Side 1 av 1
9-3 04 mod Ny clutch hva skal jeg velge ?
Lagt inn: 22 okt 2013, 10:31
av Finn40
Hei ale sammen
Jeg har en clutch som har begynt å slure og må byttes. Og da er det valgets kvale. Bilen er en 9-3 o4 mod Cab med steg 1 MapTun program som yter 210 hk og 330Nm. Holder det da med en orginal clutch eller må jeg ha en forsterket en ?
Kjørestilen er normal og bilen blir ikke grisekjørt på noe som helst måte.
Og en annen ting når jeg først er i gang. For bare noen uker siden var jeg på Saab City Fornebu og fikk byttet simringen mellom motor og girkassen pga oljelekasje der. Da var girkassen selvfølgelig nede og det kostet meg over 10 store lapper. Og nå bare noen få uker etter må den ned igjen

Spm er da burde ikke folkene på Saab City ha sjekket at også clutchen var i orden når det først gjorde en så stor jobb der ?? Eller forlanger jeg litt mye nå ??
Re: 9-3 04 mod Ny clutch hva skal jeg velge ?
Lagt inn: 22 okt 2013, 10:46
av Kristian N2215
Kan vel også være at de ikke rengjorte svinghjulet, trykkplate og lamell godt nok før de monterte sammen igjen. Hvis clutchen begynte å slure rett etter verkstedbesøk.
Sent from my GT-N7100 using Tapatalk
Re: 9-3 04 mod Ny clutch hva skal jeg velge ?
Lagt inn: 22 okt 2013, 11:08
av Finn40
Jeg merket det ikke før nå da jeg var på langtur i helgen og skulle ta en forbikjøring. Jeg låg i 4 gir og bare trykte gassen ned og når turboen slo inn for fult på ca 2500-3000 omr begynte den å slure litt.
Re: 9-3 04 mod Ny clutch hva skal jeg velge ?
Lagt inn: 22 okt 2013, 11:10
av Kristian N2215
Km.stand da? Ingen gamle damer som har hatt bilen før deg?
Re: 9-3 04 mod Ny clutch hva skal jeg velge ?
Lagt inn: 22 okt 2013, 11:21
av Finn40
Km 155000 .Det var en lege med uviss alder som var eier tidligere

Jeg synes at clutch tar langt ute men om det er bare olje hva kan jeg gjøre og om clutchen er gåen burde de ha sjekket dette ?
Re: 9-3 04 mod Ny clutch hva skal jeg velge ?
Lagt inn: 22 okt 2013, 11:39
av Kristian N2215
De må jo fysisk ta med hendene sine på lamellen for å få av svinghjul, så jeg synes det er rart om de ikke ønsket å tjene noen tusen ekstra på å sette inn ny clutch, hvis den er slitt. Men nå vet ikke jeg hvor lenge en clutch på denne bilen holder, men det kanskje litt tidlig hvis ikke forrige eier justerte farten med clutchen

Kan jo faktisk være at det er noe oljerester igjen på svinghul/trykkplate/lamell, og det påvirker jo friksjonen ganske dramatisk.
En annen konspirasjonsteori er jo at gutta på fornebu så sitt snitt i å få deg tilbake for clutchbytte om noen uker også. Ville vært merkelig, for de har vært seriøse hver gang jeg har vært der.
Hadde jeg vært deg, så hadde jeg uansett byttet clutch når kassa først var nede på denne km. stand.
Re: 9-3 04 mod Ny clutch hva skal jeg velge ?
Lagt inn: 22 okt 2013, 12:08
av Finn40
Hadde jeg vist at den var slitt så hadde jeg byttet den, jeg er vant med automat og har ingen forutsetninger til å si om den var slitt eller ikke. Jeg mener at det er de som profesjonelle som burde si ifra om slike ting, det er jo derfor jeg bruker dem. Men uansett om de sjekket clutchen eller ikke eller ikke har rengjort skikkelig mener JEG da at det er noe slett jobb. Jeg er ikke spes villig til å betale dem 10000 til for å ta ned igjen kasse. Ny clutch og deler må jeg selvfølgelig betale. Det tenker jo jeg da

Re: 9-3 04 mod Ny clutch hva skal jeg velge ?
Lagt inn: 22 okt 2013, 12:13
av Kristian N2215
Hadde i hvertfall klaga hvis jeg var deg. Hvilke rettigheter du har, er jeg usikker på. Men er du NAF-medlem kan du jo sette en jurist på saken?
Evt. forbrukerrådet?