Side 1 av 1
saab 900s t16 LTT 1990mod.
Lagt inn: 11 jan 2014, 00:33
av jonwii16
HEI!
har da nettopp fått meg min første saab 900!
trenger da litt info om "trim" osv. har lest at jeg ikke har en såkalt "APC" box. har lucas system. den er tildagsdato chippet "bensinchip"
lurer da på om jeg kan skaffe og evt hvor jeg kan kjøpe en APC box som kvikker opp bilen litt. evt om noen har som vill selge meg

!
så jeg trenger rettog slett noen tipps om hva jeg kan gjøre for å kvikke opp bilen utn altfor store kostnadder

hadde vært kjekt med rundt 230-250hk.
trenger helt litt utvidet info!
takk på forhånd!
Re: saab 900s t16 LTT 1990mod.
Lagt inn: 11 jan 2014, 00:48
av na_X
Du får vel ikke helt 230-250hk av APC, den blir ca. 175hk med urørt APC.
Når det gjelder trim så er det en egen forum-del på dette der det ligger endel info. Du finner sikkert endel info om du søker på APC også ellers på forumet.

Legg ut en annonse på deler kjøpes, så er vel sjangsen større for at noen ser det.
Når det kommer til 1990-modell så har denne Lucas 14.0, du trenger en boks med 14.1 som er fra ca. 92 eller nyere for å komme over GLT uten å få tennene i rattet følelse. Men har man bensinchip så slipper man vel dette.
Re: saab 900s t16 LTT 1990mod.
Lagt inn: 11 jan 2014, 00:50
av jonwii16
var ikke sånn jeg mente

mente till "sammen" viss du sjønner ;p
Re: saab 900s t16 LTT 1990mod.
Lagt inn: 11 jan 2014, 01:01
av Hjelle, N6
En må vel også justere trykkvakta på CU14.0 om en skal over GLT.
Re: saab 900s t16 LTT 1990mod.
Lagt inn: 11 jan 2014, 01:53
av na_X
Hjelle, N6 skrev:En må vel også justere trykkvakta på CU14.0 om en skal over GLT.
Det glemte jeg, det må man uansett om man har 14.0 eller 14.1. Det er bare å skru på den store skruen, ellers så er det mulig å bare bypasse denne og fjerne den.
Man trenger også ledningsnettet til APC med bankesensor, også trenger man en trykkgiver og magnetventil.
Re: saab 900s t16 LTT 1990mod.
Lagt inn: 11 jan 2014, 11:47
av Ingvar N629
Hjelle mener fuelcuten som er programmert inn i Lucas 14, den kutter på en viss målt luftmasse.
Ellers stemmer det at trykkvakta må justeres, husk for all del også å montere intercooler. Om du tar intercooleren fra en original fulltrykker, så blir den for dårlig lenge før 230-250 hk. Det er forøvrig ikke det eneste som vil butte imot på et sånt effektnivå, så enten må du utvide prosjektet eller så må du moderere deg litt.
Re: saab 900s t16 LTT 1990mod.
Lagt inn: 11 jan 2014, 14:14
av Hjelle, N6
na_X skrev:Hjelle, N6 skrev:En må vel også justere trykkvakta på CU14.0 om en skal over GLT.
Det glemte jeg, det må man uansett om man har 14.0 eller 14.1. Det er bare å skru på den store skruen, ellers så er det mulig å bare bypasse denne og fjerne den.
Stemmer. Men å fjerne den er jo det same som å ta vekk sikkerheita for at en skal å uønska høgt ladetrykk...
CU14.0 fikk en foressten kun på M90, M91 og nyare har CU14.1 og andre dyser.
Ingvar N629 skrev:Hjelle mener fuelcuten som er programmert inn i Lucas 14, den kutter på en viss målt luftmasse.
Han hadde vel bensinchip stod det lengre oppe, so då er vel den begrensinga allereie justert opp forhåpentligvis...
Men til TS; ligg mykje info på dette i trimforumet. Er målet 240-250hk er det jo berre å rekne med ny girkasse fysst som sist også... Og sidan du alikavel må montere APC er det vel like greit å Trionickonvertere fysst som sist

Re: saab 900s t16 LTT 1990mod.
Lagt inn: 11 jan 2014, 14:37
av na_X
Hjelle, N6 skrev:
Men til TS; ligg mykje info på dette i trimforumet. Er målet 240-250hk er det jo berre å rekne med ny girkasse fysst som sist også... Og sidan du alikavel må montere APC er det vel like greit å Trionickonvertere fysst som sist

Amen to that.

