Orientering av svinghjul

Åpent forum for alle Saab entusiaster. Her postes Saab/bil-tekniske innlegg.

Moderator: Moderatorer

Svar
jjrckd
0.7 bar
0.7 bar
Innlegg: 152
Registrert: 23 sep 2011, 12:23
Bil: M02 9-3 B235R+
Sted: Stavanger

Orientering av svinghjul

Legg inn av jjrckd » 06 jan 2014, 12:07

Leser i WIS at svinghjulet på B205/B235 skal monteres med "merket" mot toppen. Greit nok hadde jeg funnet noe merke. For meg virker det som om det er likegyldig hvordan svinghjulet monteres da dette jo er balansert. Er det noen som vet om orienteringen er viktig og evnt hvor jeg finner dette merket det refereres til?

Edit: Jeg har jo selvfølgelig det ekstra hullet i kransen mellom bolthullene. Er dette merket?

jjrckd
0.7 bar
0.7 bar
Innlegg: 152
Registrert: 23 sep 2011, 12:23
Bil: M02 9-3 B235R+
Sted: Stavanger

Re: Orientering av svinghjul

Legg inn av jjrckd » 07 jan 2014, 09:17

Er det ingen som har flyttet et svinghjul fra en motor til en annen og vet om orienteringen er viktig?

Brukeravatar
Paradigm N558
MAX BOOST
Innlegg: 6954
Registrert: 03 jun 2005, 01:00
Medlemsnummer: 558
Navn: Robert
Bil: Ionic
Sted: Bodø

Re: Orientering av svinghjul

Legg inn av Paradigm N558 » 07 jan 2014, 09:57

Jeg vet ikke, men antar det vil være viktig siden motoren skal vite hvor ventiler etc. står i forhold til veiv osv?
Wild guess :lol:
2022 Ionic 5
2018 Suzuki SV650 X
2024 NEVS Emily GT (I wish)
Har eid: MY86 900i, MY85 900t, MY95 9000 Aero, MY01 9-3 2.0t, MY05 9-5 Aero, MY97 9000 Aero

Brukeravatar
Ingvar N629
MAX BOOST
Innlegg: 12871
Registrert: 14 mar 2006, 16:41
Medlemsnummer: 629
Navn: Ingvar Garåsen
Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
Sted: Rissa

Re: Orientering av svinghjul

Legg inn av Ingvar N629 » 07 jan 2014, 10:06

Jeg har alltid montert med det ekstra hullet der det har stått, ved bruk av originalt svinghjul. Veiv balanseres normalt sett med svinghjul montert. Ved ny balansering merkes orienteringen opp på nytt.

Para; Dette har ikke noe med ventiler å gjøre. Mulig du blander sammen med triggerhjulet?
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan

jjrckd
0.7 bar
0.7 bar
Innlegg: 152
Registrert: 23 sep 2011, 12:23
Bil: M02 9-3 B235R+
Sted: Stavanger

Re: Orientering av svinghjul

Legg inn av jjrckd » 07 jan 2014, 10:32

Ser jo på gamlemotoren hvor ekstrahullet har stått men på den nye motoren er det ingen referanser. "Normalt" så passer jo svinghjulet bare på en vei (enten tapp eller usymetrisk boltsirkel) men her kan det monteres etter eget forgodtbefinnende.

Fra WIS:
8. Still in veivakselen med kilen rett opp (tilsvarer 0-merket på reimskiven).
9. Monter svinghjulet alternativt medbringerskiven med gjengesikring på skruene. Se til at markeringen kommer opp mot toppen.

Punkt 8 er jo greit nok men sliter litt med punkt 9 da jeg ikke finner noe merke på svinghjulet annet enn ekstrahullet i boltsirkelen.

En annen ting. Disse fabrikknye B235E motorene som selges av diverse forhandlere rundt om kring blir levert uten svinghjul. Da svinghjul ikke følger motor fra fabrikk skulle en jo nesten tro at veiv og svinghjul balanseres separat?

jjrckd
0.7 bar
0.7 bar
Innlegg: 152
Registrert: 23 sep 2011, 12:23
Bil: M02 9-3 B235R+
Sted: Stavanger

Re: Orientering av svinghjul

Legg inn av jjrckd » 07 jan 2014, 10:58

Snakket med et firma som driver med balansering av veiv/svinghjul/etc. Fikk opplyst at mange motorer leveres med veiv/råder/stempler som er balansert sammen og svinghjul som er balansert for seg. Av en eller annen grunn som gikk meg hus forbi så var dette spesielt vanlig om samme motoren ble brukt på både automat og manuell kasse. Fikk ikke noe spesifikt råd på Saab B235E annet enn at det var nærliggende å tro at svinghjulet er balansert separat.

Gambler på dette men hvis jeg tar feil så hadde jeg satt pris på å bli advart innen førstkommende lørdag...

Brukeravatar
Paradigm N558
MAX BOOST
Innlegg: 6954
Registrert: 03 jun 2005, 01:00
Medlemsnummer: 558
Navn: Robert
Bil: Ionic
Sted: Bodø

Re: Orientering av svinghjul

Legg inn av Paradigm N558 » 07 jan 2014, 11:20

Ingvar N629 skrev: Para; Dette har ikke noe med ventiler å gjøre. Mulig du blander sammen med triggerhjulet?
Oi, stemmer :lol:
2022 Ionic 5
2018 Suzuki SV650 X
2024 NEVS Emily GT (I wish)
Har eid: MY86 900i, MY85 900t, MY95 9000 Aero, MY01 9-3 2.0t, MY05 9-5 Aero, MY97 9000 Aero

jjrckd
0.7 bar
0.7 bar
Innlegg: 152
Registrert: 23 sep 2011, 12:23
Bil: M02 9-3 B235R+
Sted: Stavanger

Re: Orientering av svinghjul

Legg inn av jjrckd » 10 jan 2014, 23:42

Satte gamlemotoren med reimhjulet som beskrevet i WIS. Da ville ekstrahullet i svinghjulet ha pekt mot toppen om det fortsatt hadde vært montert. Satte svinghjulet i samme posisjon på den nye motoren sånn for sikkerhets skyld.

Brukeravatar
Saabfan
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 951
Registrert: 17 feb 2005, 01:00
Medlemsnummer: N1227
Bil: Saab 9-5 AERO Estate
Sted: Oslo

Re: Orientering av svinghjul

Legg inn av Saabfan » 13 jan 2014, 17:52

Hei!

Dette er kanskje for sent, men jeg var i akkurat samme situasjon som deg. Fant ikke merket på svinghjulet og da passer det jo alle veier, for på den nye veiva var det bare 8 boltehull. Men det er et merke der, bitte lite, 3-4 mm langt og ganske tynt. Det skal line opp med merket/streken i "plata" på svinghjulsiden.

Har et bilde av det et sted.
9-5 2.0t VECTOR ESTATE MY02 -> NÅ FULLBLODS AERO!
9-3 1.8t VECTOR CABRIOLET MY05

9000CS M95 - solgt
900 M93 2.1L 16 valve - solgt
900c M87 - på de evige autobaner

Svar