Start/tomgangsproblem på kald motor, 2.0 Biopower

Åpent forum for alle Saab entusiaster. Her postes Saab/bil-tekniske innlegg.

Moderator: Moderatorer

Svar
Brukeravatar
wanvik
1.2 bar
1.2 bar
Innlegg: 248
Registrert: 07 jun 2011, 12:45
Medlemsnummer: N2189
Bil: '07 9-5 2.0t Biopower Estate
Sted: Trondheim

Start/tomgangsproblem på kald motor, 2.0 Biopower

Legg inn av wanvik » 22 feb 2014, 21:06

De to forrige vintrene har jeg en og annen gang hatt litt problemer ved oppstart når temperaturen ligger mellom, tja -5 og +5c, men den har alltid startet, og det har holdt å la den gå 10 sekunder ekstra på tomgang...

Denne vinteren har jeg dessverre vært mye mer plaget med dette :(
Det er aldri noe problem når det er "ordentlig" kaldt, men sånn ca mellom -5 og +5 er den ofte vrien.
På bensin sliter jeg faktisk med å starte, på E85 starter den somregel ganske greit.
Tomgangen er ikke bra, men problemet blir aller verst når jeg går vekk fra "P" og setter i R eller D.
Ofte ruser jeg litt på gassen samtidig som jeg bremser når jeg setter den i gir for at den skal klare "overgangen".
Nå er det slik at når jeg først har satt den i gir kommer jeg meg som regel inn på veien "med en gang", og så fort jeg har kjørt 1km på ordentlig vei er problemet borte..
Her om dagen ble jeg stående bak en annen bil og vente på å kjøre inn på hovedveien, og da var det bare såvidt motoren klarte å holde det gående..


Det ligger selvfølgelig ikke noen feilkode på motoren, oppfører seg "eksemplarisk" i alle andre tilfeller.
Pluggene er sånn høvelig nye, byttet vel i november tror jeg, samme med oljen (Mobil 1 5w40 tror jeg det var..)
Prøver å fylle E85, men av og til blir det en skvett (evt en tank) bensin også.

Dessverre står bilen ute nå, uten motorvarmer. Dette er jo ikke optimalt, men samtidig skal det jo ikke være slik at en er avhengig av dette for å få startet den ordentlig...


Tips?

Brukeravatar
Ingvar N629
MAX BOOST
Innlegg: 12866
Registrert: 14 mar 2006, 16:41
Medlemsnummer: 629
Navn: Ingvar Garåsen
Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
Sted: Rissa

Re: Start/tomgangsproblem på kald motor, 2.0 Biopower

Legg inn av Ingvar N629 » 22 feb 2014, 21:38

Sjekk at den adapterer korrekt fuelblanding og forsøk dyserens. Hvilken versjon av Bio-softwaren den har vil også ha betydning, nyere filer har bedre kaldstartegenskaper.
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan

Brukeravatar
Kato
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 937
Registrert: 05 nov 2013, 23:08
Navn: Kato Herland
Bil: Saab 9-3 SC Aero 2.0T XWD
Sted: Tromsø

Re: Start/tomgangsproblem på kald motor, 2.0 Biopower

Legg inn av Kato » 22 feb 2014, 23:08

Dette minner ikke så lite om slik vår 2006 9-5 BioPower oppførte seg - før den ble omprogrammert av Saab-verksted. Det kunne opptre ved +3 grader, akkurat når bilen startet, i overgangen park til kjøre og den hørtest da ut som en Sabb - ja nettopp. Det var kun BF95 på tanken når dette skjedde.

I telefon med verkstedet fikk jeg spørsmål om årsmodell, om hvilke plugger som var montert og når disse var skiftet. Da jeg kunne fortelle at pluggene var skiftet mindre enn et halvt år tidligere, og typen (Saab delenummer 32000330), var kommentaren at "dette kjenner vi til". Etter en (rask) omprogrammering fikk vi aldri snekkelyden tilbake.

Nå ble jo BioPowerene levert med motorvarmer, og husker jeg ikke helt feil, så stod det vel i håndboken noe om at denne burde benyttes allerede fra +5 grader av. Det er vel også anbefalt å bytte plugger noe oftere for BioPower enn tilsvarende 9-5 BF.
2009 Saab 9-3 SC Aero 2.0T XWD/eLSD Aut., eSID2.

Brukeravatar
wanvik
1.2 bar
1.2 bar
Innlegg: 248
Registrert: 07 jun 2011, 12:45
Medlemsnummer: N2189
Bil: '07 9-5 2.0t Biopower Estate
Sted: Trondheim

Re: Start/tomgangsproblem på kald motor, 2.0 Biopower

Legg inn av wanvik » 22 feb 2014, 23:18

Takker for svar begge to :)

Ingvar:
Noe sier meg at adapsjon ikke fungerer helt optimalt når jeg har byttet drivstoff, men merkelig nok var problemene kun merkbare ved kaldstart. (Forbruket i følge computer var der det bruker å være med bensin, så den viste tydeligvis at det var bensin når den ble varm...)
Software er et halvømt tema her - vet ikke hvilken jeg har enda :oops:
Jeg kommer ut til deg etterhvert, men helsa er ikke helt på lag med meg for tida, så det drøyer dessverre enda litt...

Kato: Det står vel noe om motorvarmer i håndboken ja, mener også å ha lest om det et annet sted. (Neste vinter skal den få stå i garasje hver eneste natt så lenge den er hjemme :) )
Plugger etc. byttes forøvrig hyppigere enn anbefalt fra Saab.

Svar