Side 1 av 1
Orientering av svinghjul
Lagt inn: 06 jan 2014, 12:07
av jjrckd
Leser i WIS at svinghjulet på B205/B235 skal monteres med "merket" mot toppen. Greit nok hadde jeg funnet noe merke. For meg virker det som om det er likegyldig hvordan svinghjulet monteres da dette jo er balansert. Er det noen som vet om orienteringen er viktig og evnt hvor jeg finner dette merket det refereres til?
Edit: Jeg har jo selvfølgelig det ekstra hullet i kransen mellom bolthullene. Er dette merket?
Re: Orientering av svinghjul
Lagt inn: 07 jan 2014, 09:17
av jjrckd
Er det ingen som har flyttet et svinghjul fra en motor til en annen og vet om orienteringen er viktig?
Re: Orientering av svinghjul
Lagt inn: 07 jan 2014, 09:57
av Paradigm N558
Jeg vet ikke, men antar det vil være viktig siden motoren skal vite hvor ventiler etc. står i forhold til veiv osv?
Wild guess

Re: Orientering av svinghjul
Lagt inn: 07 jan 2014, 10:06
av Ingvar N629
Jeg har alltid montert med det ekstra hullet der det har stått, ved bruk av originalt svinghjul. Veiv balanseres normalt sett med svinghjul montert. Ved ny balansering merkes orienteringen opp på nytt.
Para; Dette har ikke noe med ventiler å gjøre. Mulig du blander sammen med triggerhjulet?
Re: Orientering av svinghjul
Lagt inn: 07 jan 2014, 10:32
av jjrckd
Ser jo på gamlemotoren hvor ekstrahullet har stått men på den nye motoren er det ingen referanser. "Normalt" så passer jo svinghjulet bare på en vei (enten tapp eller usymetrisk boltsirkel) men her kan det monteres etter eget forgodtbefinnende.
Fra WIS:
8. Still in veivakselen med kilen rett opp (tilsvarer 0-merket på reimskiven).
9. Monter svinghjulet alternativt medbringerskiven med gjengesikring på skruene. Se til at markeringen kommer opp mot toppen.
Punkt 8 er jo greit nok men sliter litt med punkt 9 da jeg ikke finner noe merke på svinghjulet annet enn ekstrahullet i boltsirkelen.
En annen ting. Disse fabrikknye B235E motorene som selges av diverse forhandlere rundt om kring blir levert uten svinghjul. Da svinghjul ikke følger motor fra fabrikk skulle en jo nesten tro at veiv og svinghjul balanseres separat?
Re: Orientering av svinghjul
Lagt inn: 07 jan 2014, 10:58
av jjrckd
Snakket med et firma som driver med balansering av veiv/svinghjul/etc. Fikk opplyst at mange motorer leveres med veiv/råder/stempler som er balansert sammen og svinghjul som er balansert for seg. Av en eller annen grunn som gikk meg hus forbi så var dette spesielt vanlig om samme motoren ble brukt på både automat og manuell kasse. Fikk ikke noe spesifikt råd på Saab B235E annet enn at det var nærliggende å tro at svinghjulet er balansert separat.
Gambler på dette men hvis jeg tar feil så hadde jeg satt pris på å bli advart innen førstkommende lørdag...
Re: Orientering av svinghjul
Lagt inn: 07 jan 2014, 11:20
av Paradigm N558
Ingvar N629 skrev:
Para; Dette har ikke noe med ventiler å gjøre. Mulig du blander sammen med triggerhjulet?
Oi, stemmer

Re: Orientering av svinghjul
Lagt inn: 10 jan 2014, 23:42
av jjrckd
Satte gamlemotoren med reimhjulet som beskrevet i WIS. Da ville ekstrahullet i svinghjulet ha pekt mot toppen om det fortsatt hadde vært montert. Satte svinghjulet i samme posisjon på den nye motoren sånn for sikkerhets skyld.
Re: Orientering av svinghjul
Lagt inn: 13 jan 2014, 17:52
av Saabfan
Hei!
Dette er kanskje for sent, men jeg var i akkurat samme situasjon som deg. Fant ikke merket på svinghjulet og da passer det jo alle veier, for på den nye veiva var det bare 8 boltehull. Men det er et merke der, bitte lite, 3-4 mm langt og ganske tynt. Det skal line opp med merket/streken i "plata" på svinghjulsiden.
Har et bilde av det et sted.