flere problemer på 9-3 en eg kan forklare.

Åpent forum for alle Saab entusiaster. Her postes Saab/bil-tekniske innlegg.

Moderator: Moderatorer

Svar
Chrisi
Innlegg: 22
Registrert: 16 des 2013, 05:39
Navn: Chris
Bil: Saab 9-3, 2.0T 02, 315hk 430nm
Sted: Bergen, nordhordland

flere problemer på 9-3 en eg kan forklare.

Legg inn av Chrisi » 28 des 2013, 08:18

Ok.... Har bestilt deler å montert dem, og fått bilen på stell.

SÅ BEGYNNER H******.

Nr. 1: Jeg har montert en 16" sub, to 8" høyttalere i hattehylla og kondensator,
Etter eg gjorde det så ville ikke sentrallåsen funke på nøkkelen. Noen ideer?

Nr. 2: Turboen ladet 1.0/1.1bar, og lader no plutselig 0.4/0.5bar.
Det hender innimellom at den plutselig vil lade 1.0/1.1 men er eg heldig så skjer det en gang daglig.

Nr. 3: Bilen har begynt å bruke mer bensin enn før, eg har ikke rørt eller gjort den drit.

Nr. 4: Bilen tømmes for strøm, har ingen anelse hvorfor, har målt alle sikringer å spenning på dynamo, de er som de skal.

Nr. 5: det kommer en rasle lyd fra høyre side av motor, regkjede siden, er den begynt til H******?
Noen som vet og som kan hjelpe meg?
If you can't handle it, DON'T DRIVE IT!
Touch my car, and you do not have fingers left afterwards...

Brukeravatar
Neteland
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 505
Registrert: 26 jan 2012, 10:24
Medlemsnummer: N2538
Bil: 997 Turbo
Sted: Bergen

Re: flere problemer på 9-3 en eg kan forklare.

Legg inn av Neteland » 28 des 2013, 09:02

Mgmotor.no der står det noen tips på punkt nr.2 er på tlf. Så får ikke linket. Er kanskje en sammenheng mellom 2 og 3.

5. Trykk på låsknappen 5-6 ganger. Kan være den må aktiveres? Er dog ikke sikker.

Sent from my GT-I9300 using Tapatalk
Sist redigert av Neteland den 30 des 2013, 00:08, redigert 1 gang totalt.

Brukeravatar
Knudsen
Grunnladetrykk
Grunnladetrykk
Innlegg: 76
Registrert: 17 feb 2012, 13:04
Navn: knudsen
Bil: saab 900
Sted: Ålgård

Re: flere problemer på 9-3 en eg kan forklare.

Legg inn av Knudsen » 29 des 2013, 01:57

Nr. 1: Jeg har montert en 16" sub, to 8" høyttalere i hattehylla og kondensator,
Etter eg gjorde det så ville ikke sentrallåsen funke på nøkkelen. Noen ideer?

Nr. 2: Turboen ladet 1.0/1.1bar, og lader no plutselig 0.4/0.5bar.
Det hender innimellom at den plutselig vil lade 1.0/1.1 men er eg heldig så skjer det en gang daglig.

Nr. 3: Bilen har begynt å bruke mer bensin enn før, eg har ikke rørt eller gjort den drit.

Nr. 4: Bilen tømmes for strøm, har ingen anelse hvorfor, har målt alle sikringer å spenning på dynamo, de er som de skal.

Nr. 5: det kommer en rasle lyd fra høyre side av motor, regkjede siden, er den begynt til H******?

Når bilen lader 0,5 så er den vell gått i nødmodus ? som igjen har sammenheng med 3.
er spilleren koblet opp på tenningen ? eller er den forsatt "på" selv når nøkkelen er ute?

Brukeravatar
oyvindh N2656
Grunnladetrykk
Grunnladetrykk
Innlegg: 39
Registrert: 02 aug 2013, 13:06
Medlemsnummer: N2656
Bil: Saab 9-3 Vector 07' 1,9TDI

Re: flere problemer på 9-3 en eg kan forklare.

