Turbo 9000

Åpent forum for alle Saab entusiaster. Her postes Saab/bil-tekniske innlegg.

Moderator: Moderatorer

Svar
glenn72
1,5 bar
1,5 bar
Innlegg: 354
Registrert: 16 des 2012, 16:21
Medlemsnummer: 2549
Navn: Glenn
Bil: 9-5 estate 02, saab 9000cs 93
Sted: Balsfjord

Turbo 9000

Legg inn av glenn72 » 25 des 2013, 13:42

Har fått tak i to 9000cs reg i 92..den ene er en 93 ifølge understellsnummer. Denne skal jeg beholde selv... Bilen er i kanon stand. Kun litt rust bak bakhjul på ene siden...det er en ganske fremtredende hyle lyd når jeg trør på..kan kansje sammenlignes med dynamosus i høytalere.. Dette er velsansynlig turbo? Jeg lurer på om jeg kan finne ut hvilken turbo som står i denneuten å måtte demontere? Var det bennyttet kun en type turbo på disse, eller fantes det flere typer?bilen er en 150hk..eventuellt har noen ide om andre ting som kan gi slik lyd...kjenner ikke til 9000, men 9-5 som jeg og har to stykker av begynner jeg å få rimelig peil på takket være forumet..så takker for alle innspill...

glenn72
1,5 bar
1,5 bar
Innlegg: 354
Registrert: 16 des 2012, 16:21
Medlemsnummer: 2549
Navn: Glenn
Bil: 9-5 estate 02, saab 9000cs 93
Sted: Balsfjord

Re: Turbo 9000

Legg inn av glenn72 » 25 des 2013, 15:06

Kan hylelyd komme av att det er montert åpen sportluftfilter på denne?

Brukeravatar
Tor N12
MAX BOOST
Innlegg: 9123
Registrert: 13 aug 2003, 01:00
Medlemsnummer: N012
Navn: Tor
Bil: 9000/9-5/9-3
Sted: Melhus

Re: Turbo 9000

Legg inn av Tor N12 » 25 des 2013, 15:18

Det enkleste er vel å lese av merkinga på turboen men jeg er rimelig sikker på at du har en Garret TB2529.
Hvinelyd kan komme av sliten turbo eller luftlekkasje, med åpent sportssfilter så vil en slik lyd kunne høres enda bedre.
M97 9000 AERO Godbilen, evighetsprosjekt....
M07 9-5 A60 Hirsch/MgMotor
M07 9-3 Vector/Aero Cab Hirsch/MgMotor
M09 9-3 Aero XWD Hirsch/MgMotor

glenn72
1,5 bar
1,5 bar
Innlegg: 354
Registrert: 16 des 2012, 16:21
Medlemsnummer: 2549
Navn: Glenn
Bil: 9-5 estate 02, saab 9000cs 93
Sted: Balsfjord

Re: Turbo 9000

Legg inn av glenn72 » 26 des 2013, 13:39

Er den like grei å bytte som på 9-5".?

Brukeravatar
Tor N12
MAX BOOST
Innlegg: 9123
Registrert: 13 aug 2003, 01:00
Medlemsnummer: N012
Navn: Tor
Bil: 9000/9-5/9-3
Sted: Melhus

Re: Turbo 9000

Legg inn av Tor N12 » 26 des 2013, 17:44

Lettere, er mye trangere på 9-5
M97 9000 AERO Godbilen, evighetsprosjekt....
M07 9-5 A60 Hirsch/MgMotor
M07 9-3 Vector/Aero Cab Hirsch/MgMotor
M09 9-3 Aero XWD Hirsch/MgMotor

Ronny_N169
Overload!!!
Innlegg: 1346
Registrert: 27 mar 2003, 01:00
Sted: Sarpsborg
Kontakt:

Re: Turbo 9000

Legg inn av Ronny_N169 » 26 des 2013, 18:21

Tb2531 passer vel også. Større kompressorhus på disse= mere luft.
To crash with a Volvo is extremely safe.
... if you`re sitting in a Saab.

glenn72
1,5 bar
1,5 bar
Innlegg: 354
Registrert: 16 des 2012, 16:21
Medlemsnummer: 2549
Navn: Glenn
Bil: 9-5 estate 02, saab 9000cs 93
Sted: Balsfjord

Re: Turbo 9000

Legg inn av glenn72 » 26 des 2013, 19:18

Ok, så da kan jeg bruke en 2531 uten noe annet mikk makk.?

Brukeravatar
Tor N12
MAX BOOST
Innlegg: 9123
Registrert: 13 aug 2003, 01:00
Medlemsnummer: N012
Navn: Tor
Bil: 9000/9-5/9-3
Sted: Melhus

Re: Turbo 9000

Legg inn av Tor N12 » 26 des 2013, 22:08

glenn72 skrev:Ok, så da kan jeg bruke en 2531 uten noe annet mikk makk.?
Er jo ikke like lett å justere LH-systemet, skal du montere større turbo så må du jo også sørge for at bilen for nok bensin.
M97 9000 AERO Godbilen, evighetsprosjekt....
M07 9-5 A60 Hirsch/MgMotor
M07 9-3 Vector/Aero Cab Hirsch/MgMotor
M09 9-3 Aero XWD Hirsch/MgMotor

Svar