Det store vibrasjonsmysteriet - 95
Lagt inn: 13 jan 2014, 19:03
Påskenøtttene kommer tidlig i år:
Må lufte dette litt, da jeg ikke blir klok på det.
Kjørte trondheim-oslo (9-5 aero estate MY2002) her en tur før jul, etter en times tid begynner en akutt, sterk vibrasjon (ikke kjørbart) i "hele bilen", mer konkret rattet (raskt høyre/venstre) og girspak - men hele skuta rista godt. Bremset opp, men det virket som det forsterket vibrasjonen å bremse. Stoppet opp og prøvde å se etter åpenbare ting i hjulhus foran begge sider og motorrom. ALt så greit ut. KJørte forsiktig videre - det var borte som ved et trylleslag. Jeg svingte innom Esso Berkåk og fikk jekka bilen og kjente om hjulene satt fast etc - alt så vanlig ut. Etter mye styr kunne jeg bare tenkte at det var hullete veg (mørkt og dårlig sikt) eller en pinne i hjulet eller et eller annet slikt som nå var borte. Kjørte videre, tidvids hardt, til oslo uten noen problemer. Retur til trondheim også helt flott, i likhet med de neste 4-6 ukene.
Så kjører jeg til Oslo igjen til jul, og så skjer det samme - akutt voldsom risting, rattet nykker høyre,venstre mens girspaken danser, når jeg gir gass virker det som det blir mindre, at ting låser seg på plass, bremsing forsterket bare vibrasjonene. Kjørte slik kanskje 30 - 60 sekunder for å prøve å se hva som hjalp, før det på magisk vis ble borte igjen. Stoppet på bernsern, sjekket i hjulhus og motorrom, alt ok.
Jeg prøver å tenke logisk her; hva er det om kan riste i ratttet og giret - det virker jo som motoren er løs. Har sett over motorfester, det ser bra ut, har ikke fått sjekket gummien på det øvre på kassen, men får ikke det helt til i rime heller. Hvis motoren er løs rister det jo hele tiden, men bilen er tight og sprek som bare det.
Jeg har nylig bygget om til aero så motorfester og aksler og alt har jo vært demontert/montert i oktober. Noen tanker om hva dette kan være? Noe som kan hoppe inn og ut av posisjon? Det kom bare ved kjøring på flatmark.
Før øvrig har jeg også en slags knirking fra høyre hjulhus når jeg har rattet helt lagt over til h eller v, uten at det nødvendigvis har noen sammenheng, men det kan jo hende (dette kom senere).
Innspill mottas med stor takk.
Må lufte dette litt, da jeg ikke blir klok på det.
Kjørte trondheim-oslo (9-5 aero estate MY2002) her en tur før jul, etter en times tid begynner en akutt, sterk vibrasjon (ikke kjørbart) i "hele bilen", mer konkret rattet (raskt høyre/venstre) og girspak - men hele skuta rista godt. Bremset opp, men det virket som det forsterket vibrasjonen å bremse. Stoppet opp og prøvde å se etter åpenbare ting i hjulhus foran begge sider og motorrom. ALt så greit ut. KJørte forsiktig videre - det var borte som ved et trylleslag. Jeg svingte innom Esso Berkåk og fikk jekka bilen og kjente om hjulene satt fast etc - alt så vanlig ut. Etter mye styr kunne jeg bare tenkte at det var hullete veg (mørkt og dårlig sikt) eller en pinne i hjulet eller et eller annet slikt som nå var borte. Kjørte videre, tidvids hardt, til oslo uten noen problemer. Retur til trondheim også helt flott, i likhet med de neste 4-6 ukene.
Så kjører jeg til Oslo igjen til jul, og så skjer det samme - akutt voldsom risting, rattet nykker høyre,venstre mens girspaken danser, når jeg gir gass virker det som det blir mindre, at ting låser seg på plass, bremsing forsterket bare vibrasjonene. Kjørte slik kanskje 30 - 60 sekunder for å prøve å se hva som hjalp, før det på magisk vis ble borte igjen. Stoppet på bernsern, sjekket i hjulhus og motorrom, alt ok.
Jeg prøver å tenke logisk her; hva er det om kan riste i ratttet og giret - det virker jo som motoren er løs. Har sett over motorfester, det ser bra ut, har ikke fått sjekket gummien på det øvre på kassen, men får ikke det helt til i rime heller. Hvis motoren er løs rister det jo hele tiden, men bilen er tight og sprek som bare det.
Jeg har nylig bygget om til aero så motorfester og aksler og alt har jo vært demontert/montert i oktober. Noen tanker om hva dette kan være? Noe som kan hoppe inn og ut av posisjon? Det kom bare ved kjøring på flatmark.
Før øvrig har jeg også en slags knirking fra høyre hjulhus når jeg har rattet helt lagt over til h eller v, uten at det nødvendigvis har noen sammenheng, men det kan jo hende (dette kom senere).
Innspill mottas med stor takk.