gyngende 9-5
Moderator: Moderatorer
-
- Grunnladetrykk
- Innlegg: 95
- Registrert: 24 sep 2013, 17:05
gyngende 9-5
Min 03 9-5 stasj. virker så gyngende, litt sånn gammel amcar. Jeg har tatt dempertest hos et verksted men ingen feil på demperne,. Er 9-5 litt sånn " slapp" i fjæringa? Noen som vet en plass der man kan kjøpe ok dempere og fjærer som er litt stivere enn orginalt til en ok pris?
- Frode N073
- MAX BOOST
- Innlegg: 3080
- Registrert: 01 mar 2003, 01:00
- Medlemsnummer: N073
- Bil: 2005 9-5 Vector Sport Estate
- Sted: Sola
Re: gyngende 9-5
hei
her har du forskjellige gode komplette kit
http://www.partsforsaabs.com/index.php?cPath=28_187_188
her har du forskjellige gode komplette kit
http://www.partsforsaabs.com/index.php?cPath=28_187_188
2017 Huyndai Ionic
2005 9-5 Estate Vector Sport 2.0t aut. Pappas bil Solgt
2017 Ford Kuga ST-Line AWD (Esel)
2015 Ford Fiesta 1.0 ecoboost (Konebil)(Solgt)
2002 Peugot 307 1,6 astmamotor (solgt)
1993 Og900s Aero (tidligere ltt, nå ftt) Prosjekt Solgt
2005 9-5 Estate Vector Sport 2.0t aut. Pappas bil Solgt
2017 Ford Kuga ST-Line AWD (Esel)
2015 Ford Fiesta 1.0 ecoboost (Konebil)(Solgt)
2002 Peugot 307 1,6 astmamotor (solgt)
1993 Og900s Aero (tidligere ltt, nå ftt) Prosjekt Solgt
- Ingvar N629
- MAX BOOST
- Innlegg: 12866
- Registrert: 14 mar 2006, 16:41
- Medlemsnummer: 629
- Navn: Ingvar Garåsen
- Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
- Sted: Rissa
Re: gyngende 9-5
Høres ut som slitne dempere, uansett hva dette verkstedet sier. Dersom du monterer Bilstein B6 vil bilen definitivt ikke føles som noen amcar, uten at du trenger å bytte fjærer. Link:
http://www.partsforsaabs.com/product_in ... ts_id=4395
http://www.partsforsaabs.com/product_in ... ts_id=4395
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan
-
- 2.0 bar
- Innlegg: 661
- Registrert: 31 des 2010, 10:11
- Navn: Dag
- Bil: 1990 Audi 100 TQ Sport Exk.
Re: gyngende 9-5
Du har sikkert ikke sportsunderstell, og da kan de fort bli slik. Demperne synger vel på siste verset.
Bilsten B6 (evnt B8 for senkede biler) er det eneste som duger. De er ikke det billigste på markedet,
men det er kvalitet
Bilsten B6 (evnt B8 for senkede biler) er det eneste som duger. De er ikke det billigste på markedet,
men det er kvalitet
Dag Bøsterud
Det er ikke sagt så vondt som det er ment
'90 Audi 100 Turbo Quattro Sport Exklusiv - sjefsbil
'05 Saab 9-5 2,0t Vector Sport - bruksbil
Det er ikke sagt så vondt som det er ment
'90 Audi 100 Turbo Quattro Sport Exklusiv - sjefsbil
'05 Saab 9-5 2,0t Vector Sport - bruksbil
-
- Grunnladetrykk
- Innlegg: 95
- Registrert: 24 sep 2013, 17:05
Re: gyngende 9-5
Takk for tips og gode råd.
- Tor N12
- MAX BOOST
- Innlegg: 9123
- Registrert: 13 aug 2003, 01:00
- Medlemsnummer: N012
- Navn: Tor
- Bil: 9000/9-5/9-3
- Sted: Melhus
Re: gyngende 9-5
Jaha? Har du prøvd alt som finnes?little_e skrev: Bilsten B6 (evnt B8 for senkede biler) er det eneste som duger.
Det orginale sportschassiet fungerer også utmerket!! Kjører selv med dette med automatisk nivåjustering, genialt for meg som ofte kjører med varer i bilen og ofte drar rundt på henger/campingvogn!!
Skal sies at jeg også har SAS krengestag samtidig som jeg har byttet alt av foringer til Powerflex.
Vet også at mange er fornøyd med Koni FSD
M97 9000 AERO Godbilen, evighetsprosjekt....
M07 9-5 A60 Hirsch/MgMotor
M07 9-3 Vector/Aero Cab Hirsch/MgMotor
M09 9-3 Aero XWD Hirsch/MgMotor
M07 9-5 A60 Hirsch/MgMotor
M07 9-3 Vector/Aero Cab Hirsch/MgMotor
M09 9-3 Aero XWD Hirsch/MgMotor
-
- 2.0 bar
- Innlegg: 661
- Registrert: 31 des 2010, 10:11
- Navn: Dag
- Bil: 1990 Audi 100 TQ Sport Exk.
Re: gyngende 9-5
Skrev jeg det?Tor N12 skrev:Jaha? Har du prøvd alt som finnes?little_e skrev: Bilsten B6 (evnt B8 for senkede biler) er det eneste som duger.
Det orginale sportschassiet fungerer også utmerket!! Kjører selv med dette med automatisk nivåjustering, genialt for meg som ofte kjører med varer i bilen og ofte drar rundt på henger/campingvogn!!
