9-5 aero ECU ( 2006 mod)

Åpent forum for alle Saab entusiaster. Her postes Saab/bil-tekniske innlegg.

Moderator: Moderatorer

Svar
olewa
1.2 bar
1.2 bar
Innlegg: 226
Registrert: 02 jul 2003, 01:00
Sted: Lillehammer

9-5 aero ECU ( 2006 mod)

Legg inn av olewa » 05 des 2013, 21:15

Hvis man vil trimme en 2,3t-manuell 2006 modell, med ymse hardware ( prøve å oppnå 260 gamper)
Er det kurant å kjøpe en brukt ECU som har vært i en automat, og få omprogrammert den til å passe en manuell ? ( er vel noe startsperrer ++ som må kodes inn og sikkert ?)
Er dette noe et saab-verksted kan gjøre ? Eller må man kontakte noen her på forumet for å justere litt innvendig der :reading:

Tips..?

Olewa
93B. -59 mod.
Sonett III, 72 mod.
Volvo XC 60, 10 mod.

Brukeravatar
john n04
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 699
Registrert: 25 feb 2003, 01:00
Medlemsnummer: 004
Navn: John Arild Berentsen
Bil: SAAB 9-3SS 1.9TiD 2005
Sted: Flekkerøy utenfor kristiansand
Kontakt:

Re: 9-5 aero ECU ( 2006 mod)

Legg inn av john n04 » 05 des 2013, 21:26

Omprogrammert, ja.
Saab verksted, nei. :-)

Sent from my GT-I9300 using Tapatalk
lawicel CanUsb, og Tech2!

Brukeravatar
Ingvar N629
MAX BOOST
Innlegg: 12866
Registrert: 14 mar 2006, 16:41
Medlemsnummer: 629
Navn: Ingvar Garåsen
Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
Sted: Rissa

Re: 9-5 aero ECU ( 2006 mod)

Legg inn av Ingvar N629 » 05 des 2013, 21:31

Automat og manuell har samme software, og boksen kan sikkerhetsprogrammeres inn med Tech2, men du vil få feil i kalibrering for TCS/ESP. Dette kan selvsagt omgås ved å programmere om chassisnummer i DICE, programmere ESP for 16" bremser og å bytte bremsene. Boks og bil bør ha samme årsmodell om man vil unngå enda flere krumspring. Et Saab-verksted kan/bør kunne gjøre alt dette. Har vel kanskje en mistanke om at sistnevnte slår til..

HW-endringene i motorrom må være turbolader og kobrarør, slik at motorspec tilsvarer en 2006 mod Aero. Så blir det spennende å se hvor lenge clutchen holder.

Alternativet til å hive inn en Aero boks, er å programmere om boksen du har, som nok er det enkleste alternativet her.
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan

Svar