Bytte til annen viskositet på olje?
Moderator: Moderatorer
-
- 1,5 bar
- Innlegg: 354
- Registrert: 16 des 2012, 16:21
- Medlemsnummer: 2549
- Navn: Glenn
- Bil: 9-5 estate 02, saab 9000cs 93
- Sted: Balsfjord
Bytte til annen viskositet på olje?
Har en 9000 92 cs..den har vært kjørt på 10/40 olje, er det noe lurt og gå over til 5/30 på denne. Hører den tikker litt de første min etter oppstart på kald motor..bilen er gått 326'..tenker att tynnere olje vil nå ventilene raskere..dette er en 150hk turbomotor...
-
- 2.0 bar
- Innlegg: 664
- Registrert: 05 jan 2012, 21:39
- Navn: Tom Hummel
- Bil: Saab 9-3 2.0t 1998, 900S 1995
- Sted: Oslo / Hvaler
Re: Bytte til annen viskositet på olje?
Du kan jo se på innlegget til Dr Boost i denne tråden:
viewtopic.php?f=12&t=41250
Han mener at syntetisk 0W-30/40 er en bedre olje i utgangspunktet.
Er det kaldt hos deg blir vel heller ikke 0W-30/40 helt feil.
Etter en oljerens (flushing) og et oljeskift ble jeg nylig kvitt ventiltikking på kald motor (ca 0 grader) på en senkel 8 ventilers VW-motor som er gått 200.000 km. Den har hele tiden gått på VW-spes olje 5W-30.
Men jeg har benyttet lange skiftintervall på den og det er nok ikke det lureste i skiftende klima og flere kortere turer.
Saabens registerkjede og føringer trenger jo alltids god olje og tilsetninger. Det sikrer man jo bedre med kortere skiftintervall.
viewtopic.php?f=12&t=41250
Han mener at syntetisk 0W-30/40 er en bedre olje i utgangspunktet.
Er det kaldt hos deg blir vel heller ikke 0W-30/40 helt feil.
Etter en oljerens (flushing) og et oljeskift ble jeg nylig kvitt ventiltikking på kald motor (ca 0 grader) på en senkel 8 ventilers VW-motor som er gått 200.000 km. Den har hele tiden gått på VW-spes olje 5W-30.
Men jeg har benyttet lange skiftintervall på den og det er nok ikke det lureste i skiftende klima og flere kortere turer.
Saabens registerkjede og føringer trenger jo alltids god olje og tilsetninger. Det sikrer man jo bedre med kortere skiftintervall.