Hjelp meg å redde 900en min!
Lagt inn: 17 des 2013, 01:29
Hei. Er 19 år og skaffet meg bil for et halvt år siden, en 900 2,3i 5-dørs fra 95. Har en ganske kritisk situasjon her, og er villig til å ta imot alt av råd, hjelp og tips.
Skal på hytta i juleferien (med Saaben selvfølgelig), men har noen problemer som hindrer meg:
- Støtdemper på høyre side foran er sprengt. Har nye dempere i bagasjerommet hvor de gjør lite nytte. Ble fortalt at topplageret går i stykker dersom du tar av demper, og derfor er det ikke byttet enda.
- Dekkene er mellom 3 og 5 år gamle. Såkalte "helårsdekk", brukt begge sesonger og burde omdøpes til felgbeskyttelse ettersom grep er et teoretisk fenomen tilhørende et annet univers. Nye dekk er innkjøpt, men ikke montert ettersom nåværende dekk er veldig skeivslitt med innersiden mest slitt. Kan dette være pågrunn av defekt støtdemper(e)? Eller bidrar ikke demperne til bilens "holdning/stilling"? Virker som bilen synker sammen mellom forhjulene. Virker rart om det bare er feilstilt camber..
- Eksosrør er avrusta ved svanehalsen over bakakselen. Må mest sannsynlig bytte både bakre og midtre lyddemper ettersom rusta sitter akkurat rundt klemma til rørene. Bakre lyddemper er omdøpt til diskré fritthengende pyntgjenstand.
- Oljelekkasje i motorblokka. Har egentlig ikke brydd meg noe om det ettersom det ikke har gjort annet enn å se fælt ut og at jeg må fylle olje hver 3. måned.
- Clutchen/koblingen er dårlig. Har egentlig ikke brydd meg det heller ettersom den har fullt grep så lenge du har venstrefoten 40+ cm fra pedalen(, men slurer bare du ser litt stygt på den). Gikk først opp for meg for noen dager siden at det mest sannsynlig skyldes motorolje inne i clutchhuset.
Og så det verste: lånte bort bilen i en time til en kompis her om dagen. Fikk den tilbake med en eim av svidd olje og ødelagt clutch.
Den har fullt grep i 1. og nesten hele 2., men med en gang du gasser i 3. spoler motoren opp uten at bilen akselerer. Eller motsatt: Bilen ruller i 3. gir. Du gir full gass. Motoren ruses opp uten at bilen akselereres noe særlig. Rundt 4000 stagnerer motoromdreiningen (du gir fortsatt samme mengde gass) og bilen begynner å akselerere helt vilt mens turtelleren står stille. Akkurat som converteren til en automatgirkasse. Jeg har med andre ord fått en våtclutch. Jeg er tvunget til å kjøre som en kvinnelig pensjonist, og enda verre i oppoverbakker. Det er bare et spørsmål om tid før clutchen mister alt grep. Å kjøre til Valdres er det ikke vits å tenke på en gang.
Far (som er betongbilmekaniker) råder meg til å skrote hele bilen og kjøpe en annen, litt økonomisk sett og mest pga. oljelekkasjen som han ikke har trua på at jeg skal kunne fikse. Jeg vil ikke gi opp denne bilen. Den er min første bil og vi har gjort uhorvelig mye F*** sammen på dette halve året - det er griffen min. Men ordene til fatter gir inntrykk. Så jeg spør dere; er det håp? Jeg har penger og tid, men må få det fiksa før 26.
Skal på hytta i juleferien (med Saaben selvfølgelig), men har noen problemer som hindrer meg:
- Støtdemper på høyre side foran er sprengt. Har nye dempere i bagasjerommet hvor de gjør lite nytte. Ble fortalt at topplageret går i stykker dersom du tar av demper, og derfor er det ikke byttet enda.
- Dekkene er mellom 3 og 5 år gamle. Såkalte "helårsdekk", brukt begge sesonger og burde omdøpes til felgbeskyttelse ettersom grep er et teoretisk fenomen tilhørende et annet univers. Nye dekk er innkjøpt, men ikke montert ettersom nåværende dekk er veldig skeivslitt med innersiden mest slitt. Kan dette være pågrunn av defekt støtdemper(e)? Eller bidrar ikke demperne til bilens "holdning/stilling"? Virker som bilen synker sammen mellom forhjulene. Virker rart om det bare er feilstilt camber..
- Eksosrør er avrusta ved svanehalsen over bakakselen. Må mest sannsynlig bytte både bakre og midtre lyddemper ettersom rusta sitter akkurat rundt klemma til rørene. Bakre lyddemper er omdøpt til diskré fritthengende pyntgjenstand.
- Oljelekkasje i motorblokka. Har egentlig ikke brydd meg noe om det ettersom det ikke har gjort annet enn å se fælt ut og at jeg må fylle olje hver 3. måned.
- Clutchen/koblingen er dårlig. Har egentlig ikke brydd meg det heller ettersom den har fullt grep så lenge du har venstrefoten 40+ cm fra pedalen(, men slurer bare du ser litt stygt på den). Gikk først opp for meg for noen dager siden at det mest sannsynlig skyldes motorolje inne i clutchhuset.
Og så det verste: lånte bort bilen i en time til en kompis her om dagen. Fikk den tilbake med en eim av svidd olje og ødelagt clutch.
Den har fullt grep i 1. og nesten hele 2., men med en gang du gasser i 3. spoler motoren opp uten at bilen akselerer. Eller motsatt: Bilen ruller i 3. gir. Du gir full gass. Motoren ruses opp uten at bilen akselereres noe særlig. Rundt 4000 stagnerer motoromdreiningen (du gir fortsatt samme mengde gass) og bilen begynner å akselerere helt vilt mens turtelleren står stille. Akkurat som converteren til en automatgirkasse. Jeg har med andre ord fått en våtclutch. Jeg er tvunget til å kjøre som en kvinnelig pensjonist, og enda verre i oppoverbakker. Det er bare et spørsmål om tid før clutchen mister alt grep. Å kjøre til Valdres er det ikke vits å tenke på en gang.
Far (som er betongbilmekaniker) råder meg til å skrote hele bilen og kjøpe en annen, litt økonomisk sett og mest pga. oljelekkasjen som han ikke har trua på at jeg skal kunne fikse. Jeg vil ikke gi opp denne bilen. Den er min første bil og vi har gjort uhorvelig mye F*** sammen på dette halve året - det er griffen min. Men ordene til fatter gir inntrykk. Så jeg spør dere; er det håp? Jeg har penger og tid, men må få det fiksa før 26.