Side 1 av 1
Forskjell på toppakninger?
Lagt inn: 15 mar 2014, 18:03
av TurboTrykk
Hei!
Kan noen forklare meg forskjellen på de her to?
Den til venstre stod på bilen, og den høyre er nye fra speedparts.
Alt er likt bortsett fra metallet mellom sylindrene.
Bilen er en 9000 2l T -97
Re: Forskjell på toppakninger?
Lagt inn: 15 mar 2014, 19:49
av Ottar N398
Hva med det ekstra "øret" på toppen? Tror ikke metallet mellom sylinderne er noe å tenke på

Re: Forskjell på toppakninger?
Lagt inn: 15 mar 2014, 20:56
av TurboTrykk
Det er 2 "ører" på begge to, vises veldig dårlig på bildet.
Var metallet imellom jeg tenkte på, så da er det bare å sette sammen
Har skjønt det slik at moment på nye bolter er 40-60nm så 90 grader?
Re: Forskjell på toppakninger?
Lagt inn: 16 mar 2014, 12:16
av frkristiansen
det jeg registrerer som en forskjell er at pakningen som stod på bilen har veldig tykk metall ring på midten der hvor det normalt er varmest og at alle metall ringene henger sammen.
Jeg tenker da at mer metall har potensiale for å utvide seg mer når det blir varmt, potensielt negativt, samtidig som det leder mer varme,
ettersom alle metall ringene henger sammen på den til høyre kan det hende at dette bidrar til å fordele varme bedre, og siden det blir varmst i midten er det en tykkere metall fobindelse der.
Dermed kan det jo hende at dersom metallet i toppakningen forandrer seg på grunn av varme, vil forskjellen mellom utvidelsnene blir mere like på alle sylindrene på den til høyre en den til venstre.
Men dette er bare synsing fra min side, og det har sikkert ingenting å si, sikkert fordeler og ulemper med begge....
