Side 1 av 3

Saab 9-5 2003 feilkode P1625

Lagt inn: 14 mar 2014, 17:33
av akorsvik
Har akuratt kjøpt meg en 9-5 2,0t stasjonsvogn 2003 modell.

Når jeg bremser i lave hastigheter så slår abs-brems "litt forsiktig" inn hele tiden (litt abs "skurring" vær gang jeg bremser). Nedbremsing fra høyere hastigheter 50-60km/t -> fungerer som det skal.

Kjørte diagonostikk på bilen og fikk en feilkode som var P1625 og etter litt googling så ser det ut til at dette har noe med ABS å gjøre. Det lyser ingen feillamper på dash på brems eller abs...

Noen som kjenner til hva dette kan være og hvordan det løses? :-)

Re: Saab 9-5 2003 feilkode P1625

Lagt inn: 14 mar 2014, 18:15
av saab9000aero
Sjekk om en av abs kransene på drivknuten er sprukket. Er et vanligt problem at det skjer

Re: Saab 9-5 2003 feilkode P1625

Lagt inn: 14 mar 2014, 18:17
av akorsvik
saab9000aero skrev:Sjekk om en av abs kransene på drivknuten er sprukket. Er et vanligt problem at det skjer
Da skal jeg få sjekket det! Er den vanskelig å bytte om den er sprekkt i såfall? Vet du ca pris på del?

Noen andre som har andre tips å komme med til hva det kan være (som jeg kan sjekke i samme slengen når jeg først skal skru)?

Re: Saab 9-5 2003 feilkode P1625

Lagt inn: 14 mar 2014, 18:58
av TiaZzz
Sånne ringer får man vel på biltema for 70 spenn. Lurt å sjekke om foringer, lager og bremser er i orden når du først driver på i hjulbuen.

Re: Saab 9-5 2003 feilkode P1625

Lagt inn: 14 mar 2014, 19:08
av akorsvik
TiaZzz skrev:Sånne ringer får man vel på biltema for 70 spenn. Lurt å sjekke om foringer, lager og bremser er i orden når du først driver på i hjulbuen.
Er det stor jobb/mye å demontere for å bytte de? Noen som vet om hva annet feilkoden kan tyde på?

Re: Saab 9-5 2003 feilkode P1625

Lagt inn: 14 mar 2014, 19:36
av saab9000aero
http://shop.speedparts.se/sv/prod/9-5-9 ... 22141.html

Jobben er ikke så veldig avansert. Må løsne drivknuten fra navet. Og de to nedre skruene på demperen. Vippe ut akslingen og fjerne gamnel ring.

Så må du gjøre skikkelig reint. Eg pleier og bruke sånn stålbørste på vinkelsliperen.

I følge saab skal du bruke den røde pakningsmassen til saab ved montering.

Re: Saab 9-5 2003 feilkode P1625

Lagt inn: 14 mar 2014, 19:40
av akorsvik
saab9000aero skrev:http://shop.speedparts.se/sv/prod/9-5-9 ... 22141.html

Jobben er ikke så veldig avansert. Må løsne drivknuten fra navet. Og de to nedre skruene på demperen. Vippe ut akslingen og fjerne gamnel ring.

Så må du gjøre skikkelig reint. Eg pleier og bruke sånn stålbørste på vinkelsliperen.

I følge saab skal du bruke den røde pakningsmassen til saab ved montering.
Tusen takk for info. Vet du om jeg trenger noe veldig spesiellt verktøy (noe utover vanlig verktøy)?

Re: Saab 9-5 2003 feilkode P1625

Lagt inn: 14 mar 2014, 19:41
av akorsvik
Kan feilkoden tyde på noe annet, eller er det sikkert at det er ABS ringen som er ødelagt på en eller begge sider? Litt rart at ABS lampen ikke lyser og at det kun er i lave hastigheter ABS slår inn. ABS slår inn i lave hastigheter uansett hvor forsiktig jeg bremser!

Re: Saab 9-5 2003 feilkode P1625

Lagt inn: 14 mar 2014, 19:59
av TiaZzz
Kan være sensoren også. Jeg hadde samme feilen på en 9-3.

