Har en strøken 9-3 cab 1999 mod med standard 2,0 bensin motor som jeg liker godt å kjøre men motoren er litt "dau" så jeg ønsker derfor å trimme denne. Går det an å ettermontere turbo eller finnes det enklere måter å trimme denne på tradisjonelt hvis?
Har dette i så fallinnvirkning på forsikring eller kan gi godkjennoingsmessige konsekvenser for EU kontroll?
trimming av standard 2,0 bensin
Moderator: Moderatorer
-
- 2.0 bar
- Innlegg: 664
- Registrert: 05 jan 2012, 21:39
- Navn: Tom Hummel
- Bil: Saab 9-3 2.0t 1998, 900S 1995
- Sted: Oslo / Hvaler
Re: trimming av standard 2,0 bensin
Trimming er i eget forum.
Generelt liker/trenger den motoren turtall når den ikke har turbo.
Du må nok heller venne deg til litt turtall, men så spinner de jo fint og vibrasjonsfritt.
På mitt spørsmål til Nordic Uhr er motorene uten turbo godt optimalisert fra fabrikk.
Med turbo på disse motorene følger også et omfattende styringssystem, motordata sanntidsavleses via tennplugger etc.
Generelt liker/trenger den motoren turtall når den ikke har turbo.
Du må nok heller venne deg til litt turtall, men så spinner de jo fint og vibrasjonsfritt.
På mitt spørsmål til Nordic Uhr er motorene uten turbo godt optimalisert fra fabrikk.
Med turbo på disse motorene følger også et omfattende styringssystem, motordata sanntidsavleses via tennplugger etc.
- Paradigm N558
- MAX BOOST
- Innlegg: 6954
- Registrert: 03 jun 2005, 01:00
- Medlemsnummer: 558
- Navn: Robert
- Bil: Ionic
- Sted: Bodø
Re: trimming av standard 2,0 bensin
Standardsvaret er så heller skaffe til veie en delebil med komplett motor og ledningsnett, og flytt over.
2022 Ionic 5
2018 Suzuki SV650 X
2024 NEVS Emily GT (I wish)
Har eid: MY86 900i, MY85 900t, MY95 9000 Aero, MY01 9-3 2.0t, MY05 9-5 Aero, MY97 9000 Aero
2018 Suzuki SV650 X
2024 NEVS Emily GT (I wish)
Har eid: MY86 900i, MY85 900t, MY95 9000 Aero, MY01 9-3 2.0t, MY05 9-5 Aero, MY97 9000 Aero
- EdHunter N815
- MAX BOOST
- Innlegg: 4525
- Registrert: 02 sep 2006, 13:11
- Medlemsnummer: N815
- Navn: Bjørn
- Bil: 2008 9-3 2,0t Hirsch
- Sted: Bergen
Re: trimming av standard 2,0 bensin
...eller bare bytte til en bil med mer motor. Som regel både billigst og enklest.Paradigm N558 skrev:Standardsvaret er så heller skaffe til veie en delebil med komplett motor og ledningsnett, og flytt over.

M91 Saab 9000cc 2.3 Turbo S (godbil)
M08 Saab 9-3 SC 2,0t Vector (Hirsch)
M98 Saab 9-5 sedan 2.3t steg 1
M08 Saab 9-3 SC 2,0t Vector (Hirsch)
M98 Saab 9-5 sedan 2.3t steg 1