Side 1 av 1
Rotor vil ikke av. Må den knuses? NG900S 1995
Lagt inn: 30 des 2013, 00:20
av redturbo
Har bare hatt "nye" rotorer på denne Saab'en, dvs det sittet ny rotor på hele rotor-huset.
Ikke går det av med håndkraft ved å trekke. Når jeg ga den et kakk så fløy motvekten på rotoren av.
Noen gode tips på hvordan få den av med minimal risk for å ødelegge noe?

Re: Rotor vil ikke av. Må den knuses? NG900S 1995
Lagt inn: 01 jan 2014, 21:42
av redturbo
Jeg fikk en rotor med hele mekanismen som den sitter på fordi den var slitt og det lakk olje ut i fordelerlokket.
Rotorarmene knakk når jeg prøvde å tvinge rotoren, dette til tross for jevnt anliggende press.
Deretter hamret jeg løs for å få rotoren til å sprekke og fant at den var limt fast i akslen!
Det måtte ganske stor kraft til for å få den til å knuse så jeg vet ikke om jeg tør gjøre det igjen på den som sitter på motoren i dag av frykt for å skade akslinger eller annet.
Vil nok prøve å sage forsiktig den i biter i stedet.
Kun beregnet å bytte fordelerlokket?
Jeg mener å huske at en kar på et SAAB-verksted i Ski sa at rotoren var "evigvarende" og at det var derfor den satt så godt.
Skrapte forsiktig på rotorarmens elektriske del med en skarp kniv (skalpell) og byttet fordelerlokk. Den ujevne og dårlige tomgangen ved kald motor forsvant helt.
Skal se hvordan det blir når jeg starter i fuktig vær, da var tomgangen svært hostende og elendig, som om en sylinder knapt var med.
Re: Rotor vil ikke av. Må den knuses? NG900S 1995
Lagt inn: 01 jan 2014, 22:25
av little_e
På enkelte biler er rotoren faktisk limt fast... så lykke til

Re: Rotor vil ikke av. Må den knuses? NG900S 1995
Lagt inn: 02 jan 2014, 21:26
av redturbo
Med nyttfordelerlokk ble motorgangen fin igjen. Da fortsetter inntil videre denne rotorarmen med ca 180.000 km bak seg.
Evigvarende?