Side 1 av 2
Oppheng og Eksos 9-3SS
Lagt inn: 23 jan 2014, 12:40
av Stiversen
Heihei gutta.
Lurer bare på noen småting.
Jeg skal til og bestille nye fjærer og dempere til bilen min, da jeg sitter og ser på dette bir jeg litt forvirret fordi det står at jeg må vite en slags fargekode for understellet mitt (hvit/hvit, gul/oransj eller blå/rød).
Jeg lurer virkelig på hvor dette står ført opp, såvidt jeg ser er demperene mine helt svart xD (hehe)
Jeg lurer også på hva som er forskjellen på min bil og en Aero, mtp dempere og slikt.
Ifølge Neobros så skal Aeron være 10mm lavere, det er hoss de jeg har funnet sett senkesett som vil senke meg 35mm, kittet inneholder Bilstein B8 og senkefjærer fra MapTun.
På Neobros sine sider så står det også at dette senkesettet vil senke en standard SS 35mm men den vil bare senke en Aero 25mm, dette innebærer jo at den centimetern i differanse på min bil og en Aero er noe som sitter fast i bilen, det er jo ikke akkurat som at senkesettet vet om det sitter på en Aero eller ikke og kan justere seg selv xD
En kort ting til:
Hva er standard rørdiameter på eksosanlegget på min bil? 9-3SS 2.0t (175)
Tusen takk for svar

Re: Oppheng og Eksos 9-3SS
Lagt inn: 23 jan 2014, 13:08
av TiaZzz
35mm senk er fra Linear/Vector. De samme senkefjærene vil senke en Aero 25mm da Aero-fjærer er senket 10mm i forhold til Linear/Vector. Ble det mer klart?
Altså:
Linear/Vector: 0mm senk
Aero original: 10mm senk
Tredjepart: 35mm senk (Relativt bli da 25mm senk i forhold til Aero)
Re: Oppheng og Eksos 9-3SS
Lagt inn: 23 jan 2014, 15:49
av Stiversen
Altså, eksempelvis; la oss si senkefjæra er 500mm totalt.
Mens på vector er den 535mm og Aero 525mm, blir det rett?
Re: Oppheng og Eksos 9-3SS
Lagt inn: 23 jan 2014, 15:56
av TiaZzz
Ja, på en måte. Lengden på fjæra er irrelevant, det er hvor lavt bilen blir sittende som er målt. Dette med "35mm senk" er altså hvor mye lavere bilen vil bli med senkefjærene.
Re: Oppheng og Eksos 9-3SS
Lagt inn: 23 jan 2014, 17:43
av Stiversen
Både min bil og en Aero vil da med andre ord bli like lav med det senkesettet montert. (?)
Har du noen formening om dette settet er bra? Vet jo at MapTun er bra! Men Bilstein vet jeg ikke annet enn at de er stor og verdensberømt...
Re: Oppheng og Eksos 9-3SS
Lagt inn: 23 jan 2014, 19:42
av TiaZzz
Korrekt. En aero og linear/vector blir like lave med det senkesettet.
Vet ikke noe om Maptun sine fjærer, men Bilstein er det beste du får.
Sent from my Nexus 7 using Tapatalk
Re: Oppheng og Eksos 9-3SS
Lagt inn: 23 jan 2014, 20:14
av Thomas ll N14
Maptun fjærene er gode nok de.
Men mener det er slik at de ikke er TUV godkjente, bare sånn at du vet det

Re: Oppheng og Eksos 9-3SS
Lagt inn: 23 jan 2014, 20:50
av Stiversen
aaahh sucks jo det da

Regner jo egentlig med at med senkesett på den bilen (som jeg personlig syns er lav i utgangspunktet) vil gjøre den stivere enn ett "mårrabrød i tenåran"? kanskje på nippen til ubehagelig :S
Re: Oppheng og Eksos 9-3SS
Lagt inn: 24 jan 2014, 17:54
av Thomas ll N14
På min kjører jeg med Hirsch fjærer, kjempe fornøyde med de.
Men jeg skal bytte til coilovere til neste sesong, sånn at jeg får den litt lavere, mindre krenging og generelt bedre kjøreegenskaper

Så allt er jo smak og behag...
Re: Oppheng og Eksos 9-3SS
Lagt inn: 30 des 2014, 08:03
av Stiversen
Fant foresten ut at de Aero fjærene jeg bestilte ikke forandret noe som helst. Bilen er like høy/lav. Så enten var disse fjærene allerede "oppgradert" eller så stemmer det jeg har hørt om at Vector modellene har samme fjærer som Aero (?)
Re: Oppheng og Eksos 9-3SS
Lagt inn: 30 des 2014, 10:21
av little_e
Det stemmer slik det skisseres over at fjærene fra Maptun ikke er TÜV-godkjente, årsaken til dette er nok først og fremst at det later til at ingen svenske instanser bryr seg om slike papirer mtp fjærer.
Derimot var jeg i kontakt med Neo Bros i sommer, og i et tilsvar til min mail skriver de at Maptun skal få TÜV-papirer på fjærene sine.
Re: Oppheng og Eksos 9-3SS
Lagt inn: 30 des 2014, 11:23
av Hjelle, N6
Stiversen skrev:Fant foresten ut at de Aero fjærene jeg bestilte ikke forandret noe som helst. Bilen er like høy/lav. Så enten var disse fjærene allerede "oppgradert" eller så stemmer det jeg har hørt om at Vector modellene har samme fjærer som Aero (?)
Vector har ikkje sportschassis som standard, men om bilen er bestillt ifrå fabrikk med sportschassis som tilvalg får den samme oppsett som en tilsvarande Aero når det gjeld fjøring.
Re: Oppheng og Eksos 9-3SS
Lagt inn: 30 des 2014, 16:11
av Stiversen
Med chassis så mener du bare fjærer? Eller er det andre ting som Aeroen har annerledes? Bortsett fra kosmetikk og motor da...
Re: Oppheng og Eksos 9-3SS
Lagt inn: 30 des 2014, 16:31
av Hjelle, N6
Stiversen skrev:Med chassis så mener du bare fjærer? Eller er det andre ting som Aeroen har annerledes? Bortsett fra kosmetikk og motor da...
Den mest openbare forskjellen er kortare fjører, men det er også andre demparar.
Re: Oppheng og Eksos 9-3SS
Lagt inn: 30 des 2014, 16:39
av Stiversen
Der har jeg også oppgradert til Bilstein B6. Nå har jeg også kjøpt komplett powerflex kit, litt i tvil på om jeg ska tørre å begynne montering av dette i garasjen hjemme dersom jeg er redd for at jeg kanskje vil trenge en presse for å få på foringene, da sliter jeg.