Side 1 av 1

9-5 DRIKKER OLJE

Lagt inn: 07 des 2013, 22:24
av Klontis
Min trofaste 95 2.3t 01 bruker mye olje.
Har ny turbo og jeg har sjekka alle 3 ventilene
i veivhus-ventilasjonen.
Castrol Edge 5w-30 olje.
Gått 350 000 km.

Noen forslag?

Re: 9-5 DRIKKER OLJE

Lagt inn: 07 des 2013, 22:28
av henrik
Slitne stempelringer foreksempel.. forøvrig ikke uvanlig

Sent from my HTC One using Tapatalk

Re: 9-5 DRIKKER OLJE

Lagt inn: 11 des 2013, 00:07
av Klontis
henrik skrev:Slitne stempelringer foreksempel.. forøvrig ikke uvanlig

Sent from my HTC One using Tapatalk
Ok. Best med ny motor da?
Ingen andre ting det kan være? Kompresjonen
er bra...

Re: 9-5 DRIKKER OLJE

Lagt inn: 11 des 2013, 00:52
av Saabfan
Hva med å begynne enkelt: lekkasje?

Re: 9-5 DRIKKER OLJE

Lagt inn: 14 des 2013, 15:52
av Klontis
Saabfan skrev:Hva med å begynne enkelt: lekkasje?
Morsom,eller ??? :D

Olja forsvinner INNE i motoren.
Kan oljefella til veivhusventilasjonen gå tett f.eks ?

Re: 9-5 DRIKKER OLJE

Lagt inn: 14 des 2013, 20:19
av Paradigm N558
Klontis skrev:
Saabfan skrev:Hva med å begynne enkelt: lekkasje?
Morsom,eller ??? :D

Olja forsvinner INNE i motoren.
Kan oljefella til veivhusventilasjonen gå tett f.eks ?
JA.
DU TAR AV TOPPDEKSELET OG VARMER OPP DE TO RØRENE I TOPPDEKSELET MED BLÅSELAMPE ETC. PRØV Å HA VAIER (F.EKS. BREMSEVAIER FOR EN SYKKEL) TIL STEDE. JEG FOR MIN DEL TRENGTE BARE TRYKKLUFT, SÅ ÅPNET DET SEG OPP. LAGET EN OVERGANG MED EN SILIKONSLANGE.

Re: 9-5 DRIKKER OLJE

Lagt inn: 04 jan 2014, 15:03
av Klontis
Saabfan skrev:Hva med å begynne enkelt: lekkasje?
Har nå begynt å kaste ut olje fra et hull på toppen av
clutch-huset. Usikker på om det er motor eller gearolje.
Er det ikke drenering i bunnen på clutch-huset???

Re: 9-5 DRIKKER OLJE

Lagt inn: 04 jan 2014, 15:29
av oyvindh N2656
Hvordan lukter den? Hvis den er sort og ikke lukter girolje så er nok radialtetningen bak svinghjulet defekt.

- Øyvind

Re: 9-5 DRIKKER OLJE

Lagt inn: 14 jan 2014, 11:18
av Klontis
oyvindh N2656 skrev:Hvordan lukter den? Hvis den er sort og ikke lukter girolje så er nok radialtetningen bak svinghjulet defekt.

- Øyvind
Var pluggen som var borte fra hullet der du stiller inn gir-overføringa. Svetta ut gearolje.
Peila og ordna ny plugg,så nå er det forhåpentligvis ok.

Men bruker fortsatt motorolje. Ca 0,5l på siste 1000km :(

Re: 9-5 DRIKKER OLJE

Lagt inn: 18 jan 2014, 15:30
av Gunnar N326
Blitt mit favorittspørsmål dette her: Har du ettertrekt toppen? Hvis ikke, prøv det. Billig, fort gjort, og kan muligens løse dine problemer, og hindre andre problemer å utvikle seg.. :)

Re: 9-5 DRIKKER OLJE

Lagt inn: 29 jan 2014, 18:27
av Karl N1641
Temmeleg vanleg problemstilling på dei motorane der dessverre, info på dette finn du om du søker litt rundt på forumet.

Kjøp og monter ny komplett oppgradert veivhusventilasjon (hvis ikkje allerede gjort), og monter denne riktig (har sett flere tilfeller der dette blir gjort feil).
Ta av ventildekselet og reingjer kanalane der (som Paradigm nevner), dei er garantert ganske/heilt tette.
Stempelringane kan være koksa fast, desse kan med hell løsnast, om du søker på forumet finn du fleire metodar (vha WD40, Omega 907, dieselrens osv.)

Dersom det raslar frå motoren er kamkjedestrammaren for langt ute og kjedet blitt slakt. Isåfall må nok komplett kjedesats byttast (hjelper ikkje å bytte strammer). Det er dessverre store muligheter for at din motor er ramma av sludge (i betydeleg grad er eg redd). Isåfall kan det vera det greiaste å byta/totaloverhala motor.

Mvh
Karl

Re: 9-5 DRIKKER OLJE

Lagt inn: 04 feb 2014, 10:39
av Klontis
Karl N1641 skrev:Temmeleg vanleg problemstilling på dei motorane der dessverre, info på dette finn du om du søker litt rundt på forumet.

Kjøp og monter ny komplett oppgradert veivhusventilasjon (hvis ikkje allerede gjort), og monter denne riktig (har sett flere tilfeller der dette blir gjort feil).
Ta av ventildekselet og reingjer kanalane der (som Paradigm nevner), dei er garantert ganske/heilt tette.
Stempelringane kan være koksa fast, desse kan med hell løsnast, om du søker på forumet finn du fleire metodar (vha WD40, Omega 907, dieselrens osv.)

Dersom det raslar frå motoren er kamkjedestrammaren for langt ute og kjedet blitt slakt. Isåfall må nok komplett kjedesats byttast (hjelper ikkje å bytte strammer). Det er dessverre store muligheter for at din motor er ramma av sludge (i betydeleg grad er eg redd). Isåfall kan det vera det greiaste å byta/totaloverhala motor.

Mvh
Karl
Ikke sludge, men resten kan fort stemme...