trimming av standard 2,0 bensin

Åpent forum for alle Saab entusiaster. Her postes Saab/bil-tekniske innlegg.

Moderator: Moderatorer

Svar
Tallak
Innlegg: 4
Registrert: 25 jun 2013, 09:11

trimming av standard 2,0 bensin

Legg inn av Tallak » 27 jan 2014, 21:17

Har en strøken 9-3 cab 1999 mod med standard 2,0 bensin motor som jeg liker godt å kjøre men motoren er litt "dau" så jeg ønsker derfor å trimme denne. Går det an å ettermontere turbo eller finnes det enklere måter å trimme denne på tradisjonelt hvis?
Har dette i så fallinnvirkning på forsikring eller kan gi godkjennoingsmessige konsekvenser for EU kontroll?

redturbo
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 664
Registrert: 05 jan 2012, 21:39
Navn: Tom Hummel
Bil: Saab 9-3 2.0t 1998, 900S 1995
Sted: Oslo / Hvaler

Re: trimming av standard 2,0 bensin

Legg inn av redturbo » 28 jan 2014, 02:10

Trimming er i eget forum.
Generelt liker/trenger den motoren turtall når den ikke har turbo.
Du må nok heller venne deg til litt turtall, men så spinner de jo fint og vibrasjonsfritt.
På mitt spørsmål til Nordic Uhr er motorene uten turbo godt optimalisert fra fabrikk.
Med turbo på disse motorene følger også et omfattende styringssystem, motordata sanntidsavleses via tennplugger etc.

Brukeravatar
Paradigm N558
MAX BOOST
Innlegg: 6954
Registrert: 03 jun 2005, 01:00
Medlemsnummer: 558
Navn: Robert
Bil: Ionic
Sted: Bodø

Re: trimming av standard 2,0 bensin

Legg inn av Paradigm N558 » 28 jan 2014, 09:21

Standardsvaret er så heller skaffe til veie en delebil med komplett motor og ledningsnett, og flytt over.
2022 Ionic 5
2018 Suzuki SV650 X
2024 NEVS Emily GT (I wish)
Har eid: MY86 900i, MY85 900t, MY95 9000 Aero, MY01 9-3 2.0t, MY05 9-5 Aero, MY97 9000 Aero

Brukeravatar
EdHunter N815
MAX BOOST
Innlegg: 4525
Registrert: 02 sep 2006, 13:11
Medlemsnummer: N815
Navn: Bjørn
Bil: 2008 9-3 2,0t Hirsch
Sted: Bergen

Re: trimming av standard 2,0 bensin

Legg inn av EdHunter N815 » 29 jan 2014, 11:13

Paradigm N558 skrev:Standardsvaret er så heller skaffe til veie en delebil med komplett motor og ledningsnett, og flytt over.
...eller bare bytte til en bil med mer motor. Som regel både billigst og enklest. :)
M91 Saab 9000cc 2.3 Turbo S (godbil)
M08 Saab 9-3 SC 2,0t Vector (Hirsch)
M98 Saab 9-5 sedan 2.3t steg 1

Svar