Side 1 av 1

Styreenhet/hjerne saab 900

Lagt inn: 29 des 2013, 05:46
av Knudsen
Hei hei!

Tok ut styreenheten/hjernen på saaben min idag.
Det første jeg merket var att det sto 9000 t7 valve på styreenheten.
Jeg har en 900 t5 ventil.
Er ikke styreenheten på en 900 og 9000 lik om begge har en 2l turbo motor ?
Så hvorfor er den byttet.. ( om det ikke er noe forskjell ? )
OGså som jeg har forstått så er det vesentlig forskjell på t7 og t5 ventil?
Så også att punkt t14 var brent, noen som vet hva dette punktet er for/til ?

Kan prøve å legge ved bilde imorgen. :)

Re: Styreenhet/hjerne saab 900

Lagt inn: 29 des 2013, 11:59
av Hjelle, N6
Pin 14 er signal til kva gir som er i om du har automat.

Ang merkinga på boksa er jo det berre spekulajson, men eit alternativ er jo at boksa har hatt program til en 9000 med T7 magnetventil en gong i tia? Om det kan være tilfelle ville eg ha åpna boksa å sett om det er gjordt modifikasjonar på sjølve printkortet også, noko som må gjerast når en skal benytte T7-ventil i et T5-system...
Boksene går jo omkvarandre på 9000/GM900 når en har rett programvare på boksene.

Forskjellen på T5 og T7 ventilane er enkelt forklart at T5 har to spolar i ventilen, T7 har en. T5-ventilen jobbar også med en høgare frekvens enn T7-ventilen.

Re: Styreenhet/hjerne saab 900

Lagt inn: 29 des 2013, 12:33
av Ingvar N629
En boks som er modifisert for T7 ventil vil ikke virke for T5 ventil, da drivingen av den ene spolen i ventilen er koblet bort. Høres ut som om printet i boksen er flyttet over til annet chassis, det som står på boksens chassis trenger overhodet ikke å stemme med det som ligger inne i boksen. Herfra har det iallfall gått trimbokser med diverse gamle notater som ikke stemmer med innholdet, 9000 2,3-bokser til og900 bl a. Det betyr jo bare at boksen en eller annen gang har vært plukket fra en 9000 2,3. Softwaren er jo selvsagt en helt annen.

Hvis du vil sjekke softwaren så må den leses ut og vurderes av noen som har peiling på det.

Re: Styreenhet/hjerne saab 900

Lagt inn: 29 des 2013, 15:29
av Hjelle, N6
Det er sant Ingvar, såg ikkje at trådstartar hadde T5-ventil. :oops:

Re: Styreenhet/hjerne saab 900

Lagt inn: 29 des 2013, 20:52
av Knudsen
Bilde

Bilde

Her kan du se hvor det er brent.

Bilde

Her kan du se att to er loddet sammen men att den er løsnet. kan dette være for magnetventilen siden jeg har en t5 ventil.
Som igjen forklarer hvorfor den ikke fikk signal fra hjernen mtp att den er løsnet..

Re: Styreenhet/hjerne saab 900

Lagt inn: 29 des 2013, 21:26
av Hjelle, N6
Aha, gløym det eg sa med Pin 14, det er pinouten i kabelhansken som er signal til automatgir.
Inne i boksa er jo T14 en transistor som går til pin 26 i sjølve kabelhansken, dvs har det med drivstega i Trionicboksa å gjere.
Boksa har som vi var inne på tidligare vore tilpassa T7-ventil, som en kan sjå utifrå det siste bildet.
Er desverre berre å finne deg ei ny Trionicboks, det der er ingenting å samle på. Spørsmålet er jo berre om korleis tilstanden på magnetventilen din er, i værste fall er den også kaputt.

Re: Styreenhet/hjerne saab 900

Lagt inn: 29 des 2013, 21:29
av john n04
Det er en en halvdårlig modifisering til t7 ventil. Det ser ikke ut til å være noe brent. Du må ha t7 ventil for å få bilen til å få noe turbotrykk utover grunntrykk med den hjernen der.

Sent from my GT-I9300 using Tapatalk

Re: Styreenhet/hjerne saab 900

Lagt inn: 29 des 2013, 21:34
av Tor N12
Så ikke veldig ut som at vedkommende som har modifisert boksen har tatt så mye i en loddebolt før...

Vet du hva slags program som ligger inne på boksen da? Er jo desverre endel som bare putter bokser inn i andre biler og tror at det er i orden så lenge den starter og går #-o 9000 og 900 har store forskjeller både på intercooler, innsug og eksos så det er i allefall IKKE egnet å kjøre en 900 med 9000-program!