Skal sies at jeg også har SAS krengestag samtidig som jeg har byttet alt av foringer til Powerflex.
Vet også at mange er fornøyd med Koni FSD
...nei.
Derimot på biler uten sportsunderstell - som trådstarter høyst trolig har - er Bilstein B6/B8 et bedre alternativ enn mange andre, da de er bedre dimensjonert enn flere andre dempere jeg har sett.
Dag Bøsterud
Det er ikke sagt så vondt som det er ment
'90 Audi 100 Turbo Quattro Sport Exklusiv - sjefsbil
'05 Saab 9-5 2,0t Vector Sport - bruksbil
Det er ikke sagt så vondt som det er ment
'90 Audi 100 Turbo Quattro Sport Exklusiv - sjefsbil
'05 Saab 9-5 2,0t Vector Sport - bruksbil
- EdHunter N815
- MAX BOOST
- Innlegg: 4525
- Registrert: 02 sep 2006, 13:11
- Medlemsnummer: N815
- Navn: Bjørn
- Bil: 2008 9-3 2,0t Hirsch
- Sted: Bergen
Re: gyngende 9-5
Er ikke bare demperne på 9-5 som gjør at den blir gyngehest, hele chassiet er satt opp for komfort. Samtidig har det en del svakheter, og dette blir en dårlig kombinasjon. Når foringer, dempere, og fjærer da begynner å få noen år på nakken så går gjerne komfortfølelsen mer over til sjøsyke...
For å bli kvitt dette for godt er det en del nøkkelpunkter som bør oppgraderes:
-Nye fjærer og dempere, gjerne moderat senkesett. Originalt sportsunderstell er som Tor sier et godt alternativ.
-Noen foringer bør byttes til powerflex, speiselt fremre lenkearmsforing i bakstilling, fremre bærearmsforing forran, og stabstagforinger vil utgjøre stor forskjell. Å bytte foringene i subframen forran vil også gjøre bilen mye mer retningsstabil. Jeg har byttet alle som finnes i powerflex, og angrer ikke.
-Tykkere stabstag forran og bak i kombinasjon med det andre her gjør at bilen føles som rene sportsbilen i forhold til original.
Jeg kjører på Eibach senkefjærer og noen dempere av ukjent merke, og bilen er helt suveren på veien. Jeg vil derfor på det sterkeste bestride hva little_e sier om at Bilstein er det eneste som fungerer, selv om Bilstein utvilsomt er meget bra.
For å bli kvitt dette for godt er det en del nøkkelpunkter som bør oppgraderes:
-Nye fjærer og dempere, gjerne moderat senkesett. Originalt sportsunderstell er som Tor sier et godt alternativ.
-Noen foringer bør byttes til powerflex, speiselt fremre lenkearmsforing i bakstilling, fremre bærearmsforing forran, og stabstagforinger vil utgjøre stor forskjell. Å bytte foringene i subframen forran vil også gjøre bilen mye mer retningsstabil. Jeg har byttet alle som finnes i powerflex, og angrer ikke.
-Tykkere stabstag forran og bak i kombinasjon med det andre her gjør at bilen føles som rene sportsbilen i forhold til original.
Jeg kjører på Eibach senkefjærer og noen dempere av ukjent merke, og bilen er helt suveren på veien. Jeg vil derfor på det sterkeste bestride hva little_e sier om at Bilstein er det eneste som fungerer, selv om Bilstein utvilsomt er meget bra.
Du skrev da utvilsomt at det er "det eneste som duger", da leser jeg som Tor det som at alt annet er ubrukelig. For å berettiget komme med en slik påstand må man nødvendigvis ha prøvd "alt" annet.little_e skrev:Skrev jeg det?
...nei.
Derimot på biler uten sportsunderstell - som trådstarter høyst trolig har - er Bilstein B6/B8 et bedre alternativ enn mange andre, da de er bedre dimensjonert enn flere andre dempere jeg har sett.
M91 Saab 9000cc 2.3 Turbo S (godbil)
M08 Saab 9-3 SC 2,0t Vector (Hirsch)
M98 Saab 9-5 sedan 2.3t steg 1
M08 Saab 9-3 SC 2,0t Vector (Hirsch)
M98 Saab 9-5 sedan 2.3t steg 1
- Ingvar N629
- MAX BOOST
- Innlegg: 12866
- Registrert: 14 mar 2006, 16:41
- Medlemsnummer: 629
- Navn: Ingvar Garåsen
- Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
- Sted: Rissa
Re: gyngende 9-5
Fella mange går i er jo for harde fjærer i forhold til demperne. Dette føles veldig bra på god vei, men når det blir humper gjerne i sammenheng med raske svingkombinasjoner, så tar fjæra over kontrollen og det er IKKE bra. Jeg har faktisk til gode å kjøre en 9-5 med senkefjærer som fungerer bedre enn originale sportsfjærer sammen med andre oppgraderinger.
Kraftigere krengestag gjør absolutt susen for krenging og bilen føles flere hundre kilo lettere. Jeg har dette selv, 25mm foran og 22mm bak, men man skal være klar over at dette vil gjøre at fjæringen blir mindre uavhengig og karosseriet vil følge ujevnheter mye mer. Hele karosseriet vil følge mer med fra side til side.
Kraftigere krengestag gjør absolutt susen for krenging og bilen føles flere hundre kilo lettere. Jeg har dette selv, 25mm foran og 22mm bak, men man skal være klar over at dette vil gjøre at fjæringen blir mindre uavhengig og karosseriet vil følge ujevnheter mye mer. Hele karosseriet vil følge mer med fra side til side.
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan