002 Saab 9-5 2.3t Arc
- Sted: Follo
Re: 9-5 MY02 lekker kjølevæske, men ikke vann. Vannpumpe?
Takk for raskt svar. Hehe, lot den bli kald før jeg helte på kaldt vann, blokka har det veldig bra. Var ei sliten vannpumpe. Verkstedet sa det ikke var pumpa, men det var det. Utrolig hva man kan finne ut med lommelykt, mobilkamera og teipa pinne.
2002 Saab 9-5 Arc Sedan 2.3t