Ledningskjema til Saab 900 II, B204I samt en del tek. spørsm
Lagt inn: 20 nov 2013, 04:18
Hei, jeg trenger:
koblinskjema på ECU'n (med pinnenummer ovs),
data på innsprutningsdysene,
data på MAF sensoren (volt per gram luft per minutt)
dvell verdien på coilen
Og, om det er crank position sensor på denne motoren:
hva slags hjulmønster det er ( 60-2 ,36-1 etc )
hvor mye grader software offset det er satt opp i ECU(relatert til tenning)
og om det er kamposisjonsensor på denne.
Merke: SAAB
Modell: 900 (II)
Typ: 2.0i
Kjøretøy: SAAB-SCANIA 900 S
Understellsnummer: YS3DD58JXS202xxxxx
Årsmodell: 1995
Motorkode: B204I
Slagvolum: 1985
Effekt: 96 kW
Girkasse: automat
Grunnen til at jeg spør om dette er at vis det er mulig å oppdrive data på dysene,samt data på MAF sensoren og eventuellt alt det andre,- så skulle det gå an å :
Plukke ut ECU kontakta fra en ECU som er kaputt (disse kontaktene er ikke lett å få tak i?)
Lage en overgang fra MSIII til ECU kontakten slik at en kobler seg inn på det orginale ledningsnettet ( en tar ikke med lambdasonden pga at MSIII helst skal ha en bredbåndet lambdasonde), og det er dermed fort gjort å koble tilbake den orginale og fungerende ECUen uten å måtte klusse med ledninger i timevis.
Bredbåndslambdaen monteres rett siden av den orginale lambdasonden. Kontrollboksen for denne plasseres i hanskerummet :
http://www.diyautotune.com/catalog/inno ... p-566.html
MSIII finner dere her:
http://www.diyautotune.com/catalog/mega ... p-435.html
Kabler som trengs:
http://www.diyautotune.com/catalog/1239 ... -p-43.html
http://www.diyautotune.com/catalog/1239 ... p-451.html
Dokumentasjon på MSIII:
http://www.ms3efi.com/
Det går helt fint an å bruke de orginale dysene,sensorene og coilen.
Vis en ikke får tak i data på MAF sensoren må en sette inn en rørtilkobling i innsugsmanifoilen, slik at en gummislange kan strekkes til MSIII. Denne kobles da til denne for å få opplysning om luftrykket i innsugsmanifoilen.
Det går også an å oppgradere lufttrykksensoren i MSIII boksen med denne her(barometrisk korreksjon i sanntid!):
http://www.diyautotune.com/catalog/mapd ... p-117.html
Dette er nødvendig ved konvertering til E85
Det er også mulig å lete opp dyser som greier å levere dobbelt så mye drivstoff. Den orginale ECUen vil ikke merke forskjell så lenge de har samme ohmverdi,samt dødtid, og samme flytdata ved samme pulsbredde som de orginale.
Kalkulator for dysestørrelse for E85: http://www.megasquirt.info/flexfuel.htm .
En må da også ha en såkalt flex-fuel sensor for automatisk justering av drivstoffmengden og tenningi forhold til alkoholinnholdet i drivstoffet ( GM sitt delenummer på denne er #12570260, kan finnes på ebay ),samt bytte til drivstoffslanger som tåler E85. Antagelig må en bytte pumpen også.
koblinskjema på ECU'n (med pinnenummer ovs),
data på innsprutningsdysene,
data på MAF sensoren (volt per gram luft per minutt)
dvell verdien på coilen
Og, om det er crank position sensor på denne motoren:
hva slags hjulmønster det er ( 60-2 ,36-1 etc )
hvor mye grader software offset det er satt opp i ECU(relatert til tenning)
og om det er kamposisjonsensor på denne.
Merke: SAAB
Modell: 900 (II)
Typ: 2.0i
Kjøretøy: SAAB-SCANIA 900 S
Understellsnummer: YS3DD58JXS202xxxxx
Årsmodell: 1995
Motorkode: B204I
Slagvolum: 1985
Effekt: 96 kW
Girkasse: automat
Grunnen til at jeg spør om dette er at vis det er mulig å oppdrive data på dysene,samt data på MAF sensoren og eventuellt alt det andre,- så skulle det gå an å :
Plukke ut ECU kontakta fra en ECU som er kaputt (disse kontaktene er ikke lett å få tak i?)
Lage en overgang fra MSIII til ECU kontakten slik at en kobler seg inn på det orginale ledningsnettet ( en tar ikke med lambdasonden pga at MSIII helst skal ha en bredbåndet lambdasonde), og det er dermed fort gjort å koble tilbake den orginale og fungerende ECUen uten å måtte klusse med ledninger i timevis.
Bredbåndslambdaen monteres rett siden av den orginale lambdasonden. Kontrollboksen for denne plasseres i hanskerummet :
http://www.diyautotune.com/catalog/inno ... p-566.html
MSIII finner dere her:
http://www.diyautotune.com/catalog/mega ... p-435.html
Kabler som trengs:
http://www.diyautotune.com/catalog/1239 ... -p-43.html
http://www.diyautotune.com/catalog/1239 ... p-451.html
Dokumentasjon på MSIII:
http://www.ms3efi.com/
Det går helt fint an å bruke de orginale dysene,sensorene og coilen.
Vis en ikke får tak i data på MAF sensoren må en sette inn en rørtilkobling i innsugsmanifoilen, slik at en gummislange kan strekkes til MSIII. Denne kobles da til denne for å få opplysning om luftrykket i innsugsmanifoilen.
Det går også an å oppgradere lufttrykksensoren i MSIII boksen med denne her(barometrisk korreksjon i sanntid!):
http://www.diyautotune.com/catalog/mapd ... p-117.html
Dette er nødvendig ved konvertering til E85
Det er også mulig å lete opp dyser som greier å levere dobbelt så mye drivstoff. Den orginale ECUen vil ikke merke forskjell så lenge de har samme ohmverdi,samt dødtid, og samme flytdata ved samme pulsbredde som de orginale.
Kalkulator for dysestørrelse for E85: http://www.megasquirt.info/flexfuel.htm .
En må da også ha en såkalt flex-fuel sensor for automatisk justering av drivstoffmengden og tenningi forhold til alkoholinnholdet i drivstoffet ( GM sitt delenummer på denne er #12570260, kan finnes på ebay ),samt bytte til drivstoffslanger som tåler E85. Antagelig må en bytte pumpen også.