immobilisering

Åpent forum for alle Saab entusiaster. Her postes Saab/bil-tekniske innlegg.

Moderator: Moderatorer

brutuz86
Grunnladetrykk
Grunnladetrykk
Innlegg: 56
Registrert: 28 sep 2013, 10:54

immobilisering

Legg inn av brutuz86 » 28 sep 2013, 13:23

:cry: er det noen som kan redde dagen,har en saab 9-5 98 m. tok en test å det kom fram at bilen var immobilisering,starter i et sekund så er det dødt,får ikke bensin eller gnist,hvordan løser man dette med startsperre,noen som har vert borti dette probleme.

Brukeravatar
Paul N1176
Overload!!!
Innlegg: 1160
Registrert: 05 okt 2007, 19:28
Medlemsnummer: N1176
Navn: Paul Kristensen
Bil: MY09 9-3 1,8t + MY03 9-5 2,0T
Sted: Rognan

Re: immobilisering

Legg inn av Paul N1176 » 28 sep 2013, 14:50

skudd i blinde -> prøve en annen nøkkel?
- 03 SAAB 9-5 2,0t Vector estate automat
- 09 SAAB 9-3 SS 1,8t Biopower

Solgt: 00 SAAB 9-5 2,0t sedan
RIP: 87 SAAB 9000 2,0 turbo

Brukeravatar
Ingvar N629
MAX BOOST
Innlegg: 12871
Registrert: 14 mar 2006, 16:41
Medlemsnummer: 629
Navn: Ingvar Garåsen
Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
Sted: Rissa

Re: immobilisering

Legg inn av Ingvar N629 » 28 sep 2013, 16:21

Dette har ikke noe med startsperra å gjøre. Dersom startsperra aktiveres på 9-5 så går heller ikke startmotoren. Mangler du både bensin og gnist, så sjekk veivakselgiveren.
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan

brutuz86
Grunnladetrykk
Grunnladetrykk
Innlegg: 56
Registrert: 28 sep 2013, 10:54

Re: immobilisering

Legg inn av brutuz86 » 29 sep 2013, 10:52

ok,kan jeg prøve med en veivakselgiver fra en 9000 2,3 turbo,har t5 blokka på biln min,etter 3 knuste motorer er vel dt det lureste jeg har gjort,rart dt kom opp immobilisering på tec 2 måleren,eller er dt normalt :)

Brukeravatar
Ingvar N629
MAX BOOST
Innlegg: 12871
Registrert: 14 mar 2006, 16:41
Medlemsnummer: 629
Navn: Ingvar Garåsen
Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
Sted: Rissa

Re: immobilisering

Legg inn av Ingvar N629 » 29 sep 2013, 11:24

Nei du må bruke giver for T7.
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan

brutuz86
Grunnladetrykk
Grunnladetrykk
Innlegg: 56
Registrert: 28 sep 2013, 10:54

Re: immobilisering

Legg inn av brutuz86 » 29 sep 2013, 12:05

fan :) kjørte inn i garasjn å biln funka fint,hadde glemt å koble te lmm,ska så starte,starter i et sekund,sjekker sikringer å da er den til motorstyresystem på 20A,byttet denne men er ikke liv,nå ska dt å nevnes at jeg prøvde å kobble til lmm rett før dette men da gikk ikke biln så måtte ta den av gjen sånn at jeg kom meg hjæm :)
har vel vert maks uheldig,har hatt biln i 5 år men kun 2 år på veien,har vel snart brukt en par hundre tusn på den,i tillegg til steg 4 som jeg nå har har jeg sotte på større cooler,b.t.r.å større turbo,men disse tingene vil jeg gjærne ha fått samkjørt med dt andre så dt blir rett en gang for alle,kem kan kjøre dette,tusn takk for svar,går dt å måle om veivakseln er godt. mulig jeg blingser men vess turtallsnåla går litt når man kjører den på startern er da veivakselgiveren i ordn..

