Side 1 av 2

immobilisering

Lagt inn: 28 sep 2013, 13:23
av brutuz86
:cry: er det noen som kan redde dagen,har en saab 9-5 98 m. tok en test å det kom fram at bilen var immobilisering,starter i et sekund så er det dødt,får ikke bensin eller gnist,hvordan løser man dette med startsperre,noen som har vert borti dette probleme.

Re: immobilisering

Lagt inn: 28 sep 2013, 14:50
av Paul N1176
skudd i blinde -> prøve en annen nøkkel?

Re: immobilisering

Lagt inn: 28 sep 2013, 16:21
av Ingvar N629
Dette har ikke noe med startsperra å gjøre. Dersom startsperra aktiveres på 9-5 så går heller ikke startmotoren. Mangler du både bensin og gnist, så sjekk veivakselgiveren.

Re: immobilisering

Lagt inn: 29 sep 2013, 10:52
av brutuz86
ok,kan jeg prøve med en veivakselgiver fra en 9000 2,3 turbo,har t5 blokka på biln min,etter 3 knuste motorer er vel dt det lureste jeg har gjort,rart dt kom opp immobilisering på tec 2 måleren,eller er dt normalt :)

Re: immobilisering

Lagt inn: 29 sep 2013, 11:24
av Ingvar N629
Nei du må bruke giver for T7.

Re: immobilisering

Lagt inn: 29 sep 2013, 12:05
av brutuz86
fan :) kjørte inn i garasjn å biln funka fint,hadde glemt å koble te lmm,ska så starte,starter i et sekund,sjekker sikringer å da er den til motorstyresystem på 20A,byttet denne men er ikke liv,nå ska dt å nevnes at jeg prøvde å kobble til lmm rett før dette men da gikk ikke biln så måtte ta den av gjen sånn at jeg kom meg hjæm :)
har vel vert maks uheldig,har hatt biln i 5 år men kun 2 år på veien,har vel snart brukt en par hundre tusn på den,i tillegg til steg 4 som jeg nå har har jeg sotte på større cooler,b.t.r.å større turbo,men disse tingene vil jeg gjærne ha fått samkjørt med dt andre så dt blir rett en gang for alle,kem kan kjøre dette,tusn takk for svar,går dt å måle om veivakseln er godt. mulig jeg blingser men vess turtallsnåla går litt når man kjører den på startern er da veivakselgiveren i ordn..

Re: immobilisering

Lagt inn: 29 sep 2013, 13:16
av Ingvar N629
Er ikke så rart at den ikke starter, høres det ut som! Du kan IKKE bytte deler i drivstoffsystemet uten å endre software!! Du vil også få problemer med en annen turbo enn software er kalibrert for.

Re: immobilisering

Lagt inn: 29 sep 2013, 14:16
av brutuz86
Ingvar N629 skrev:Er ikke så rart at den ikke starter, høres det ut som! Du kan IKKE bytte deler i drivstoffsystemet uten å endre software!! Du vil også få problemer med en annen turbo enn software er kalibrert for.
ja du har nåkk rett i dt,har ikke sotte på alt enda,er kun turboen men di på speedparts sa at dt gjor ingen ting,har kjørt 6 tusn som biln er nå,hvor kan jeg få endret sw da.

Re: immobilisering

Lagt inn: 29 sep 2013, 14:25
av Ingvar N629
Jeg driver http://www.mgmotor.no men det kommer jo an på hvor du bor. Finnes flere muligheter.

Eneste mulighet for at startsperra hindrer start selv om startmotoren går, er om det f eks har blitt montert styreboks med kode som ikke aksepteres.

EDIT: om du kun har byttet turbo så går det greit hvis den ikke er for stor, men det gir ikke effektøkning uten korrekt software. Kun feil turbo gir ikke startproblem.

Re: immobilisering

Lagt inn: 29 sep 2013, 14:52
av brutuz86
ja er jo dt som er probleme,man bor jo i ræva av verdn,så langt nord man kan komme,kan jeg f.eks sende hjærnen til deg,eller hva ant kan jeg kjøre,hadde vert mere trygg om du eller nån som virkelig vet va di holder på med ordnet dette,men du tror dt kan vere veivakselgivern selv om turtallsnåla beveger seg.

Re: immobilisering

Lagt inn: 30 sep 2013, 00:39
av brutuz86
yeeeeeeeeeees da var bilen oppe å gikk gjen,lot den stå med minuspolen av en natt,startet å funket som bare dt :)

Re: immobilisering

Lagt inn: 30 sep 2013, 06:23
av Ingvar N629
Problemet kommer nok igjen når den får kjørt alle adapsjoner på nytt. Har sendt deg pm.

Re: immobilisering

Lagt inn: 30 sep 2013, 15:40
av brutuz86
Ingvar N629 skrev:Problemet kommer nok igjen når den får kjørt alle adapsjoner på nytt. Har sendt deg pm.
hehe,va å sku kjøpe mæ batteri te den andre nøkkeln,fikk æ feil batteri,her va den immobilisert gjen,noen som vet hvor lenge
man må vente før man kobler til gjen :)

Re: immobilisering

Lagt inn: 01 okt 2013, 19:06
av brutuz86
hei,kjørte en tec 2,kom opp da feilkode,b 2360 a\c pressure censor,open Circuit\short to b+. den andre er instrument main (miu) 9600-30 undefinedcode.

Re: immobilisering

Lagt inn: 01 okt 2013, 19:09
av Ingvar N629
MIU håndterer alt av kommunikasjon mellom instrument- og powertrainbuss, som startsperra går gjennom. Kan ligge noe der, siden startmotoren går så godkjenner TWICE nøkkelen, men det er mulig at kommunikasjonen ikke går som den skal til Trionic som da kutter fuel og tenning. Aldri hørt om en slik feil men det kan jo være en liten mulighet for at det er det som skjer.