Bytte termostat Saab 900S 1995 uten turbo.
Setter pris på raskt svar!
* Trenger vel ikke tappe ned alt siden termostaten sitter høyt på siden av motoren?
* Nødvendig å tappe i det hele tatt eller blir det mye søl hvis vi løsner slangen der?
* Haynes boken ber oss om å tappe ut alt, men rent bortsett fra renseprosess, så er vel ikke det nødvendig?
* Automatisk lufting etterpå? Noen som kjører med lokket åpent for å lufte bedre?
Setter pris på raskt svar!
Enkelt termostatbytte-spørsmål (haster)
Moderator: Moderatorer
-
- Overload!!!
- Medlemsnummer: n434
- Navn: Arvid Nesse
- Bil: saab 9-5 2.2tid, saab 9000 cse
- Sted: Bergen
Re: Enkelt termostatbytte-spørsmål (haster)
Trenger ikke tappe noe som helst. Men blir mere grising om du ikke gjør det.
H is du ikke tapper er det bare til og fjerne termostaten og gjøre reint og montere ny.
Lufting gjør den selv med lokket på. Fyll tanken full og la bilen stå på tomgang til termostat åpner. Fyll på manglende veske og kjør en tur. Lokket fremdeles på. Etterfyll når motor er kald.
Jobben er gjort på ca en time.
Me. Husn at kkølevesken har skiftintervall. Så skader ikke og tappe ned alt innimellom.
H is du ikke tapper er det bare til og fjerne termostaten og gjøre reint og montere ny.
Lufting gjør den selv med lokket på. Fyll tanken full og la bilen stå på tomgang til termostat åpner. Fyll på manglende veske og kjør en tur. Lokket fremdeles på. Etterfyll når motor er kald.
Jobben er gjort på ca en time.
Me. Husn at kkølevesken har skiftintervall. Så skader ikke og tappe ned alt innimellom.
Opel vivaro 9 seter
Ford Mondeo 2.0 tdci 2008 modell. Min bil
1989 modell SUZUKI DR 750 BIG.
Ford Mondeo 2.0 tdci 2008 modell. Min bil
1989 modell SUZUKI DR 750 BIG.
-
- 2.0 bar
- Navn: Tom Hummel
- Bil: Saab 9-3 2.0t 1998, 900S 1995
- Sted: Oslo / Hvaler
Re: Enkelt termostatbytte-spørsmål (haster)
Det gikk fint, fylte på til "cold"-merket på kjølevæskebeholderen og litt over og etter oppstart gikk motor helt godt på tomgang , men plutselig vistes "engine check" og den slo seg av. Ikke hostet, ikke gikk ujevnt - no nothing. Startet opp igjen og det samme skjedde en gang til.
Ved 3 oppstart fenomenet borte. Noen følere i systemet på manglende kjølevæske?
Motor har aldri i oppført seg sslik i de 300.000 km jeg har hatt den.
Har ikke SID så ingen feilkoder jeg kan se på; det er stanard 2 liter sugemotoer B204 fra 1995.
Det rant en liter eller to litt fra termostaten og ned. Er det noen kontakter eller sensorer under der på motoren eller girkasse som kan ha blitt våte (kortslutning) og som kan forårsake "check engine"?
Ved 3 oppstart fenomenet borte. Noen følere i systemet på manglende kjølevæske?
Motor har aldri i oppført seg sslik i de 300.000 km jeg har hatt den.
Har ikke SID så ingen feilkoder jeg kan se på; det er stanard 2 liter sugemotoer B204 fra 1995.
Det rant en liter eller to litt fra termostaten og ned. Er det noen kontakter eller sensorer under der på motoren eller girkasse som kan ha blitt våte (kortslutning) og som kan forårsake "check engine"?