9-5 DRIKKER OLJE
Moderator: Moderatorer
9-5 DRIKKER OLJE
Min trofaste 95 2.3t 01 bruker mye olje.
Har ny turbo og jeg har sjekka alle 3 ventilene
i veivhus-ventilasjonen.
Castrol Edge 5w-30 olje.
Gått 350 000 km.
Noen forslag?
Har ny turbo og jeg har sjekka alle 3 ventilene
i veivhus-ventilasjonen.
Castrol Edge 5w-30 olje.
Gått 350 000 km.
Noen forslag?
Re: 9-5 DRIKKER OLJE
Slitne stempelringer foreksempel.. forøvrig ikke uvanlig
Sent from my HTC One using Tapatalk
Sent from my HTC One using Tapatalk
Saab 9000 2.3 Turbo CSE, 94 @ 250 BHP <-- kondemnert
Mazda 323, 92' Konevognen. (solgt)
Saab 9-5 Hot Aero, '02 @ 250 BHP
Saab 9000 2.0T, '97 @ 310 BHP
Mazda 323, 92' Konevognen. (solgt)
Saab 9-5 Hot Aero, '02 @ 250 BHP
Saab 9000 2.0T, '97 @ 310 BHP
Re: 9-5 DRIKKER OLJE
Ok. Best med ny motor da?henrik skrev:Slitne stempelringer foreksempel.. forøvrig ikke uvanlig
Sent from my HTC One using Tapatalk
Ingen andre ting det kan være? Kompresjonen
er bra...
- Saabfan
- 2.0 bar
- Innlegg: 951
- Registrert: 17 feb 2005, 01:00
- Medlemsnummer: N1227
- Bil: Saab 9-5 AERO Estate
- Sted: Oslo
Re: 9-5 DRIKKER OLJE
Hva med å begynne enkelt: lekkasje?
9-5 2.0t VECTOR ESTATE MY02 -> NÅ FULLBLODS AERO!
9-3 1.8t VECTOR CABRIOLET MY05
9000CS M95 - solgt
900 M93 2.1L 16 valve - solgt
900c M87 - på de evige autobaner
9-3 1.8t VECTOR CABRIOLET MY05
9000CS M95 - solgt
900 M93 2.1L 16 valve - solgt
900c M87 - på de evige autobaner
Re: 9-5 DRIKKER OLJE
Morsom,eller ???Saabfan skrev:Hva med å begynne enkelt: lekkasje?
Olja forsvinner INNE i motoren.
Kan oljefella til veivhusventilasjonen gå tett f.eks ?
- Paradigm N558
- MAX BOOST
- Innlegg: 6952
- Registrert: 03 jun 2005, 01:00
- Medlemsnummer: 558
- Navn: Robert
- Bil: Ionic
- Sted: Bodø
Re: 9-5 DRIKKER OLJE
JA.Klontis skrev:Morsom,eller ???Saabfan skrev:Hva med å begynne enkelt: lekkasje?
Olja forsvinner INNE i motoren.
Kan oljefella til veivhusventilasjonen gå tett f.eks ?
DU TAR AV TOPPDEKSELET OG VARMER OPP DE TO RØRENE I TOPPDEKSELET MED BLÅSELAMPE ETC. PRØV Å HA VAIER (F.EKS. BREMSEVAIER FOR EN SYKKEL) TIL STEDE. JEG FOR MIN DEL TRENGTE BARE TRYKKLUFT, SÅ ÅPNET DET SEG OPP. LAGET EN OVERGANG MED EN SILIKONSLANGE.
2022 Ionic 5
2018 Suzuki SV650 X
2024 NEVS Emily GT (I wish)
Har eid: MY86 900i, MY85 900t, MY95 9000 Aero, MY01 9-3 2.0t, MY05 9-5 Aero, MY97 9000 Aero
2018 Suzuki SV650 X
2024 NEVS Emily GT (I wish)
Har eid: MY86 900i, MY85 900t, MY95 9000 Aero, MY01 9-3 2.0t, MY05 9-5 Aero, MY97 9000 Aero
Re: 9-5 DRIKKER OLJE
Har nå begynt å kaste ut olje fra et hull på toppen avSaabfan skrev:Hva med å begynne enkelt: lekkasje?
clutch-huset. Usikker på om det er motor eller gearolje.
Er det ikke drenering i bunnen på clutch-huset???
- oyvindh N2656
- Grunnladetrykk
- Innlegg: 39
- Registrert: 02 aug 2013, 13:06
- Medlemsnummer: N2656
- Bil: Saab 9-3 Vector 07' 1,9TDI
Re: 9-5 DRIKKER OLJE
Hvordan lukter den? Hvis den er sort og ikke lukter girolje så er nok radialtetningen bak svinghjulet defekt.
- Øyvind
- Øyvind
- Øyvind
Saab 9-3 Vector 07' 1,9TDI
Saab 9-3 Vector 07' 1,9TDI
Re: 9-5 DRIKKER OLJE
Var pluggen som var borte fra hullet der du stiller inn gir-overføringa. Svetta ut gearolje.oyvindh N2656 skrev:Hvordan lukter den? Hvis den er sort og ikke lukter girolje så er nok radialtetningen bak svinghjulet defekt.
