Side 1 av 1
Lekasje mellom motor og gear 9000
Lagt inn: 04 feb 2014, 13:01
av glenn72
Lurer på hva som har skjedd, ser det drypper mellom motor og gearkasse..når bilen står å bakker...blank væske..regner med det er fra clutch?kjenner og att clutchen glipper idet jeg skal ta løs i førstegear.....kommet væske inn på clutch lammelene?
Re: Lekasje mellom motor og gear 9000
Lagt inn: 04 feb 2014, 13:06
av Tor N12
Høres ut som at du har fått lekk slavesylinder.. Sjekk at om det har minsket med bremsevæske.
Skal dette fikses så må kassa ut og slaven byttes eller overhales.
Re: Lekasje mellom motor og gear 9000
Lagt inn: 04 feb 2014, 23:50
av glenn72
Tja, idag er det ingen lekkasje og clutch kjennes bra igjen...glippinga er borte ved start..det skal sies att jeg oppdaga lekkasje når bilen var jekket opp foran og jeg lå under ogg bytta oljefilter...kan det ha vært noe gammelt som kommer frem når jeg jekka bilen opp foran. Kan ikke se att det har minka nevneverdig ibrwmsevæskebeholder...
Re: Lekasje mellom motor og gear 9000
Lagt inn: 05 feb 2014, 13:20
av glenn72
Men idag er lekkasje tilbake....nå lurer jeg på..er det like raskt å ta ut både motor og gear samtidig?og skal denne opp eller ned? ( lite kjent med 9000)det kunne vel vært ett sjakktrekk å ta registerkjedet samtidig. Det rasler litt..
Re: Lekasje mellom motor og gear 9000
Lagt inn: 05 feb 2014, 13:56
av per s.
Ta motor og kasse opp,kjøp deg haynes bok til hjelp.Bruk løfte bukk hvis du har mulighet for det.
Re: Lekasje mellom motor og gear 9000
Lagt inn: 05 feb 2014, 17:38
av EdHunter N815
Motor behøver ikke ut på 9000 for å få av girkasse, jeg synes de er lettere å kun ta ut girkassen.
Traversen er delt og hengslet, så denne kan slippes ned på venstre side så man får girkassen ut gjennom hjulbuen.
Registerkjede kommer du til fra hjulbuen på andre siden uten å ta ut motor.
Hva som er lettest totalt sett avhenger også litt av hva du har tilgjengelig av utstyr; løftebukk, talje, osv. har du løftebukk og talje ville jeg kanskje vurdert å ta ut hele smørja, men uten mener jeg det er det enklest å la motoren være i.
Re: Lekasje mellom motor og gear 9000
Lagt inn: 06 feb 2014, 01:42
av glenn72
Da prøver vi uten å løfte ut motoren..dårlig med løftebukk...takk for hjelp.
Re: Lekasje mellom motor og gear 9000
Lagt inn: 06 feb 2014, 14:35
av EdHunter N815
glenn72 skrev:Da prøver vi uten å løfte ut motoren..dårlig med løftebukk...takk for hjelp.
Mener det er god beskrivelse av både girkassedemontering og registerbytte i Haynes-boka for 9000, verdt å anskaffe seg hvis du ikke har.
Re: Lekasje mellom motor og gear 9000
Lagt inn: 06 feb 2014, 14:36
av glenn72
Jo, skal innom biltema imorra og få tak i den..
Re: Lekasje mellom motor og gear 9000
Lagt inn: 15 feb 2014, 21:59
av PerH N1870
Det er fullt mulig å skifte slavesylinder/rep sett med motoren i bilen.
Det finnes greie beskrivelser på nettet.
Jeg funnet ut at det er lurt å ta av panseret. Da kan jeg feste en jekkestropp i takbjelken i garasjen for å ta vekta fra venstre motorfeste.
Så tar jeg en annen jekkestropp opp i garasjebjelken som jeg avlaster vekten på gearkassa.
På den måten har jeg full kontroll på vekten på gearkassa og kan slippe den rolig og kontrollert ned på gulvet.
Når du først gjør jobben med slavesylinderen anbefaler de flest at du skifter clutch lamellen samtidig.
For å dobbelsjekke om slavesylinderen er gåen bør du gjøre følgende:
Start bilen og sett bilen i gear med clutchen inne. Hvis slavesylinderen er gåen skal bilen etter hvert begynne å trille fordi clutchen sakte men sikkert tar mot svinghjulet.
hvis du kan stå med clutchen inne i lang tid uten at bilen triller fremover, så er nok slavesylinderen OK.
Dersom slavesylinder er OK kan det være frostvæske. Over gearkassen er det mange slanger og det kan godt hende det er en lekkassje der.
De kan ofte være litt vanskelige å oppdage mens motoren er kald.
Jeg hadde nettopp en sånn sak med en slangeklemme som jeg ikke hadde dratt til skikkelig etter at jeg hadde skiftet termosat.
Lykke til