Re: Styreenhet/hjerne saab 900

Lagt inn: 29 des 2013, 22:13
av Knudsen
Hjelle, N6 skrev: Inne i boksa er jo T14 en transistor som går til pin 26 i sjølve kabelhansken, dvs har det med drivstega i Trionicboksa å gjere.
Boksa har som vi var inne på tidligare vore tilpassa T7-ventil, som en kan sjå utifrå det siste bildet.
Er desverre berre å finne deg ei ny Trionicboks, det der er ingenting å samle på. Spørsmålet er jo berre om korleis tilstanden på magnetventilen din er, i værste fall er den også kaputt.
Vell bilen har blitt kjørt fra 2005 til 2012 med den hjernen som tilsvarer mellom 50-70 000 km, vet eksakt hva den har kjørt men har ikke det foran meg nå.
Fikk nylig tak i forrige eier som skal ha bygget denne, han fortale meg att det var en person som hadde jobbet på hirsch ( eller hadde noe relasjon til hirsch )
som chippet denne. ( Han sa att han vist nokk var veldig kjent her inne på forumet, men dessverre ikke er med oss den dag dag.. )
Plutselig mistet jeg signal til magnetventilen som jeg trolig har svar på nå hvorfor. Men den skal ha gått på rimelig bra turbotrykk frem til signalet forsvant.

Uansett dette er absolutt langt fra min kunnskap..
Trionicboks ? Hva vill det si ?
Har ny magnetventil så den er jeg ikke så redd for, men nå er det jo tydelig att jeg heller må skaffe en ny hjerne fra en 900.
Men kan vell bare flytte chippen over ?
Jeg vett heller ikke hvilke program som er brukt eller noe..

Men takk for raske tilbakemeldinger :)

Re: Styreenhet/hjerne saab 900

Lagt inn: 29 des 2013, 23:23
av Knudsen
Tor N12 skrev:Så ikke veldig ut som at vedkommende som har modifisert boksen har tatt så mye i en loddebolt før...

Vet du hva slags program som ligger inne på boksen da? Er jo desverre endel som bare putter bokser inn i andre biler og tror at det er i orden så lenge den starter og går #-o 9000 og 900 har storeforskjeller både på intercooler, innsug og eksos så det er i allefall IKKE egnet å kjøre en 900 med 9000-program!
Vet ikke hvilke program det er.
Men du nevner her att det er storeforskjeller på innsug og eksos, jeg trodde motorene var identiske i en 9000 og en 900 ( en 2l turbo feks ) :?
Men jeg håper og tror jo att de har chippet ( rett program ) den riktig mtp att det ble byttet tubro, større intercooler , større dyser,
Og ikke minst satt i en fabrikk ny motor !?
Kan ikke forstå hvorfor noen vill slurve med noe slik når det er gjort ett så bra "forarbeid/grunnlegg"
Håper virkelig dette ikke har vært tilfelle her " Er jo desverre endel som bare putter bokser inn i andre biler og tror at det er i orden så lenge den starter og går "

Selv om det ikke er betydelig siden jeg bytter stempler, råder og diverse i motoren.
Men hadde håpet att styreenheten skulle være iorden likevell :roll:

Re: Styreenhet/hjerne saab 900

Lagt inn: 30 des 2013, 01:00
av Tor N12
Da er det nok Utengen som har fått fart på bilen din, det er et kvalitetstegn ;)

Var stort sett jeg som skaffet boksene (Trionic-boksen, det er boksen du har avbildet) men den du har lagt ut bilde av har i allefall ikke jeg loddet i ;)
Du kan sende meg boksen så leser jeg ut programmet og konstanterer hva som ligger inne og ikke minst hva slags magnetventil du skal bruke, send meg en pm så får du adressen og mobilnummeret om du lurer på noe.

Er det Eskils gamle bil du har? Gått på Gjøvik?

Re: Styreenhet/hjerne saab 900

Lagt inn: 04 jan 2014, 17:48
av Knudsen
Tor N12 skrev:Da er det nok Utengen som har fått fart på bilen din, det er et kvalitetstegn ;)

Var stort sett jeg som skaffet boksene (Trionic-boksen, det er boksen du har avbildet) men den du har lagt ut bilde av har i allefall ikke jeg loddet i ;)
Du kan sende meg boksen så leser jeg ut programmet og konstanterer hva som ligger inne og ikke minst hva slags magnetventil du skal bruke, send meg en pm så får du adressen og mobilnummeret om du lurer på noe.

Er det Eskils gamle bil du har? Gått på Gjøvik?

Vell takk så meget :D sender deg PM.

jepps denne er fra Gjøvik

Re: Styreenhet/hjerne saab 900

Lagt inn: 04 jan 2014, 21:00
av Tor N12
Knudsen skrev:

Vell takk så meget :D sender deg PM.

jepps denne er fra Gjøvik
Da skal vi nok finne ut av det 8)