- Øyvind
Peila og ordna ny plugg,så nå er det forhåpentligvis ok.
Men bruker fortsatt motorolje. Ca 0,5l på siste 1000km
- Gunnar N326
- Overload!!!
- Innlegg: 1262
- Registrert: 03 jul 2004, 01:00
- Medlemsnummer: N 326
- Bil: 9-3 2,3i '98 nå delebil
- Sted: Kr.sund
Re: 9-5 DRIKKER OLJE
Blitt mit favorittspørsmål dette her: Har du ettertrekt toppen? Hvis ikke, prøv det. Billig, fort gjort, og kan muligens løse dine problemer, og hindre andre problemer å utvikle seg..
MVH Gunnar Medl. N326
9-3 '02 2,3 prosjekt...
9-3 2.0s '98
9-5 Estate 2.0t aut '01 Solgt
9-3 2,3i '98, nå avskiltet delebil.
x 9000cse 2.3t '96(solgt)
x 9000cc 2.3i '90 (solgt)
x 9000cc 2.0T '90(totalvraket)
9-3 '02 2,3 prosjekt...
9-3 2.0s '98
9-5 Estate 2.0t aut '01 Solgt
9-3 2,3i '98, nå avskiltet delebil.
x 9000cse 2.3t '96(solgt)
x 9000cc 2.3i '90 (solgt)
x 9000cc 2.0T '90(totalvraket)
- Karl N1641
- 2.0 bar
- Innlegg: 582
- Registrert: 13 mar 2009, 12:24
- Medlemsnummer: N1641
- Navn: Karl
- Bil: 9-5
- Sted: Aust-Agder
- Kontakt:
Re: 9-5 DRIKKER OLJE
Temmeleg vanleg problemstilling på dei motorane der dessverre, info på dette finn du om du søker litt rundt på forumet.
Kjøp og monter ny komplett oppgradert veivhusventilasjon (hvis ikkje allerede gjort), og monter denne riktig (har sett flere tilfeller der dette blir gjort feil).
Ta av ventildekselet og reingjer kanalane der (som Paradigm nevner), dei er garantert ganske/heilt tette.
Stempelringane kan være koksa fast, desse kan med hell løsnast, om du søker på forumet finn du fleire metodar (vha WD40, Omega 907, dieselrens osv.)
Dersom det raslar frå motoren er kamkjedestrammaren for langt ute og kjedet blitt slakt. Isåfall må nok komplett kjedesats byttast (hjelper ikkje å bytte strammer). Det er dessverre store muligheter for at din motor er ramma av sludge (i betydeleg grad er eg redd). Isåfall kan det vera det greiaste å byta/totaloverhala motor.
Mvh
Karl
Kjøp og monter ny komplett oppgradert veivhusventilasjon (hvis ikkje allerede gjort), og monter denne riktig (har sett flere tilfeller der dette blir gjort feil).
Ta av ventildekselet og reingjer kanalane der (som Paradigm nevner), dei er garantert ganske/heilt tette.
Stempelringane kan være koksa fast, desse kan med hell løsnast, om du søker på forumet finn du fleire metodar (vha WD40, Omega 907, dieselrens osv.)
Dersom det raslar frå motoren er kamkjedestrammaren for langt ute og kjedet blitt slakt. Isåfall må nok komplett kjedesats byttast (hjelper ikkje å bytte strammer). Det er dessverre store muligheter for at din motor er ramma av sludge (i betydeleg grad er eg redd). Isåfall kan det vera det greiaste å byta/totaloverhala motor.
Mvh
Karl
Har for øyeblikket ingen SAABer
2007 BMW 530XDA
2008 BMW 120D
1989 BMW 318i
2013 BMW R1200GS
--O-o-O--
Om du klikker her kan du lese litt om min gamle bil, som no er seld til stianj og så vidare til Marius
Re: 9-5 DRIKKER OLJE
Ikke sludge, men resten kan fort stemme...Karl N1641 skrev:Temmeleg vanleg problemstilling på dei motorane der dessverre, info på dette finn du om du søker litt rundt på forumet.
Kjøp og monter ny komplett oppgradert veivhusventilasjon (hvis ikkje allerede gjort), og monter denne riktig (har sett flere tilfeller der dette blir gjort feil).
Ta av ventildekselet og reingjer kanalane der (som Paradigm nevner), dei er garantert ganske/heilt tette.
Stempelringane kan være koksa fast, desse kan med hell løsnast, om du søker på forumet finn du fleire metodar (vha WD40, Omega 907, dieselrens osv.)
Dersom det raslar frå motoren er kamkjedestrammaren for langt ute og kjedet blitt slakt. Isåfall må nok komplett kjedesats byttast (hjelper ikkje å bytte strammer). Det er dessverre store muligheter for at din motor er ramma av sludge (i betydeleg grad er eg redd). Isåfall kan det vera det greiaste å byta/totaloverhala motor.
Mvh
Karl