Side 1 av 1
(bilder)B235 Motorbytte, nytt eller gammelt innsug? (300hk+)
Lagt inn: 24 okt 2013, 13:35
av booyaga
Skal til og bytte motor(schenker ankom fra ørrebro idag

) i en 2000 9-5 B235, la merke til at insuget var annerledes, på det originale(9199654) er det en ekstra kanal som stemmer overens med en ekstra kanal i "huset". Det nye(9199100) innuget passer "huset" på men kanalen er "blokkert".
Så hva er da enklest, og bruke det gamle innsuget(m.m?) eller og kjøpe nytt "hus" beregnet på den nye motoren?

Re: B235 Motorbytte, nytt eller gammelt innsug? (300hk+)
Lagt inn: 25 okt 2013, 06:30
av booyaga
Re: (bilder)B235 Motorbytte, nytt eller gammelt innsug? (300
Lagt inn: 25 okt 2013, 06:56
av Ingvar N629
Skal du ha 300+ hk så kan du glemme det gamle innsuget, da du ikke får dit noen fornuftige dyser. Spjeldhuset passer på begge innsugene, den kanalen du snakker om er pga konstruksjonen på de gamle bensindysene.
Re: (bilder)B235 Motorbytte, nytt eller gammelt innsug? (300
Lagt inn: 25 okt 2013, 07:46
av booyaga
Ingvar N629 skrev:
(1)Skal du ha 300+ hk så kan du glemme det gamle innsuget,
(2)da du ikke får dit noen fornuftige dyser.
(3)Spjeldhuset passer på begge innsugene,
(4)den kanalen du snakker om er pga konstruksjonen på de gamle bensindysene
1. Har ny motor 2009 b235e(med nevnte innsug), 465cc dyser (grønne), td04 turbo, aero innløpsrør, 2.5" eksos, større intercooler, større oljekjøler, spissere kam, ny ecu + smått, og en 2000 b235e(denne motoren spjeldet og el-nett/kasett er fra). Mht at det er konebil så tenker jeg 250-300 en plass?
2. Vil tro dysene er til den nye innsugs manifolden da(?)
3. Hva gjør jeg da med kanalen på spjeldet?
4. Har ikke ny fuelrail, da jeg vil tro den ikke passer overens med de nye dysene (om de er beregnet den nye manifolden vice versa)? Og forstod det som det var forskjellig map sensor fra 04, hvordan er det med 2000mod ecu/motornett?

Re: (bilder)B235 Motorbytte, nytt eller gammelt innsug? (300
Lagt inn: 25 okt 2013, 08:52
av Ingvar N629
1. Har ny motor 2009 b235e(med nevnte innsug), 465cc dyser (grønne), td04 turbo, aero innløpsrør, 2.5" eksos, større intercooler, større oljekjøler, spissere kam, ny ecu + smått, og en 2000 b235e(denne motoren spjeldet og el-nett/kasett er fra). Mht at det er konebil så tenker jeg 250-300 en plass? Snodig specliste for det effektmålet. Motoren må iallfall mappes for at det der skal fungere skikkelig, finnes ikke noe standard oppsatt software for det der.
2. Vil tro dysene er til den nye innsugs manifolden da(?)
Må bruke ny type manifold til de dysene, og ny rail da hullavstand til boltene ikke er lik. Lengden på dysene stemmer heller ikke. Hvis du har de originale, brune dysene til det nye innsuget så er det like greit, de holder til ~270 hk med standard bensintrykk og hvis du øker til 3,5 bars trykk så holder de til ~300. Eventuelt kan du skaffe røde luftspoledyser som passer det gamle innsuget.
3. Hva gjør jeg da med kanalen på spjeldet?
Ingenting, skru fast spjeldhuset og vær glad.
4. Har ikke ny fuelrail, da jeg vil tro den ikke passer overens med de nye dysene (om de er beregnet den nye manifolden vice versa)? Og forstod det som det var forskjellig map sensor fra 04, hvordan er det med 2000mod ecu/motornett?
Du må ha den nye railen til det innsuget, ja.
Bruk den gamle MAP-sensoren og lag deg en overgang, skjær til en platebit, bor opp hull og gjeng opp slik at du kan skru inn den gamle MAP-sensoren.
Re: (bilder)B235 Motorbytte, nytt eller gammelt innsug? (300
Lagt inn: 25 okt 2013, 20:51
av booyaga
Ingvar N629 skrev:1.
Snodig specliste for det effektmålet. Motoren må iallfall mappes for at det der skal fungere skikkelig, finnes ikke noe standard oppsatt software for det der.
2.
Må bruke ny type manifold til de dysene, og ny rail da hullavstand til boltene ikke er lik. Lengden på dysene stemmer heller ikke. Hvis du har de originale, brune dysene til det nye innsuget så er det like greit, de holder til ~270 hk med standard bensintrykk og hvis du øker til 3,5 bars trykk så holder de til ~300. Eventuelt kan du skaffe røde luftspoledyser som passer det gamle innsuget.
3.
Ingenting, skru fast spjeldhuset og vær glad.
1. Spec liste :
https://db.tt/i5MSvlkB noen innspill?
2. Så på dysene istad, de så ut til og passe, men dersom ikke Så blir jeg glad om noen linker til riktig rail, her er ny og gamle iallefall.
https://db.tt/XT3xPs15
https://db.tt/zC8iIdmK