SAAB 9-3 2007 dieselvarmer ryker
Moderator: Moderatorer
SAAB 9-3 2007 dieselvarmer ryker
Hei,
Min varmer ryker noe inn i H im dagen. Hva kommer dette av. Må den renses? Evt hvor og hvor mye koster det. Er så lei av at folk kommer løpende til bilen i køen og sier at "bilen din brenner".
Noen som har erfaring med dette. Ikke får jeg lenger skrudd den av manuelt.
Min varmer ryker noe inn i H im dagen. Hva kommer dette av. Må den renses? Evt hvor og hvor mye koster det. Er så lei av at folk kommer løpende til bilen i køen og sier at "bilen din brenner".
Noen som har erfaring med dette. Ikke får jeg lenger skrudd den av manuelt.
-
- Grunnladetrykk
- Innlegg: 89
- Registrert: 01 mar 2009, 20:31
Re: SAAB 9-3 2007 dieselvarmer ryker
Den trenger nok seg en rens, har ikke aning om hvor mye det koster, men det er utfordrende å få den ut. Med mindre du har litt peiling, små hender og liker en utfordring så anbefaler jeg at du setter bort jobben. Jeg klarte å knekke dieseltilførselen til min når jeg tok den ut. Tilførselen er på undersiden og der ser en ingenting.
Selve varmeren sitter på høyre side mot torpedoveggen i motorrommet. Dersom du følger kablene så finner du en kontakt du kan koble fra for å unngå at den starter. Du mister snittforbruket i SID´en når du kobler den fra mener jeg.
Selve varmeren sitter på høyre side mot torpedoveggen i motorrommet. Dersom du følger kablene så finner du en kontakt du kan koble fra for å unngå at den starter. Du mister snittforbruket i SID´en når du kobler den fra mener jeg.
- TurboTrykk
- 1,5 bar
- Innlegg: 362
- Registrert: 26 des 2013, 02:17
- Medlemsnummer: N2716
- Navn: Chris
- Bil: 9000 2.0t CSE -97 Jubileum
- Sted: Bergen
Re: SAAB 9-3 2007 dieselvarmer ryker
På webasto sine dieselvarmere, så er det en funksjon som brenner av sot og kjører en "rensesyklus" når dyser blir for tette. da går den som oftest på fullt i 20 minutter, og røyker som en rastafari i amsterdam.
Ser dette ofte på lastebilen, spesielt i perioder med "småbruk" av dieselvarmeren.
Still deg på gårdsplassen hjemme, og fyr full pupp på dieselvarmeren i ca 30 minutter.
Ser dette ofte på lastebilen, spesielt i perioder med "småbruk" av dieselvarmeren.
Still deg på gårdsplassen hjemme, og fyr full pupp på dieselvarmeren i ca 30 minutter.
Saab 9-3 1,9TiD SportCombi Vector 2007 - Bruksbil
Mitsubishi Carisma Classic 2000 - Solgt
9000 2.0t CSE 1997 Jubileum - Skrotet
Honda accord 1978 Bruksbil - Solgt
9000 2.3t CSE 1995 - Skrotet
Chevy G20 6.2 Ambulanse - Solgt
Ford transit 1965 Campingbil -Solgt
Mitsubishi Carisma Classic 2000 - Solgt
9000 2.0t CSE 1997 Jubileum - Skrotet
Honda accord 1978 Bruksbil - Solgt
9000 2.3t CSE 1995 - Skrotet
Chevy G20 6.2 Ambulanse - Solgt
Ford transit 1965 Campingbil -Solgt
- Kristian N2215
- Overload!!!
- Innlegg: 1715
- Registrert: 24 jul 2011, 13:47
- Medlemsnummer: N2215
- Navn: Kristian
- Bil: MY05 9⁵ Vector 2.0t Td04
- Sted: Asker, Drammen, Eidsvoll
Re: SAAB 9-3 2007 dieselvarmer ryker
Mye småkjøring fører til gjensoting. Antar det er kjørevarmer du har, og da starter du bilen en dag det er kaldt nok til at varmeren slår inn, setter varmeapparatet på full afrika slik at varmeren ikke klarer å varme opp til motorens driftstemp. La den stå å gå i en times tid. Dette kan fjerne en del av den uforbrente dieselen som ligger inni der, som forårsaker røyken. For varmeren starter og går som den skal ikkesant?
MY05 9⁵ Vector 2.0t Td04 Kombi Automat
-Har Tech2 og eberspächer diagnoseverktøy.
-Har Tech2 og eberspächer diagnoseverktøy.
Re: SAAB 9-3 2007 dieselvarmer ryker
Ja det starter nor jeg starter bilen. Eller så kan jeg sette den på timer slik at den går eventuelt før jeg starter den. Men da ryker det ikke. Det ser ut til at den kun ryker om jeg kjører, også stopper opp i lyskryss eller noe. Da ryker det noe inni H. Den starter og stopper som den skal. Skal jeg sette bilen på tomgang og bare la det stå til? Og se om den renser seg?
