Opgradering 9-5 my 2002 aero

Åpent forum for alle Saab entusiaster. Her postes Saab/bil-tekniske innlegg.

Moderator: Moderatorer

Svar
_marius
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 538
Registrert: 22 mar 2012, 21:34
Medlemsnummer: N2526
Navn: Marius Flatby
Bil: 9-5 235R pluss noen til :)
Sted: Oslo

Opgradering 9-5 my 2002 aero

Legg inn av _marius » 27 feb 2014, 19:49

Hei igjen, skal pimpe opp min kollegas aero nå utover våren, desverre en automat, så det blir lett begrenset.
Kassa er delvis gåen, så han har en nyoverhalt kasse. Ikke byttet autokasse før, er det noe spesielt en bør bytte/passe på når dette skjer?

Ellers blir det bytte av tetninger ved reimhjul og svinghjul, ny oljepumpe, termostat og oljetermostat, nye børster til dynamoen og bytter midtre lager i drivakslingen mens drivverket er ute. 06 turbo og kobra skal på. Kjøler fra taliaferro. 3,5 bar drivstoffregulator. Skal ta ned subframen og pusse den opp og bytte foringer, SAS stag og HD stag.
Kjedet byttet for kort tid siden, så lar det være.

Må bytte eksos framrør til noe 3'. Det sitter originalframrør og det er satt på BSR catbacksystem.
Vet noen om det er ok å kjøpe f.eks framrør hos speedparts og sette det rett på BSR systemet?
9-5 235R 2002, 900i 1985
SAS,Quaife, Blå powerflex,K-Mac, Taliaferro shortshift, KONI FSD, Aerofjærer.
Nissan Leaf, bykjerre
Vw transporter Camper 1986, turkjerre

Brukeravatar
Kristian N2215
Overload!!!
Innlegg: 1715
Registrert: 24 jul 2011, 13:47
Medlemsnummer: N2215
Navn: Kristian
Bil: MY05 9⁵ Vector 2.0t Td04
Sted: Asker, Drammen, Eidsvoll

Re: Opgradering 9-5 my 2002 aero

Legg inn av Kristian N2215 » 27 feb 2014, 21:09

Vær nøye med at converteren sitter skikkelig i sporet sitt i girkassa. Hvis kassa ikke ligger helt inntil motorblokka og det ikke er klaring mellom converter og medbringerhjulet ved montering, så må du for all del ikke tvinge kassa på med boltene been there, done that. Det resulterte i knekt oljepumpedrev i kassa.
MY05 9⁵ Vector 2.0t Td04 Kombi Automat

-Har Tech2 og eberspächer diagnoseverktøy.

_marius
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 538
Registrert: 22 mar 2012, 21:34
Medlemsnummer: N2526
Navn: Marius Flatby
Bil: 9-5 235R pluss noen til :)
Sted: Oslo

Re: Opgradering 9-5 my 2002 aero

Legg inn av _marius » 21 mar 2014, 13:20

Et lite spørsmål til før action på Petters Aero. Den bruker litt olje (vet at det er relativt normalt, men..) Er jo dumt å gjøre alt som nevnt over bare for å finne ut at stempelringer er utslitt etterpå.. :roll: Noen god måte å sjekke dette på?
Vil en en kompresjonstest si noe fornuftig? Ingen ulåter og går som et skudd. Ny veivhusventilasjon er det, selvfølgelig.
9-5 235R 2002, 900i 1985
SAS,Quaife, Blå powerflex,K-Mac, Taliaferro shortshift, KONI FSD, Aerofjærer.
Nissan Leaf, bykjerre
Vw transporter Camper 1986, turkjerre

Brukeravatar
Ingvar N629
MAX BOOST
Innlegg: 12871
Registrert: 14 mar 2006, 16:41
Medlemsnummer: 629
Navn: Ingvar Garåsen
Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
Sted: Rissa

Re: Opgradering 9-5 my 2002 aero

Legg inn av Ingvar N629 » 21 mar 2014, 15:11

Leakdown-test
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan

_marius
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 538
Registrert: 22 mar 2012, 21:34
Medlemsnummer: N2526
Navn: Marius Flatby
Bil: 9-5 235R pluss noen til :)
Sted: Oslo

Re: Opgradering 9-5 my 2002 aero

Legg inn av _marius » 21 mar 2014, 17:15

Ingvar N629 skrev:Leakdown-test
Smart. BT's sylinderlekkasjetester på kald motor?
9-5 235R 2002, 900i 1985
SAS,Quaife, Blå powerflex,K-Mac, Taliaferro shortshift, KONI FSD, Aerofjærer.
Nissan Leaf, bykjerre
Vw transporter Camper 1986, turkjerre

Brukeravatar
Ingvar N629
MAX BOOST
Innlegg: 12871
Registrert: 14 mar 2006, 16:41
Medlemsnummer: 629
Navn: Ingvar Garåsen
Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
Sted: Rissa

Re: Opgradering 9-5 my 2002 aero

Legg inn av Ingvar N629 » 21 mar 2014, 18:10

Jeg har BT sin, funket bra den ene gangen jeg så langt har brukt den.
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan

Svar