Brukeravatar
Ingvar N629
MAX BOOST
Innlegg: 12871
Registrert: 14 mar 2006, 16:41
Medlemsnummer: 629
Navn: Ingvar Garåsen
Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
Sted: Rissa

Re: immobilisering

Legg inn av Ingvar N629 » 29 sep 2013, 13:16

Er ikke så rart at den ikke starter, høres det ut som! Du kan IKKE bytte deler i drivstoffsystemet uten å endre software!! Du vil også få problemer med en annen turbo enn software er kalibrert for.
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan

brutuz86
Grunnladetrykk
Grunnladetrykk
Innlegg: 56
Registrert: 28 sep 2013, 10:54

Re: immobilisering

Legg inn av brutuz86 » 29 sep 2013, 14:16

Ingvar N629 skrev:Er ikke så rart at den ikke starter, høres det ut som! Du kan IKKE bytte deler i drivstoffsystemet uten å endre software!! Du vil også få problemer med en annen turbo enn software er kalibrert for.
ja du har nåkk rett i dt,har ikke sotte på alt enda,er kun turboen men di på speedparts sa at dt gjor ingen ting,har kjørt 6 tusn som biln er nå,hvor kan jeg få endret sw da.

Brukeravatar
Ingvar N629
MAX BOOST
Innlegg: 12871
Registrert: 14 mar 2006, 16:41
Medlemsnummer: 629
Navn: Ingvar Garåsen
Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
Sted: Rissa

Re: immobilisering

Legg inn av Ingvar N629 » 29 sep 2013, 14:25

Jeg driver http://www.mgmotor.no men det kommer jo an på hvor du bor. Finnes flere muligheter.

Eneste mulighet for at startsperra hindrer start selv om startmotoren går, er om det f eks har blitt montert styreboks med kode som ikke aksepteres.

EDIT: om du kun har byttet turbo så går det greit hvis den ikke er for stor, men det gir ikke effektøkning uten korrekt software. Kun feil turbo gir ikke startproblem.
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan

brutuz86
Grunnladetrykk
Grunnladetrykk
Innlegg: 56
Registrert: 28 sep 2013, 10:54

Re: immobilisering

Legg inn av brutuz86 » 29 sep 2013, 14:52

ja er jo dt som er probleme,man bor jo i ræva av verdn,så langt nord man kan komme,kan jeg f.eks sende hjærnen til deg,eller hva ant kan jeg kjøre,hadde vert mere trygg om du eller nån som virkelig vet va di holder på med ordnet dette,men du tror dt kan vere veivakselgivern selv om turtallsnåla beveger seg.

brutuz86
Grunnladetrykk
Grunnladetrykk
Innlegg: 56
Registrert: 28 sep 2013, 10:54

Re: immobilisering

Legg inn av brutuz86 » 30 sep 2013, 00:39

yeeeeeeeeeees da var bilen oppe å gikk gjen,lot den stå med minuspolen av en natt,startet å funket som bare dt :)

Brukeravatar
Ingvar N629
MAX BOOST
Innlegg: 12871
Registrert: 14 mar 2006, 16:41
Medlemsnummer: 629
Navn: Ingvar Garåsen
Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
Sted: Rissa

Re: immobilisering

Legg inn av Ingvar N629 » 30 sep 2013, 06:23

Problemet kommer nok igjen når den får kjørt alle adapsjoner på nytt. Har sendt deg pm.
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan

brutuz86
Grunnladetrykk
Grunnladetrykk
Innlegg: 56
Registrert: 28 sep 2013, 10:54

Re: immobilisering

Legg inn av brutuz86 » 30 sep 2013, 15:40

Ingvar N629 skrev:Problemet kommer nok igjen når den får kjørt alle adapsjoner på nytt. Har sendt deg pm.
hehe,va å sku kjøpe mæ batteri te den andre nøkkeln,fikk æ feil batteri,her va den immobilisert gjen,noen som vet hvor lenge
man må vente før man kobler til gjen :)

brutuz86
Grunnladetrykk
Grunnladetrykk
Innlegg: 56
Registrert: 28 sep 2013, 10:54

Re: immobilisering

Legg inn av brutuz86 » 01 okt 2013, 19:06

hei,kjørte en tec 2,kom opp da feilkode,b 2360 a\c pressure censor,open Circuit\short to b+. den andre er instrument main (miu) 9600-30 undefinedcode.

Brukeravatar
Ingvar N629
MAX BOOST
Innlegg: 12871
Registrert: 14 mar 2006, 16:41
Medlemsnummer: 629
Navn: Ingvar Garåsen
Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
Sted: Rissa

Re: immobilisering

Legg inn av Ingvar N629 » 01 okt 2013, 19:09

MIU håndterer alt av kommunikasjon mellom instrument- og powertrainbuss, som startsperra går gjennom. Kan ligge noe der, siden startmotoren går så godkjenner TWICE nøkkelen, men det er mulig at kommunikasjonen ikke går som den skal til Trionic som da kutter fuel og tenning. Aldri hørt om en slik feil men det kan jo være en liten mulighet for at det er det som skjer.
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan

Svar