Legg inn av oyvindh N2656 » 29 des 2013, 03:35

Hei.
Hvordan har du koblet forsterkeren til CD-spilleren?
Har du byttet CD-spiller også?
- Øyvind

Saab 9-3 Vector 07' 1,9TDI

Brukeravatar
Ingvar N629
MAX BOOST
Innlegg: 12871
Registrert: 14 mar 2006, 16:41
Medlemsnummer: 629
Navn: Ingvar Garåsen
Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
Sted: Rissa

Re: flere problemer på 9-3 en eg kan forklare.

Legg inn av Ingvar N629 » 29 des 2013, 12:37

Hva slags motor og styresystem er det snakk om?
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan

Brukeravatar
Neteland
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 505
Registrert: 26 jan 2012, 10:24
Medlemsnummer: N2538
Bil: 997 Turbo
Sted: Bergen

Re: flere problemer på 9-3 en eg kan forklare.

Legg inn av Neteland » 30 des 2013, 00:07

B205 og T7. Maptum steg 315 hk. Km-stand 270kkm ish.

Mener dette skal stemme ganske bra. Snakket med han når han lånte DI kassette.

Sent from my GT-I9300 using Tapatalk

Brukeravatar
Ingvar N629
MAX BOOST
Innlegg: 12871
Registrert: 14 mar 2006, 16:41
Medlemsnummer: 629
Navn: Ingvar Garåsen
Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
Sted: Rissa

Re: flere problemer på 9-3 en eg kan forklare.

Legg inn av Ingvar N629 » 30 des 2013, 00:34

Start med kontroll av EVAP-ventiler og falskluft, inkl lekkasje i bremsekraftforsterker.
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan

Chrisi
Innlegg: 22
Registrert: 16 des 2013, 05:39
Navn: Chris
Bil: Saab 9-3, 2.0T 02, 315hk 430nm
Sted: Bergen, nordhordland

Re: flere problemer på 9-3 en eg kan forklare.

Legg inn av Chrisi » 30 des 2013, 13:24

Beklager, jeg har vært inaktiv en stund nå, ja har byttet spilleren også, anlegget som eg har ettermontert står på etter at eg har tatt ut nøkkelen. Men det hadde jo bare med memoryen på anlegget å gjøre.
Har sjekket etter falsk luft men finner ingenting, ingen lekkasjer eller noe.
Tror det kan være den "turbotrykks enheten" i forkant av luftfilter ovenfor turbo med 3 inntak/uttak på. Litt usikker.
Nødmodus? Som i LIMP mode??
If you can't handle it, DON'T DRIVE IT!
Touch my car, and you do not have fingers left afterwards...

Chrisi
Innlegg: 22
Registrert: 16 des 2013, 05:39
Navn: Chris
Bil: Saab 9-3, 2.0T 02, 315hk 430nm
Sted: Bergen, nordhordland

Re: flere problemer på 9-3 en eg kan forklare.

Legg inn av Chrisi » 30 des 2013, 13:25

Chrisi skrev:Beklager, jeg har vært inaktiv en stund nå, ja har byttet spilleren også, anlegget som eg har ettermontert står på etter at eg har tatt ut nøkkelen. Men det hadde jo bare med memoryen på anlegget å gjøre.
Har sjekket etter falsk luft men finner ingenting, ingen lekkasjer eller noe.
Tror det kan være den "turbotrykks enheten" i forkant av luftfilter ovenfor turbo med 3 inntak/uttak på. Litt usikker.
Nødmodus? Som i LIMP mode??
Btw så stemte det eksakt det Neteland sa =)
If you can't handle it, DON'T DRIVE IT!
Touch my car, and you do not have fingers left afterwards...