Sleggetrim med APC for å få høyere ladetrykk sikkert, det fungerer jo det. Men det er jo ganske gammeldags (det skjer jo litt på 20 år)

.
Re: saab 900s t16 LTT 1990mod.
Lagt inn: 11 jan 2014, 15:22
av kanonjon
Du kan få ut litt ekstra krefter med oppjustert APC, men 230-250hk er kanskje litt for drøyt for en APC-boks. Men du vil merke en stor forskjell om du rigger deg til en front-montert intercooler iallefall!
Men det er som de andre gutta sier, du kan like godt bare Trionic konvertere den mens du er i gang, da får du bedre styring på tenninga og litt mer trim-muligheter. Når har jeg ikke testet ut Trionic på en OG900, men APC har sin sjarm den og, er jo litt gammeldags, men det er et temmelig pålitelig system!
Det er som er alfa-omega når det kommer til trim på OG900 er selvfølgelig girkassa! Noen sier at den tåler 200hk, andre sier den kan fint takle 230hk, noen har kjørt med 300hk og som har holdt. Etter som jeg har lest så er kassene fra 89 til 91 gode kasser. Men det er ikke dermed sagt at det er bare tut og kjør! Så lenge du begrenser boost ved 1. og 2. gir og ikke skifter gir som de gjør i Fast and the Furious filmene, så er dette en grei regel å følge! Rett og slett bare behandle girkassa med måte, ikke jobb mot den, men jobb med den!
Re: saab 900s t16 LTT 1990mod.
Lagt inn: 11 jan 2014, 16:14
av jonwii16
tusen takk for alle svar

ha da nå bestil mg ein IC og fått tak i en turbo fra saab 95 2.3l og har till og med ringt speedparts å fikk en rød apc box for en rimeli penge

kommer til å lage ett litt stort prosjekt av dette. så kommer till å lage egen post for bilen.
så nå trenger jeg bare el-nettet til apc'en... var ikke så legg å skaffe fant jeg ut.
så dette kan bli arti så langt pengene rekker!
btw. speedparts sa at jeg kan godt ha ca250hk på org kassa på denne modelen. så lenge jeg ikke svinkjører

så dette skal bli gøy!
Re: saab 900s t16 LTT 1990mod.
Lagt inn: 11 jan 2014, 16:43
av na_X
jonwii16 skrev:tusen takk for alle svar

ha da nå bestil mg ein IC og fått tak i en turbo fra saab 95 2.3l
Som et tips, skal du ha annen turbo enn det som står fra org.så kan det være lurt å gjøre andre ting i tillegg... Den orginale turboen som står på LTT holder til ditt formål. Det er også forskjellige turboer til 9-5 2.3L, og ikke er de helt bolt-on på 900 heller..
Re: saab 900s t16 LTT 1990mod.
Lagt inn: 11 jan 2014, 17:06
av kanonjon
Er det oljekjøler på bilen din? Som en referanse, så har fulltrykkere oljekjøler, om du monterer en større turbo og skal hente mer effekt, så er det en fordel at du monterer en oljekjøler.
LTT'ene etter det jeg har lest har Mitsubishi 12B turboer. Har hørt at de holder opp til 240hk. Jeg har en slik turbo i min 900, veldig kjapp respons, mye guffe i de ved lav og mellomregisteret, men i toppregisteret så er det ikke det samme.
Re: saab 900s t16 LTT 1990mod.
Lagt inn: 11 jan 2014, 17:27
av jonwii16
vet hva jeg skal gjøre

turboen passer ikke med festene heller. mn skal nokk klare å modifisere litt

oljekjøler har jeg ikke mn skal bestille så snart lønna er på konto

leste på ett annet forum med akkuratt samme bil med en 9-5 turbo. så skal nokk klare det jeg å med litt god tolmodighet

har også bestil en bensinstrøkks regulator med manuel regulering.
Re: saab 900s t16 LTT 1990mod.
Lagt inn: 11 jan 2014, 17:40
av Ingvar N629
Hvis du har fått tak i en Garrett GT17 turbo så leverer denne MINDRE enn den som sitter på og900 ltt originalt.
Og900 med lavtrykksturbo har forøvrig oljekjøler, men den har ikke intercooler.
Vær klar over at det ikke er bare å øke bensintrykket, Lucas er riktignok ikke det mest avanserte systemet, men den adapterer da fuel den og... så å øke bensintrykket manuelt blir bare rot.
Re: saab 900s t16 LTT 1990mod.
Lagt inn: 11 jan 2014, 19:21
av Frode N073
jonwii16 skrev:har till og med ringt speedparts å fikk en rød apc box for en rimeli penge

bare til info så trenger du ledningsnettet til APC også + trykk transmitter
