Bytte toppakning saab 900 T 1995.

Åpent forum for alle Saab entusiaster. Her postes Saab/bil-tekniske innlegg.

Moderator: Moderatorer

Svar
Saabturbo92
Grunnladetrykk
Grunnladetrykk
Innlegg: 36
Registrert: 26 jan 2014, 21:50
Navn: Henrik
Bil: Saab 900 turbo, 1995
Sted: Tromsø

Bytte toppakning saab 900 T 1995.

Legg inn av Saabturbo92 » 26 jan 2014, 22:11

Hei !!

Jeg har en saab 900 t 1995 model der det leker/svetter olje ut av toppakninga.
Er også en olje lekasje fra noen slanger nedenfor sikring/rele boksen i motorommet.hva er dette?

Bilen har gått 225000 og tenkte å få byttet dette snart ettersom at jeg hater at noe ikke er som det skal og dette kan vel ikke være helt bra over lengre tid...

Er det mye styr og knoting å få byttet toppakninga???

Har brukt platonoff.com sine bilder og framgangsmåter på diverse elektrisk i bilen men fant ingenting om å bytte toppakningen der. :(
Er sånn passelig brukbar til å skru på bil, bare det er god veiledning..


Dette er forresten min første post, så håper jeg har gjort dette riktig...

saab9000aero
Overload!!!
Innlegg: 1571
Registrert: 23 sep 2004, 01:00
Medlemsnummer: n434
Navn: Arvid Nesse
Bil: saab 9-5 2.2tid, saab 9000 cse
Sted: Bergen

Re: Bytte toppakning saab 900 T 1995.

Legg inn av saab9000aero » 26 jan 2014, 22:45

Prøv og trekk toppen før du bytter noen pakning. 99 % av gangene blir det tett..verdt et forsøk i hvertfall.
Ta en skikkelig motorvask etterpå. Bare dekk til abs blokken slik at den ikke blir full i vann. For da blir det dyrt.
Opel vivaro 9 seter
Ford Mondeo 2.0 tdci 2008 modell. Min bil
1989 modell SUZUKI DR 750 BIG.

Saabturbo92
Grunnladetrykk
Grunnladetrykk
Innlegg: 36
Registrert: 26 jan 2014, 21:50
Navn: Henrik
Bil: Saab 900 turbo, 1995
Sted: Tromsø

Re: Bytte toppakning saab 900 T 1995.

Legg inn av Saabturbo92 » 27 jan 2014, 00:28

saab9000aero skrev:Prøv og trekk toppen før du bytter noen pakning. 99 % av gangene blir det tett..verdt et forsøk i hvertfall.
Ta en skikkelig motorvask etterpå. Bare dekk til abs blokken slik at den ikke blir full i vann. For da blir det dyrt.


Takk for svar:)

Skal prøve det, har lest at det krever mye tid og litt kunnskaper å ta av toppen for å bytte pakninga.

Abs blokken? Hvor ligger den? Har spylt før av motoren uten å dekke den til , har ikke hatt problemer etter, sikkert mye flaks da... :/

Skal det dras til i det mønstret som man vanligvis gjør?

saab9000aero
Overload!!!
Innlegg: 1571
Registrert: 23 sep 2004, 01:00
Medlemsnummer: n434
Navn: Arvid Nesse
Bil: saab 9-5 2.2tid, saab 9000 cse
Sted: Bergen

Re: Bytte toppakning saab 900 T 1995.

Legg inn av saab9000aero » 27 jan 2014, 00:55

Er litt arbeid og plukke den av.men lar seg gjøre om du kan skru litt.

Trekkes i vanlig mønster. Eg bruker trekke først alle 80 nm for så 90 grader. Løsne første bolt og trekk den 80 nm. Så nummer to samme. Og resten på samme måte. Så til slutt alle 90 grader.

Abs blokken ligger bak mellom batteri og bremsekraft forsterkeren. Mulig du har vært heldig 1 gang. Men ikke sikkert du er det 2 ganger :D
Opel vivaro 9 seter
Ford Mondeo 2.0 tdci 2008 modell. Min bil
1989 modell SUZUKI DR 750 BIG.

Saabturbo92
Grunnladetrykk
Grunnladetrykk
Innlegg: 36
Registrert: 26 jan 2014, 21:50
Navn: Henrik
Bil: Saab 900 turbo, 1995
Sted: Tromsø

Re: Bytte toppakning saab 900 T 1995.

Legg inn av Saabturbo92 » 27 jan 2014, 16:10

saab9000aero skrev:Er litt arbeid og plukke den av.men lar seg gjøre om du kan skru litt.

Trekkes i vanlig mønster. Eg bruker trekke først alle 80 nm for så 90 grader. Løsne første bolt og trekk den 80 nm. Så nummer to samme. Og resten på samme måte. Så til slutt alle 90 grader.

Abs blokken ligger bak mellom batteri og bremsekraft forsterkeren. Mulig du har vært heldig 1 gang. Men ikke sikkert du er det 2 ganger :D


Hvis jeg tar av toppdeksle , så vil boltene være synlig? Hadde håpet på å slippe å bynne å rote med kamakslingen...