Brukeravatar
oyvindh N2656
Grunnladetrykk
Grunnladetrykk
Innlegg: 39
Registrert: 02 aug 2013, 13:06
Medlemsnummer: N2656
Bil: Saab 9-3 Vector 07' 1,9TDI

Re: flere problemer på 9-3 en eg kan forklare.

Legg inn av oyvindh N2656 » 30 des 2013, 19:25

Når du skrur av CD-spilleren, blir forsterkeren stående på? Hvis ja, så har du trolig svar på nr 4 der. Hvis ikke kan det være noe feil på forsterkeren som gjør at den likevel bruker strøm når den er avskrudd. Prøv i så fall å koble i fra.

- Øyvind
- Øyvind

Saab 9-3 Vector 07' 1,9TDI

Chrisi
Innlegg: 22
Registrert: 16 des 2013, 05:39
Navn: Chris
Bil: Saab 9-3, 2.0T 02, 315hk 430nm
Sted: Bergen, nordhordland

Re: flere problemer på 9-3 en eg kan forklare.

Legg inn av Chrisi » 30 des 2013, 23:03

oyvindh N2656 skrev:Når du skrur av CD-spilleren, blir forsterkeren stående på? Hvis ja, så har du trolig svar på nr 4 der. Hvis ikke kan det være noe feil på forsterkeren som gjør at den likevel bruker strøm når den er avskrudd. Prøv i så fall å koble i fra.

- Øyvind
Anlegg, forsterkere og alt går av når eg skrur av cd-spillern.
If you can't handle it, DON'T DRIVE IT!
Touch my car, and you do not have fingers left afterwards...

Chrisi
Innlegg: 22
Registrert: 16 des 2013, 05:39
Navn: Chris
Bil: Saab 9-3, 2.0T 02, 315hk 430nm
Sted: Bergen, nordhordland

Re: flere problemer på 9-3 en eg kan forklare.

Legg inn av Chrisi » 31 des 2013, 04:18

Nr 1 og Nr 4 er ordnet. =)
If you can't handle it, DON'T DRIVE IT!
Touch my car, and you do not have fingers left afterwards...

Ove N
1,5 bar
1,5 bar
Innlegg: 402
Registrert: 23 jun 2006, 18:19
Medlemsnummer: N1840
Navn: Ove Nerhus
Bil: 9-5 03, 9-3 SC 08, 9-3 Viggen
Sted: Sandnes

Re: flere problemer på 9-3 en eg kan forklare.

Legg inn av Ove N » 31 des 2013, 08:01

Chrisi skrev:Nr 1 og Nr 4 er ordnet. =)
Og hvilke feil var det?
MY03 9⁵ Vector 2.0t Hirsch Estate Manuell m/Aero fangere/skjørt fra MY05, SAS stag forran/bak, Powerflex på understell
2008 9³ 150hk TID SportCombi
M00 9-3 Viggen Blå 3-Dørs og Sort 5-Dørs
M94 Saab 900 SE 2,0 Turbo 3-Dørs T5 "Hvit Viggen look"
M84 OG900 Aero Sort
x [Solgt] M96 Saab 900 S 2,0i 3-Dørs 131HK
x [Solgt] Saab 99GL 2.0 '76

Chrisi
Innlegg: 22
Registrert: 16 des 2013, 05:39
Navn: Chris
Bil: Saab 9-3, 2.0T 02, 315hk 430nm
Sted: Bergen, nordhordland

Re: flere problemer på 9-3 en eg kan forklare.

Legg inn av Chrisi » 31 des 2013, 15:19

Ove N skrev:
Chrisi skrev:Nr 1 og Nr 4 er ordnet. =)
Og hvilke feil var det?
For flaut til å svare på det =P

Nr.1: Tom for strøm i nøkkelen.

Nr. 4: Dårlig batteri samt at SID sto på 24/7
If you can't handle it, DON'T DRIVE IT!
Touch my car, and you do not have fingers left afterwards...

Svar