Kan det være mulig om det er noe lekksjer som gjør at det kommer diesel ut og fordamper på den?
Verkstedet kunne ikke si noe. De måtte "se på den" som vanlig. Så skal de sikkert ha en dullion kroner.
Kan det være mulig om det er noe lekksjer som gjør at det kommer diesel ut og fordamper på den?
Verkstedet kunne ikke si noe. De måtte "se på den" som vanlig. Så skal de sikkert ha en dullion kroner.
- Kristian N2215
- Overload!!!
- Innlegg: 1715
- Registrert: 24 jul 2011, 13:47
- Medlemsnummer: N2215
- Navn: Kristian
- Bil: MY05 9⁵ Vector 2.0t Td04
- Sted: Asker, Drammen, Eidsvoll
Re: SAAB 9-3 2007 dieselvarmer ryker
Den ryker kun når den går som kjørevarmer? Det der var ikke godt å bli klok på...
Denne varmeren styres over can-bus, og det skal ikke være noe forskjell på om den går som kjøre- eller parkeringsvarmer.
En ting du kan sjekke er innsugslangen til varmeren. Hvis denne har flyttet på seg, slik at den står i vinden når du kjører, kan dette påvirke forbrenningen i form av for lite/mye luft. Det er det eneste jeg kan komme på.
Denne varmeren styres over can-bus, og det skal ikke være noe forskjell på om den går som kjøre- eller parkeringsvarmer.
En ting du kan sjekke er innsugslangen til varmeren. Hvis denne har flyttet på seg, slik at den står i vinden når du kjører, kan dette påvirke forbrenningen i form av for lite/mye luft. Det er det eneste jeg kan komme på.
MY05 9⁵ Vector 2.0t Td04 Kombi Automat
-Har Tech2 og eberspächer diagnoseverktøy.
-Har Tech2 og eberspächer diagnoseverktøy.
Re: SAAB 9-3 2007 dieselvarmer ryker
Nå skal jeg ikke påstå at den ikke ryker når den ikke kjører. For når jeg setter den på timer er jeg jo ikke der Så det skal jeg skjekke ut. Det ser ut til at det kommer røyk ut rundt /ved den nederste "slangen" på høyre side av boksen. Kan også virke som om det siver ut i sprekken der den er skrudd sammen, på samme side.
- Kristian N2215
- Overload!!!
- Innlegg: 1715
- Registrert: 24 jul 2011, 13:47
- Medlemsnummer: N2215
- Navn: Kristian
- Bil: MY05 9⁵ Vector 2.0t Td04
- Sted: Asker, Drammen, Eidsvoll
Re: SAAB 9-3 2007 dieselvarmer ryker
At det lekker eksos skal egentlig ikke ha noe å si, men prøv å følg med på om det ryker når du bruker park.varmer også. Hvis det gjør det, så må du mest sannsynlig ta en overhaling, eller prøve å brenne rent litt ved å gjøre som jeg skrev over.
MY05 9⁵ Vector 2.0t Td04 Kombi Automat
-Har Tech2 og eberspächer diagnoseverktøy.
-Har Tech2 og eberspächer diagnoseverktøy.
-
- Innlegg: 15
- Registrert: 14 aug 2013, 15:08
- Medlemsnummer: N2704
- Navn: Frode Gutteberg
- Bil: 9-3 TiD M07,99 GL M77, 900 M92
Re: SAAB 9-3 2007 dieselvarmer ryker
Min dieselvarmer røyk veldig en periode, og til slutt ga den opp å starte.
Det vil si at den kjører selvtesten sin (vifta snurrer i 2 sek) og så bare gir den opp.
Sjekket feilkoder med Tech II og den gir feilmelding på at viften ikke fungerer. Ifølge han som hjalp meg så er det feil på styrenheten siden den registrerer feil på viften selv om den snurrer rundt under selvtesten. Kan det være at den er nedsotet og ikke registrerer noen luftgjennomstrømming? Jeg lurer på hvordan den "tester" at vifta fungerer. Har demontert en sånn varmer før og kunne ikke se noe slags sensor som føler om vifta går eller ikke. Viftemotoren har også bare 2 ledninger såvidt jeg husker, altså ingen sensor her heller. Er vel elektronikken i styrenheten som føler om det er riktig motstand etc. Viftehastigheten er styrt via PWM om jeg ikke tar feil.
Jeg har ikke hatt varmeren ut av bilen enda fordi det er ikke vær til det og jeg har ingen garasje å stå i.
Bilen gikk nesten bare småkjøring før jeg overtok den, og det er vel årsaken til feilen tenker jeg.
Det vil si at den kjører selvtesten sin (vifta snurrer i 2 sek) og så bare gir den opp.