Re: Saab 9-5 2003 feilkode P1625

Lagt inn: 14 mar 2014, 20:02
av saab9000aero
Ikke noe spesielt verktøy nei

99% sikker at det er en eller 2 ringer som er sprukket. Pleier ikke komme abs lys om ringen sprekker. Og det er kun når du nesten stopper problemet oppstår

Re: Saab 9-5 2003 feilkode P1625

Lagt inn: 14 mar 2014, 20:06
av akorsvik
saab9000aero skrev:Ikke noe spesielt verktøy nei

99% sikker at det er en eller 2 ringer som er sprukket. Pleier ikke komme abs lys om ringen sprekker. Og det er kun når du nesten stopper problemet oppstår
Ok, supert! Takk for godt tips.. Skal sjekke i løpet av helgen! :-)

Re: Saab 9-5 2003 feilkode P1625

Lagt inn: 14 mar 2014, 23:44
av Kato
akorsvik skrev:Er det stor jobb/mye å demontere for å bytte de? Noen som vet om hva annet feilkoden kan tyde på?
Siden du spør om hva annet feilkoden kan tyde på, viser jeg til at den i WIS har fire oppføringer for din modell. Alle disse peker direkte på kommunikasjonssvikt på bus, for forskjellige motor-alternativer, hvorav én som gjelder Trionic T7, 4sylinder, mot TC/ABS-modul. Dette kun til info. :)

Re: Saab 9-5 2003 feilkode P1625

Lagt inn: 15 mar 2014, 00:26
av akorsvik
Kato skrev:
akorsvik skrev:Er det stor jobb/mye å demontere for å bytte de? Noen som vet om hva annet feilkoden kan tyde på?
Siden du spør om hva annet feilkoden kan tyde på, viser jeg til at den i WIS har fire oppføringer for din modell. Alle disse peker direkte på kommunikasjonssvikt på bus, for forskjellige motor-alternativer, hvorav én som gjelder Trionic T7, 4sylinder, mot TC/ABS-modul. Dette kun til info. :)
Tusen takk, men det ble litt for mange "fremmedord" for meg her. Kan du si det på en litt enklere måte? :-) Jeg har 2.0t 2003 mod

Re: Saab 9-5 2003 feilkode P1625

Lagt inn: 15 mar 2014, 13:10
av Kato
Beklager dette, en tar det vel for gitt at "alle" er familiære med ord og uttrykk som svirrer rundt på forumet.

WIS er Workshop Information System, det (data-) system som de respektive bilmerker bruker for vedlikehold av sine biler.

"Bus" er kommunikasjonskanaler som knytter sammen de forskjellige "modulene" (kan være 20+(+) slike i en bil), som brukes til styring, kontroll og overvåking av bilen.

Trionic 7 er den modulen som sørger for styring av motoren, og til dette benytter den P-bus, en "høyhastighetsbus", til å kommunisere med andre moduler. Én slik er TC (Traction Control)/ABS modulen.

Så sier altså WIS at P1625 i ditt tilfelle kan bety at det er kommunikasjonssvikt mellom Trionic 7 eller TCM (TC-modulen), eller (dersom du har firesylindret bensinmotor) at det ikke er kommunikasjon med TC/ABS.

Håper at dette skaper noe oppklaring - uten at jeg virker belærende. :)

Re: Saab 9-5 2003 feilkode P1625

Lagt inn: 15 mar 2014, 20:32
av akorsvik
Kato skrev:Beklager dette, en tar det vel for gitt at "alle" er familiære med ord og uttrykk som svirrer rundt på forumet.

WIS er Workshop Information System, det (data-) system som de respektive bilmerker bruker for vedlikehold av sine biler.

"Bus" er kommunikasjonskanaler som knytter sammen de forskjellige "modulene" (kan være 20+(+) slike i en bil), som brukes til styring, kontroll og overvåking av bilen.

Trionic 7 er den modulen som sørger for styring av motoren, og til dette benytter den P-bus, en "høyhastighetsbus", til å kommunisere med andre moduler. Én slik er TC (Traction Control)/ABS modulen.

Så sier altså WIS at P1625 i ditt tilfelle kan bety at det er kommunikasjonssvikt mellom Trionic 7 eller TCM (TC-modulen), eller (dersom du har firesylindret bensinmotor) at det ikke er kommunikasjon med TC/ABS.

Håper at dette skaper noe oppklaring - uten at jeg virker belærende. :)
Tusen takk for veldig bra forklaring! Er ikke så teknisk av meg at jeg kan alle utrykka, men kan jo skru noe bil da:) Det var veldig oppklarende! Vil du da være enig i at det er høy sansynlighet for at det er en eller begge abs kransene som er defekt? :-)