9-5 DRIKKER OLJE

Åpent forum for alle Saab entusiaster. Her postes Saab/bil-tekniske innlegg.

Moderator: Moderatorer

Svar
Klontis
0.7 bar
0.7 bar
Innlegg: 143
Registrert: 03 des 2011, 17:55

9-5 DRIKKER OLJE

Legg inn av Klontis » 07 des 2013, 22:24

Min trofaste 95 2.3t 01 bruker mye olje.
Har ny turbo og jeg har sjekka alle 3 ventilene
i veivhus-ventilasjonen.
Castrol Edge 5w-30 olje.
Gått 350 000 km.

Noen forslag?

Brukeravatar
henrik
1,5 bar
1,5 bar
Innlegg: 370
Registrert: 08 okt 2005, 16:43
Sted: Bodø

Re: 9-5 DRIKKER OLJE

Legg inn av henrik » 07 des 2013, 22:28

Slitne stempelringer foreksempel.. forøvrig ikke uvanlig

Sent from my HTC One using Tapatalk
Saab 9000 2.3 Turbo CSE, 94 @ 250 BHP <-- kondemnert :-(
Mazda 323, 92' Konevognen. (solgt)
Saab 9-5 Hot Aero, '02 @ 250 BHP
Saab 9000 2.0T, '97 @ 310 BHP

Klontis
0.7 bar
0.7 bar
Innlegg: 143
Registrert: 03 des 2011, 17:55

Re: 9-5 DRIKKER OLJE

Legg inn av Klontis » 11 des 2013, 00:07

henrik skrev:Slitne stempelringer foreksempel.. forøvrig ikke uvanlig

Sent from my HTC One using Tapatalk
Ok. Best med ny motor da?
Ingen andre ting det kan være? Kompresjonen
er bra...

Brukeravatar
Saabfan
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 951
Registrert: 17 feb 2005, 01:00
Medlemsnummer: N1227
Bil: Saab 9-5 AERO Estate
Sted: Oslo

Re: 9-5 DRIKKER OLJE

Legg inn av Saabfan » 11 des 2013, 00:52

Hva med å begynne enkelt: lekkasje?
9-5 2.0t VECTOR ESTATE MY02 -> NÅ FULLBLODS AERO!
9-3 1.8t VECTOR CABRIOLET MY05

9000CS M95 - solgt
900 M93 2.1L 16 valve - solgt
900c M87 - på de evige autobaner

Klontis
0.7 bar
0.7 bar
Innlegg: 143
Registrert: 03 des 2011, 17:55

Re: 9-5 DRIKKER OLJE

Legg inn av Klontis » 14 des 2013, 15:52

Saabfan skrev:Hva med å begynne enkelt: lekkasje?
Morsom,eller ??? :D

Olja forsvinner INNE i motoren.
Kan oljefella til veivhusventilasjonen gå tett f.eks ?

Brukeravatar
Paradigm N558
MAX BOOST
Innlegg: 6952
Registrert: 03 jun 2005, 01:00
Medlemsnummer: 558
Navn: Robert
Bil: Ionic
Sted: Bodø

Re: 9-5 DRIKKER OLJE

Legg inn av Paradigm N558 » 14 des 2013, 20:19

Klontis skrev:
Saabfan skrev:Hva med å begynne enkelt: lekkasje?
Morsom,eller ??? :D

Olja forsvinner INNE i motoren.
Kan oljefella til veivhusventilasjonen gå tett f.eks ?
JA.
DU TAR AV TOPPDEKSELET OG VARMER OPP DE TO RØRENE I TOPPDEKSELET MED BLÅSELAMPE ETC. PRØV Å HA VAIER (F.EKS. BREMSEVAIER FOR EN SYKKEL) TIL STEDE. JEG FOR MIN DEL TRENGTE BARE TRYKKLUFT, SÅ ÅPNET DET SEG OPP. LAGET EN OVERGANG MED EN SILIKONSLANGE.
2022 Ionic 5
2018 Suzuki SV650 X
2024 NEVS Emily GT (I wish)
Har eid: MY86 900i, MY85 900t, MY95 9000 Aero, MY01 9-3 2.0t, MY05 9-5 Aero, MY97 9000 Aero

Klontis
0.7 bar
0.7 bar
Innlegg: 143
Registrert: 03 des 2011, 17:55

Re: 9-5 DRIKKER OLJE

Legg inn av Klontis » 04 jan 2014, 15:03

Saabfan skrev:Hva med å begynne enkelt: lekkasje?
Har nå begynt å kaste ut olje fra et hull på toppen av
clutch-huset. Usikker på om det er motor eller gearolje.
Er det ikke drenering i bunnen på clutch-huset???

Brukeravatar
oyvindh N2656
Grunnladetrykk
Grunnladetrykk
Innlegg: 39
Registrert: 02 aug 2013, 13:06
Medlemsnummer: N2656
Bil: Saab 9-3 Vector 07' 1,9TDI

Re: 9-5 DRIKKER OLJE

Legg inn av oyvindh N2656 » 04 jan 2014, 15:29

Hvordan lukter den? Hvis den er sort og ikke lukter girolje så er nok radialtetningen bak svinghjulet defekt.