Sjekket feilkoder med Tech II og den gir feilmelding på at viften ikke fungerer. Ifølge han som hjalp meg så er det feil på styrenheten siden den registrerer feil på viften selv om den snurrer rundt under selvtesten. Kan det være at den er nedsotet og ikke registrerer noen luftgjennomstrømming? Jeg lurer på hvordan den "tester" at vifta fungerer. Har demontert en sånn varmer før og kunne ikke se noe slags sensor som føler om vifta går eller ikke. Viftemotoren har også bare 2 ledninger såvidt jeg husker, altså ingen sensor her heller. Er vel elektronikken i styrenheten som føler om det er riktig motstand etc. Viftehastigheten er styrt via PWM om jeg ikke tar feil.
Jeg har ikke hatt varmeren ut av bilen enda fordi det er ikke vær til det og jeg har ingen garasje å stå i.
Bilen gikk nesten bare småkjøring før jeg overtok den, og det er vel årsaken til feilen tenker jeg.
Re: SAAB 9-3 2007 dieselvarmer ryker
Hei,
Jeg har skjekket litt. Og det kan se ut som den ene "slangen" (se bilde) som går inn i enheter er litt bulkete på baksiden, og muligens også ett lite hull på. Kan det ha noe med sakebn å gjøre tro.
PS! De ledningene/kontaktet der jeg kan koble fra enheten. Sitter de på toppen eller nedi.http://www.flickr.com/photos/114610315@N06/
Jeg har skjekket litt. Og det kan se ut som den ene "slangen" (se bilde) som går inn i enheter er litt bulkete på baksiden, og muligens også ett lite hull på. Kan det ha noe med sakebn å gjøre tro.
PS! De ledningene/kontaktet der jeg kan koble fra enheten. Sitter de på toppen eller nedi.http://www.flickr.com/photos/114610315@N06/
- Kristian N2215
- Overload!!!
- Innlegg: 1715
- Registrert: 24 jul 2011, 13:47
- Medlemsnummer: N2215
- Navn: Kristian
- Bil: MY05 9⁵ Vector 2.0t Td04
- Sted: Asker, Drammen, Eidsvoll
Re: SAAB 9-3 2007 dieselvarmer ryker
Det er innsugsslangen du har på bildet der. Prøv å koble den fra og test varmeren uten. Fikk du sjekka om det også ryker når den går som park.varmer?
MY05 9⁵ Vector 2.0t Td04 Kombi Automat
-Har Tech2 og eberspächer diagnoseverktøy.
-Har Tech2 og eberspächer diagnoseverktøy.
Re: SAAB 9-3 2007 dieselvarmer ryker
Jeg tapet med gaffateip over der jeg tror det var hull. Nå ryker deg mye mindre. Er det logisk eller er det bare bilen som plutselig har bestemt deg for å være litt grei en periode.. Det ryker fortsatt litt. Egentlig kjenner jeg nå bare lukta.
- Kristian N2215
- Overload!!!
- Innlegg: 1715
- Registrert: 24 jul 2011, 13:47
- Medlemsnummer: N2215
- Navn: Kristian
- Bil: MY05 9⁵ Vector 2.0t Td04
- Sted: Asker, Drammen, Eidsvoll
Re: SAAB 9-3 2007 dieselvarmer ryker
Det kan hende at det hullet har forstyrret luftstrømmen i røret slik at varmeren fikk for lite luft, og dermed lagde mye røyk pga. ufullstendig forbrenning.
Det vil da ligge igjen litt uforbrent diesel som tar en liten stund å få brent vekk. Antakeligvis så er du "røykfri" etter et par dagers bruk.
Det kan jo også være tilfeldig
Det vil da ligge igjen litt uforbrent diesel som tar en liten stund å få brent vekk. Antakeligvis så er du "røykfri" etter et par dagers bruk.
Det kan jo også være tilfeldig
MY05 9⁵ Vector 2.0t Td04 Kombi Automat
-Har Tech2 og eberspächer diagnoseverktøy.
-Har Tech2 og eberspächer diagnoseverktøy.
Re: SAAB 9-3 2007 dieselvarmer ryker
Næææ. Da er den i gang igjen. Det hjelp en stundt med gaffa og jeg håpet det løste problemet. Kan jo være at teipen ikke holder helt mål og da. Jeg får hjøre ett hederlig forsøk på å ta av klemma og få løs slangen og titte skikkelig på den. Men det er så inn i H trangt der.
Eventuelt har jeg lyst til å boble av strømmen på den med finner ikke de riktige nedningene. Det vil jo ikke ståppe når jeg ber den om det på rattet heller? Og den durer og går når det er 5 varmegrader ute. Det er jo ikke særlig vits. Begynner å bli lei av. "Hei! Bilen din brenner!!". Spesielt nå vi nå sitter med en nyfødt inne i bilen:/
Eventuelt har jeg lyst til å boble av strømmen på den med finner ikke de riktige nedningene. Det vil jo ikke ståppe når jeg ber den om det på rattet heller? Og den durer og går når det er 5 varmegrader ute. Det er jo ikke særlig vits. Begynner å bli lei av. "Hei! Bilen din brenner!!". Spesielt nå vi nå sitter med en nyfødt inne i bilen:/