Er dette strekk bolter eller vanlige? Hvis det er strekk så burde de vel byttes ut om man skal trekke til på nytt?

Brukeravatar
Hjelle, N6
Site Admin
Site Admin
Innlegg: 8371
Registrert: 25 feb 2003, 01:00
Medlemsnummer: N6
Kontakt:

Re: Bytte toppakning saab 900 T 1995.

Legg inn av Hjelle, N6 » 27 jan 2014, 16:24

For info vedr. ettertrekking, sjekk her: viewtopic.php?f=12&t=41274
Korrekt draging er foressten 40nm-60nm og til slutt 90 grader.

Saabturbo92
Grunnladetrykk
Grunnladetrykk
Innlegg: 36
Registrert: 26 jan 2014, 21:50
Navn: Henrik
Bil: Saab 900 turbo, 1995
Sted: Tromsø

Re: Bytte toppakning saab 900 T 1995.

Legg inn av Saabturbo92 » 27 jan 2014, 18:15

Heijei!

Så på den linken du viste meg, men fant ut at det skal trekkes først 40nm, så en omgang til på -60nm og så 90 grader.

Men hvilken rekefølge på boltene?

Har ikke tilgang til FAQ så får ikke sett rekkefølgen på etterstraminga...
Var innom saab verkstedet idag , men glemte å spørre...

Brukeravatar
Hjelle, N6
Site Admin
Site Admin
Innlegg: 8371
Registrert: 25 feb 2003, 01:00
Medlemsnummer: N6
Kontakt:

Re: Bytte toppakning saab 900 T 1995.

Legg inn av Hjelle, N6 » 27 jan 2014, 21:01

Saabturbo92 skrev:Men hvilken rekefølge på boltene?
viewtopic.php?f=12&t=41274#p287118

saab9000aero
Overload!!!
Innlegg: 1571
Registrert: 23 sep 2004, 01:00
Medlemsnummer: n434
Navn: Arvid Nesse
Bil: saab 9-5 2.2tid, saab 9000 cse
Sted: Bergen

Re: Bytte toppakning saab 900 T 1995.

Legg inn av saab9000aero » 28 jan 2014, 00:00

Hjelle, N6 skrev:For info vedr. ettertrekking, sjekk her: viewtopic.php?f=12&t=41274
Korrekt draging er foressten 40nm-60nm og til slutt 90 grader.

Dette er på ny toppakning ikke brukt
Opel vivaro 9 seter
Ford Mondeo 2.0 tdci 2008 modell. Min bil
1989 modell SUZUKI DR 750 BIG.

Saabturbo92
Grunnladetrykk
Grunnladetrykk
Innlegg: 36
Registrert: 26 jan 2014, 21:50
Navn: Henrik
Bil: Saab 900 turbo, 1995
Sted: Tromsø

Re: Bytte toppakning saab 900 T 1995.

Legg inn av Saabturbo92 » 28 jan 2014, 13:37

Skal skru idag , hadde av toppdekslet igår , men så da at jeg må ha innvendig torxkopp for å trekke til , stemmer dette??
Og er dette strekkbolter????

Saabturbo92
Grunnladetrykk
Grunnladetrykk
Innlegg: 36
Registrert: 26 jan 2014, 21:50
Navn: Henrik
Bil: Saab 900 turbo, 1995
Sted: Tromsø

Re: Bytte toppakning saab 900 T 1995.

Legg inn av Saabturbo92 » 02 feb 2014, 19:37

Har hatt av toppdekslet igjen...
Så nå at vabnig innvendig torx kopp ikke gikk. For trangt rundt bolten...
Sekger biltema lange innvendige torxpiper?

Snakket med en volvo mekaniker som sa at han syns det ikke hørte så smart ut å etterstramme toppen , kunne risikere at det ble "pess læk" ???
Syns dette hørtes ganske logisk ut.
Når paknigen har blitt strammet til en gang og er klemt , så går det ikke ann å klemme den flere gang?
Men andres ier atd ette er helt vanlig når bilen er inne for service at de etterstrammer toppen?

saab9000aero
Overload!!!
Innlegg: 1571
Registrert: 23 sep 2004, 01:00
Medlemsnummer: n434
Navn: Arvid Nesse
Bil: saab 9-5 2.2tid, saab 9000 cse
Sted: Bergen

Re: Bytte toppakning saab 900 T 1995.

Legg inn av saab9000aero » 02 feb 2014, 19:52

Har gjort det opptil flere ganger på samme bil. Ingen problem i det hele tatt. Er sikkert ikke alle motorer det går på. Men på saab virker det ihvertfall.

Men hvis du er så skeptisk til og gjøre et gratis forsøk kan du selvsagt skifte pakningen. Men da bør du planere og gjerne trykkteste toppen. Ellers lan det være bortkastet jobb
Opel vivaro 9 seter
Ford Mondeo 2.0 tdci 2008 modell. Min bil
1989 modell SUZUKI DR 750 BIG.

Svar