Side 1 av 1

Saab 9000 NON VSS ECU i 98'

Lagt inn: 21 okt 2013, 23:45
av termin
Hei, kjøpte min første Saab for ikke lenge siden, og kun en skrøpelig "Key-fob"(fjernkontroll til alarm) følgte med.
Bestillte meg da en 95' ECU for samme motor(B204F?) 2 liters 16v, og satte i NON VSS ECU'n.
Bilen startet uten problemer, og jeg trodde alt var i skjønneste orden, så jeg lånte den enn så lenge til min far i noen uker så han hadde bruksbil.
I dag ringer han meg og sier at bilen fjusker noe fært, og det må jo da nesten være ECU'n som er problemet selv om den gikk helt fint på tomgang når jeg skiftet ECU'n på søndag.
Den går altså ikke som den skal. Han har enda ikke sjekket ledningene skikkelig på ECU'n, men jeg mistenker nok at de kan være løse, da enten jordingen eller selve ECU kontakten.
Han skulle sjekke kablene i morgen :)
Grunnen til at jeg lager denne posten er vell egentlig om noen kan bekrefte at en NON VSS ECU går inn i en bil som originalt har VSS? Jeg fikk start på bilen også når alarmen var aktivert.

Re: Saab 9000 NON VSS ECU i 98'

Lagt inn: 22 okt 2013, 19:17
av odin1899
Jeg klarte å starte og kjøre en 2,0i VSS 9000 med en 2,3 LPT non VSS ECU. Bare testet det for noen hundre meter, men inntrykket var bra.

Det finnes nok tre forskjellige versjoner av Trionic 5. Trionic 5.2 (1993), Trionic 5.5 (1994) og en oppgradert Trionic 5.5 (1996) med raskere CPU og minne. Ikke helt sikkert om det blir problematisk å 'mikse' T5.5V1 og T5.5V2.
Er du sikkert på at software på den ECU uten VSS er likt originalen? Er den ikke trimmet/hjemmelagt?

(http://www.rossonex.com/SAAB/Trionic_5.pdf<- mer info om T5).

Re: Saab 9000 NON VSS ECU i 98'

Lagt inn: 22 okt 2013, 20:48
av termin
Jeg får be faderen om å sette i originale ECU'n igjen enn så lenge og eksperimentere med hjernen til jul igjen :)