- Øyvind
- Øyvind

Saab 9-3 Vector 07' 1,9TDI

Klontis
0.7 bar
0.7 bar
Innlegg: 143
Registrert: 03 des 2011, 17:55

Re: 9-5 DRIKKER OLJE

Legg inn av Klontis » 14 jan 2014, 11:18

oyvindh N2656 skrev:Hvordan lukter den? Hvis den er sort og ikke lukter girolje så er nok radialtetningen bak svinghjulet defekt.

- Øyvind
Var pluggen som var borte fra hullet der du stiller inn gir-overføringa. Svetta ut gearolje.
Peila og ordna ny plugg,så nå er det forhåpentligvis ok.

Men bruker fortsatt motorolje. Ca 0,5l på siste 1000km :(

Brukeravatar
Gunnar N326
Overload!!!
Innlegg: 1262
Registrert: 03 jul 2004, 01:00
Medlemsnummer: N 326
Bil: 9-3 2,3i '98 nå delebil
Sted: Kr.sund

Re: 9-5 DRIKKER OLJE

Legg inn av Gunnar N326 » 18 jan 2014, 15:30

Blitt mit favorittspørsmål dette her: Har du ettertrekt toppen? Hvis ikke, prøv det. Billig, fort gjort, og kan muligens løse dine problemer, og hindre andre problemer å utvikle seg.. :)
MVH Gunnar Medl. N326
9-3 '02 2,3 prosjekt...
9-3 2.0s '98
9-5 Estate 2.0t aut '01 ;) Solgt :(
9-3 2,3i '98, nå avskiltet delebil.
x 9000cse 2.3t '96(solgt)
x 9000cc 2.3i '90 (solgt)
x 9000cc 2.0T '90(totalvraket)

Brukeravatar
Karl N1641
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 582
Registrert: 13 mar 2009, 12:24
Medlemsnummer: N1641
Navn: Karl
Bil: 9-5
Sted: Aust-Agder
Kontakt:

Re: 9-5 DRIKKER OLJE

Legg inn av Karl N1641 » 29 jan 2014, 18:27

Temmeleg vanleg problemstilling på dei motorane der dessverre, info på dette finn du om du søker litt rundt på forumet.

Kjøp og monter ny komplett oppgradert veivhusventilasjon (hvis ikkje allerede gjort), og monter denne riktig (har sett flere tilfeller der dette blir gjort feil).
Ta av ventildekselet og reingjer kanalane der (som Paradigm nevner), dei er garantert ganske/heilt tette.
Stempelringane kan være koksa fast, desse kan med hell løsnast, om du søker på forumet finn du fleire metodar (vha WD40, Omega 907, dieselrens osv.)

Dersom det raslar frå motoren er kamkjedestrammaren for langt ute og kjedet blitt slakt. Isåfall må nok komplett kjedesats byttast (hjelper ikkje å bytte strammer). Det er dessverre store muligheter for at din motor er ramma av sludge (i betydeleg grad er eg redd). Isåfall kan det vera det greiaste å byta/totaloverhala motor.

Mvh
Karl
1999 9-5 B235 man "Karlsvogna"
Har for øyeblikket ingen SAABer :?
2007 BMW 530XDA
2008 BMW 120D
1989 BMW 318i
2013 BMW R1200GS

--O-o-O--

Om du klikker her kan du lese litt om min gamle bil, som no er seld til stianj og så vidare til Marius

Klontis
0.7 bar
0.7 bar
Innlegg: 143
Registrert: 03 des 2011, 17:55

Re: 9-5 DRIKKER OLJE

Legg inn av Klontis » 04 feb 2014, 10:39

Karl N1641 skrev:Temmeleg vanleg problemstilling på dei motorane der dessverre, info på dette finn du om du søker litt rundt på forumet.

Kjøp og monter ny komplett oppgradert veivhusventilasjon (hvis ikkje allerede gjort), og monter denne riktig (har sett flere tilfeller der dette blir gjort feil).
Ta av ventildekselet og reingjer kanalane der (som Paradigm nevner), dei er garantert ganske/heilt tette.
Stempelringane kan være koksa fast, desse kan med hell løsnast, om du søker på forumet finn du fleire metodar (vha WD40, Omega 907, dieselrens osv.)

Dersom det raslar frå motoren er kamkjedestrammaren for langt ute og kjedet blitt slakt. Isåfall må nok komplett kjedesats byttast (hjelper ikkje å bytte strammer). Det er dessverre store muligheter for at din motor er ramma av sludge (i betydeleg grad er eg redd). Isåfall kan det vera det greiaste å byta/totaloverhala motor.

Mvh
Karl
Ikke sludge, men resten kan fort stemme...

Svar