Side 1 av 1
gyngende 9-5
Lagt inn: 11 mar 2014, 23:12
av Bakmusknaggen
Min 03 9-5 stasj. virker så gyngende, litt sånn gammel amcar. Jeg har tatt dempertest hos et verksted men ingen feil på demperne,. Er 9-5 litt sånn " slapp" i fjæringa? Noen som vet en plass der man kan kjøpe ok dempere og fjærer som er litt stivere enn orginalt til en ok pris?

Re: gyngende 9-5
Lagt inn: 12 mar 2014, 11:00
av Frode N073
Re: gyngende 9-5
Lagt inn: 12 mar 2014, 11:15
av Ingvar N629
Høres ut som slitne dempere, uansett hva dette verkstedet sier. Dersom du monterer Bilstein B6 vil bilen definitivt ikke føles som noen amcar, uten at du trenger å bytte fjærer. Link:
http://www.partsforsaabs.com/product_in ... ts_id=4395
Re: gyngende 9-5
Lagt inn: 12 mar 2014, 12:28
av little_e
Du har sikkert ikke sportsunderstell, og da kan de fort bli slik. Demperne synger vel på siste verset.
Bilsten B6 (evnt B8 for senkede biler) er det eneste som duger. De er ikke det billigste på markedet,
men det er kvalitet

Re: gyngende 9-5
Lagt inn: 12 mar 2014, 12:41
av Bakmusknaggen
Takk for tips og gode råd.

Re: gyngende 9-5
Lagt inn: 12 mar 2014, 22:00
av Tor N12
little_e skrev:
Bilsten B6 (evnt B8 for senkede biler) er det eneste som duger.
Jaha? Har du prøvd alt som finnes?
Det orginale sportschassiet fungerer også utmerket!! Kjører selv med dette med automatisk nivåjustering, genialt for meg som ofte kjører med varer i bilen og ofte drar rundt på henger/campingvogn!!
Skal sies at jeg også har SAS krengestag samtidig som jeg har byttet alt av foringer til Powerflex.
Vet også at mange er fornøyd med Koni FSD

Re: gyngende 9-5
Lagt inn: 12 mar 2014, 23:32
av little_e
Tor N12 skrev:little_e skrev:
Bilsten B6 (evnt B8 for senkede biler) er det eneste som duger.
Jaha? Har du prøvd alt som finnes?
Det orginale sportschassiet fungerer også utmerket!! Kjører selv med dette med automatisk nivåjustering, genialt for meg som ofte kjører med varer i bilen og ofte drar rundt på henger/campingvogn!!
Skal sies at jeg også har SAS krengestag samtidig som jeg har byttet alt av foringer til Powerflex.
Vet også at mange er fornøyd med Koni FSD

Skrev jeg det?
...nei.
Derimot på biler uten sportsunderstell - som trådstarter høyst trolig har - er Bilstein B6/B8 et bedre alternativ enn mange andre, da de er bedre dimensjonert enn flere andre dempere jeg har sett.
Re: gyngende 9-5
Lagt inn: 13 mar 2014, 09:19
av EdHunter N815
Er ikke bare demperne på 9-5 som gjør at den blir gyngehest, hele chassiet er satt opp for komfort. Samtidig har det en del svakheter, og dette blir en dårlig kombinasjon. Når foringer, dempere, og fjærer da begynner å få noen år på nakken så går gjerne komfortfølelsen mer over til sjøsyke...
For å bli kvitt dette for godt er det en del nøkkelpunkter som bør oppgraderes:
-Nye fjærer og dempere, gjerne moderat senkesett. Originalt sportsunderstell er som Tor sier et godt alternativ.
-Noen foringer bør byttes til powerflex, speiselt fremre lenkearmsforing i bakstilling, fremre bærearmsforing forran, og stabstagforinger vil utgjøre stor forskjell. Å bytte foringene i subframen forran vil også gjøre bilen mye mer retningsstabil. Jeg har byttet alle som finnes i powerflex, og angrer ikke.

-Tykkere stabstag forran og bak i kombinasjon med det andre her gjør at bilen føles som rene sportsbilen i forhold til original.
Jeg kjører på Eibach senkefjærer og noen dempere av ukjent merke, og bilen er helt suveren på veien. Jeg vil derfor på det sterkeste bestride hva little_e sier om at Bilstein er det eneste som fungerer, selv om Bilstein utvilsomt er meget bra.
little_e skrev:Skrev jeg det?
...nei.
Derimot på biler uten sportsunderstell - som trådstarter høyst trolig har - er Bilstein B6/B8 et bedre alternativ enn mange andre, da de er bedre dimensjonert enn flere andre dempere jeg har sett.
Du skrev da utvilsomt at det er "det eneste som duger", da leser jeg som Tor det som at alt annet er ubrukelig. For å berettiget komme med en slik påstand må man nødvendigvis ha prøvd "alt" annet.

Re: gyngende 9-5
Lagt inn: 13 mar 2014, 10:14
av Ingvar N629
Fella mange går i er jo for harde fjærer i forhold til demperne. Dette føles veldig bra på god vei, men når det blir humper gjerne i sammenheng med raske svingkombinasjoner, så tar fjæra over kontrollen og det er IKKE bra. Jeg har faktisk til gode å kjøre en 9-5 med senkefjærer som fungerer bedre enn originale sportsfjærer sammen med andre oppgraderinger.
Kraftigere krengestag gjør absolutt susen for krenging og bilen føles flere hundre kilo lettere. Jeg har dette selv, 25mm foran og 22mm bak, men man skal være klar over at dette vil gjøre at fjæringen blir mindre uavhengig og karosseriet vil følge ujevnheter mye mer. Hele karosseriet vil følge mer med fra side til side.