gyngende 9-5

Åpent forum for alle Saab entusiaster. Her postes Saab/bil-tekniske innlegg.

Moderator: Moderatorer

Svar
Bakmusknaggen
Grunnladetrykk
Grunnladetrykk
Innlegg: 95
Registrert: 24 sep 2013, 17:05

gyngende 9-5

Legg inn av Bakmusknaggen » 11 mar 2014, 23:12

Min 03 9-5 stasj. virker så gyngende, litt sånn gammel amcar. Jeg har tatt dempertest hos et verksted men ingen feil på demperne,. Er 9-5 litt sånn " slapp" i fjæringa? Noen som vet en plass der man kan kjøpe ok dempere og fjærer som er litt stivere enn orginalt til en ok pris? :D

Brukeravatar
Frode N073
MAX BOOST
Innlegg: 3080
Registrert: 01 mar 2003, 01:00
Medlemsnummer: N073
Bil: 2005 9-5 Vector Sport Estate
Sted: Sola

Re: gyngende 9-5

Legg inn av Frode N073 » 12 mar 2014, 11:00

hei

her har du forskjellige gode komplette kit

http://www.partsforsaabs.com/index.php?cPath=28_187_188
2017 Huyndai Ionic
2005 9-5 Estate Vector Sport 2.0t aut. Pappas bil :twisted: Solgt
2017 Ford Kuga ST-Line AWD (Esel) :lol:
2015 Ford Fiesta 1.0 ecoboost (Konebil)(Solgt)
2002 Peugot 307 1,6 astmamotor (solgt)
1993 Og900s Aero (tidligere ltt, nå ftt) Prosjekt Solgt

Brukeravatar
Ingvar N629
MAX BOOST
Innlegg: 12866
Registrert: 14 mar 2006, 16:41
Medlemsnummer: 629
Navn: Ingvar Garåsen
Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
Sted: Rissa

Re: gyngende 9-5

Legg inn av Ingvar N629 » 12 mar 2014, 11:15

Høres ut som slitne dempere, uansett hva dette verkstedet sier. Dersom du monterer Bilstein B6 vil bilen definitivt ikke føles som noen amcar, uten at du trenger å bytte fjærer. Link:
http://www.partsforsaabs.com/product_in ... ts_id=4395
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan

little_e
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 661
Registrert: 31 des 2010, 10:11
Navn: Dag
Bil: 1990 Audi 100 TQ Sport Exk.

Re: gyngende 9-5

Legg inn av little_e » 12 mar 2014, 12:28

Du har sikkert ikke sportsunderstell, og da kan de fort bli slik. Demperne synger vel på siste verset.

Bilsten B6 (evnt B8 for senkede biler) er det eneste som duger. De er ikke det billigste på markedet,
men det er kvalitet :)
Dag Bøsterud
Det er ikke sagt så vondt som det er ment
'90 Audi 100 Turbo Quattro Sport Exklusiv - sjefsbil
'05 Saab 9-5 2,0t Vector Sport - bruksbil

Bakmusknaggen
Grunnladetrykk
Grunnladetrykk
Innlegg: 95
Registrert: 24 sep 2013, 17:05

Re: gyngende 9-5

Legg inn av Bakmusknaggen » 12 mar 2014, 12:41

Takk for tips og gode råd. :D

Brukeravatar
Tor N12
MAX BOOST
Innlegg: 9123
Registrert: 13 aug 2003, 01:00
Medlemsnummer: N012
Navn: Tor
Bil: 9000/9-5/9-3
Sted: Melhus

Re: gyngende 9-5

Legg inn av Tor N12 » 12 mar 2014, 22:00

little_e skrev: Bilsten B6 (evnt B8 for senkede biler) er det eneste som duger.
Jaha? Har du prøvd alt som finnes?

Det orginale sportschassiet fungerer også utmerket!! Kjører selv med dette med automatisk nivåjustering, genialt for meg som ofte kjører med varer i bilen og ofte drar rundt på henger/campingvogn!! 8)
Skal sies at jeg også har SAS krengestag samtidig som jeg har byttet alt av foringer til Powerflex.
Vet også at mange er fornøyd med Koni FSD :)
M97 9000 AERO Godbilen, evighetsprosjekt....
M07 9-5 A60 Hirsch/MgMotor
M07 9-3 Vector/Aero Cab Hirsch/MgMotor
M09 9-3 Aero XWD Hirsch/MgMotor

little_e
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 661
Registrert: 31 des 2010, 10:11
Navn: Dag
Bil: 1990 Audi 100 TQ Sport Exk.

