Åpent forum for alle Saab entusiaster. Her postes Saab/bil-tekniske innlegg.
Moderator: Moderatorer
-
PerH N1870
- 1.2 bar

- Innlegg: 269
- Registrert: 19 nov 2007, 23:07
- Medlemsnummer: N1870
- Navn: PerH N1870
- Bil: M91 9000 2.3t
- Sted: Stavanger (tel: 90 69 57 38)
Legg inn
av PerH N1870 » 15 feb 2014, 22:04
Bilen lekker frostvæske gejnnom toppakningen og ut på eksosmanifold.
Det blir rene tyrkisk bad under panseret
Har derfor gått løs på jobben med å skifte toppakning.
Har nå fått av alt og er klar til å montere igjen.
I den forbindelse lurer jeg på om det er lurt å bruke pakningsmasse sammen med topppakninga eller skal den bare legges på tørr.
Hva mener ekspertisen ?
M91 9000i CC 2.3t
M94 9000i CDE 2.3
M95 9000i CSE 2.0
-
Ingvar N629
- MAX BOOST
- Innlegg: 12871
- Registrert: 14 mar 2006, 16:41
- Medlemsnummer: 629
- Navn: Ingvar Garåsen
- Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
- Sted: Rissa
Legg inn
av Ingvar N629 » 15 feb 2014, 22:32
Nei, du skal definitivt ikke bruke pakningsmasse. Men sjekk at toppen er plan, hvis ikke må den planes.
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan
-
PerH N1870
- 1.2 bar

- Innlegg: 269
- Registrert: 19 nov 2007, 23:07
- Medlemsnummer: N1870
- Navn: PerH N1870
- Bil: M91 9000 2.3t
- Sted: Stavanger (tel: 90 69 57 38)
Legg inn
av PerH N1870 » 16 feb 2014, 00:43
Takk for klart og tydelig svar
Jeg har lagt rettholt an på toppen og det ser bra ut.
Da er det bare å krysse fingrene for at monteringa går bra

M91 9000i CC 2.3t
M94 9000i CDE 2.3
M95 9000i CSE 2.0
-
Ingvar N629
- MAX BOOST
- Innlegg: 12871
- Registrert: 14 mar 2006, 16:41
- Medlemsnummer: 629
- Navn: Ingvar Garåsen
- Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
- Sted: Rissa
Legg inn
av Ingvar N629 » 16 feb 2014, 09:27
Da er det bare å passe på grundig rengjøring av overflatene før ny pakning legges på. Jeg pleier å bruke et knivblad.
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan
-
little_e
- 2.0 bar

- Innlegg: 661
- Registrert: 31 des 2010, 10:11
- Navn: Dag
- Bil: 1990 Audi 100 TQ Sport Exk.
Legg inn
av little_e » 16 feb 2014, 15:36
Personlig hadde jeg kostet på å plane toppen samt sjekke eksosventilene uansett. Eksosventilene tar mest stryk pga varmeutviklingen, og etter 2-300 000 km er det greit å få slipt de inn på nytt når man allikevel har det oppe og skifter toppakning.
Dag Bøsterud
Det er ikke sagt så vondt som det er ment
'90 Audi 100 Turbo Quattro Sport Exklusiv - sjefsbil
'05 Saab 9-5 2,0t Vector Sport - bruksbil