Re: gyngende 9-5

Legg inn av little_e » 12 mar 2014, 23:32

Tor N12 skrev:
little_e skrev: Bilsten B6 (evnt B8 for senkede biler) er det eneste som duger.
Jaha? Har du prøvd alt som finnes?

Det orginale sportschassiet fungerer også utmerket!! Kjører selv med dette med automatisk nivåjustering, genialt for meg som ofte kjører med varer i bilen og ofte drar rundt på henger/campingvogn!! 8)
Skal sies at jeg også har SAS krengestag samtidig som jeg har byttet alt av foringer til Powerflex.
Vet også at mange er fornøyd med Koni FSD :)
Skrev jeg det?
...nei.

Derimot på biler uten sportsunderstell - som trådstarter høyst trolig har - er Bilstein B6/B8 et bedre alternativ enn mange andre, da de er bedre dimensjonert enn flere andre dempere jeg har sett.
Dag Bøsterud
Det er ikke sagt så vondt som det er ment
'90 Audi 100 Turbo Quattro Sport Exklusiv - sjefsbil
'05 Saab 9-5 2,0t Vector Sport - bruksbil

Brukeravatar
EdHunter N815
MAX BOOST
Innlegg: 4525
Registrert: 02 sep 2006, 13:11
Medlemsnummer: N815
Navn: Bjørn
Bil: 2008 9-3 2,0t Hirsch
Sted: Bergen

Re: gyngende 9-5

Legg inn av EdHunter N815 » 13 mar 2014, 09:19

Er ikke bare demperne på 9-5 som gjør at den blir gyngehest, hele chassiet er satt opp for komfort. Samtidig har det en del svakheter, og dette blir en dårlig kombinasjon. Når foringer, dempere, og fjærer da begynner å få noen år på nakken så går gjerne komfortfølelsen mer over til sjøsyke... :P

For å bli kvitt dette for godt er det en del nøkkelpunkter som bør oppgraderes:
-Nye fjærer og dempere, gjerne moderat senkesett. Originalt sportsunderstell er som Tor sier et godt alternativ.
-Noen foringer bør byttes til powerflex, speiselt fremre lenkearmsforing i bakstilling, fremre bærearmsforing forran, og stabstagforinger vil utgjøre stor forskjell. Å bytte foringene i subframen forran vil også gjøre bilen mye mer retningsstabil. Jeg har byttet alle som finnes i powerflex, og angrer ikke. :)
-Tykkere stabstag forran og bak i kombinasjon med det andre her gjør at bilen føles som rene sportsbilen i forhold til original.

Jeg kjører på Eibach senkefjærer og noen dempere av ukjent merke, og bilen er helt suveren på veien. Jeg vil derfor på det sterkeste bestride hva little_e sier om at Bilstein er det eneste som fungerer, selv om Bilstein utvilsomt er meget bra.

little_e skrev:Skrev jeg det?
...nei.

Derimot på biler uten sportsunderstell - som trådstarter høyst trolig har - er Bilstein B6/B8 et bedre alternativ enn mange andre, da de er bedre dimensjonert enn flere andre dempere jeg har sett.
Du skrev da utvilsomt at det er "det eneste som duger", da leser jeg som Tor det som at alt annet er ubrukelig. For å berettiget komme med en slik påstand må man nødvendigvis ha prøvd "alt" annet. :)
M91 Saab 9000cc 2.3 Turbo S (godbil)
M08 Saab 9-3 SC 2,0t Vector (Hirsch)
M98 Saab 9-5 sedan 2.3t steg 1

Brukeravatar
Ingvar N629
MAX BOOST
Innlegg: 12866
Registrert: 14 mar 2006, 16:41
Medlemsnummer: 629
Navn: Ingvar Garåsen
Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
Sted: Rissa

Re: gyngende 9-5

Legg inn av Ingvar N629 » 13 mar 2014, 10:14

Fella mange går i er jo for harde fjærer i forhold til demperne. Dette føles veldig bra på god vei, men når det blir humper gjerne i sammenheng med raske svingkombinasjoner, så tar fjæra over kontrollen og det er IKKE bra. Jeg har faktisk til gode å kjøre en 9-5 med senkefjærer som fungerer bedre enn originale sportsfjærer sammen med andre oppgraderinger.
Kraftigere krengestag gjør absolutt susen for krenging og bilen føles flere hundre kilo lettere. Jeg har dette selv, 25mm foran og 22mm bak, men man skal være klar over at dette vil gjøre at fjæringen blir mindre uavhengig og karosseriet vil følge ujevnheter mye mer. Hele karosseriet vil følge mer med fra side til side.
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan

Svar