Startproblemer

Åpent forum for alle Saab entusiaster. Her postes Saab/bil-tekniske innlegg.

Moderator: Moderatorer

Brukeravatar
Tom86
Innlegg: 24
Registrert: 22 mai 2008, 18:34
Medlemsnummer: N1356
Navn: Tom Kristian
Bil: 9-3ss 2,0t 2003
Sted: Ølen Rogaland

Startproblemer

Legg inn av Tom86 » 21 mar 2014, 23:07

Hei har ein 9-3 03, som ikkje vil starte. Ville ikkje starte for nokon veker si, kom banke lyd når eg vrid rundt nøkkelen, fekk trila han i gong. Så tok eg å smørte tening låsen litt å då har han funka te nå. Får ikkje dn lyden når eg tar ner i nøkkelen heller. Nåken så har hat same problem eller vet ka som er gale???

Brukeravatar
Hjelle, N6
Site Admin
Site Admin
Innlegg: 8371
Registrert: 25 feb 2003, 01:00
Medlemsnummer: N6
Kontakt:

Re: Startproblemer

Legg inn av Hjelle, N6 » 22 mar 2014, 00:01

Kontaktproblem i ISM (tenninglås)? Vidar rattlås/sentrallås? Går radio av når du tek ut nøkkelen? Er iaf monge som er plaga med glappkontakt i desse, det går å demontere og rense kontaktene sidan det ofte hamnar mykje skit nedi låsen. KAn iaf være verdt eit forsøk.

Brukeravatar
Tom86
Innlegg: 24
Registrert: 22 mai 2008, 18:34
Medlemsnummer: N1356
Navn: Tom Kristian
Bil: 9-3ss 2,0t 2003
Sted: Ølen Rogaland

Re: Startproblemer

Legg inn av Tom86 » 22 mar 2014, 00:07

Sentralåsen har kødda seg litt ja. Så for et år si fekk eg feilmelding rattlåsfeil eller ka d va. Då va eg ner i tenning låsen å fikla litt, då funka han te nå.

Brukeravatar
Hjelle, N6
Site Admin
Site Admin
Innlegg: 8371
Registrert: 25 feb 2003, 01:00
Medlemsnummer: N6
Kontakt:

Re: Startproblemer

Legg inn av Hjelle, N6 » 22 mar 2014, 00:35

Tom86 skrev:Sentralåsen har kødda seg litt ja. Så for et år si fekk eg feilmelding rattlåsfeil eller ka d va. Då va eg ner i tenning låsen å fikla litt, då funka han te nå.
Då har du nok syndaren der. Kjøp ny eller rens kontaktene. Om du søker i ISM finn du nok framgongsmåtar for demontering/rens.

Brukeravatar
Tom86
Innlegg: 24
Registrert: 22 mai 2008, 18:34
Medlemsnummer: N1356
Navn: Tom Kristian
Bil: 9-3ss 2,0t 2003
Sted: Ølen Rogaland

Re: Startproblemer

Legg inn av Tom86 » 22 mar 2014, 15:29

Hjelle, N6 skrev:
Tom86 skrev:Sentralåsen har kødda seg litt ja. Så for et år si fekk eg feilmelding rattlåsfeil eller ka d va. Då va eg ner i tenning låsen å fikla litt, då funka han te nå.
Då har du nok syndaren der. Kjøp ny eller rens kontaktene. Om du søker i ISM finn du nok framgongsmåtar for demontering/rens.
Nå har eg rensa han, men nå vil han ikkje akseptera nøkkelen :oops:

Brukeravatar
Kato
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 936
Registrert: 05 nov 2013, 23:08
Navn: Kato Herland
Bil: Saab 9-3 SC Aero 2.0T XWD
Sted: Tromsø

Re: Startproblemer

Legg inn av Kato » 22 mar 2014, 16:49

Tom86 skrev:Nå har eg rensa han, men nå vil han ikkje akseptera nøkkelen :oops:
Har du sjekka sikring #2 i instrumentpanel sentralen? Den går kun til tennings- og rattmodulene.
2009 Saab 9-3 SC Aero 2.0T XWD/eLSD Aut., eSID2.

Brukeravatar
Tom86
Innlegg: 24
Registrert: 22 mai 2008, 18:34
Medlemsnummer: N1356
Navn: Tom Kristian
Bil: 9-3ss 2,0t 2003
Sted: Ølen Rogaland

Re: Startproblemer

Legg inn av Tom86 » 22 mar 2014, 17:05

Ja. Nå går det ikkje ann å vri rundt nøkkelen heller

Brukeravatar
Kato
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 936
Registrert: 05 nov 2013, 23:08
Navn: Kato Herland
Bil: Saab 9-3 SC Aero 2.0T XWD
Sted: Tromsø

Re: Startproblemer

Legg inn av Kato » 22 mar 2014, 17:46

Dette kan i utgangspunktet se ut som det er en mekanisk feil, ettersom den ble verre når du nå har jobba med den. Merk også at det er utgitt en modifikasjonsinstruksjon som gjelder mekanisk feil ifm. tenningslåsen, for en serie 9-3. Dette går på at en låseklakk ryker pga. materialtretthet, og som har til følge at nøkkel ikke kan vris om. Modellserien dette gjelder er M03 chassinummer 31000001 - 31007202, som du kanskje bør sjekke om din 9-3 ligger innenfor.

Men feilen kan også være av elektrisk karakter, ettersom tenningslåset må akseptere koden, så sende beskjed til rattmodulen som igjen bla. sender melding om ok kode tilbake til tenningslåsen. Først da kan du vri om nøkkelen. Dersom det er slik type feil, så er vel sannsynligheten stor for at også denne ligger i tenningsmodulen.
2009 Saab 9-3 SC Aero 2.0T XWD/eLSD Aut., eSID2.

Brukeravatar
Tom86
Innlegg: 24
Registrert: 22 mai 2008, 18:34
Medlemsnummer: N1356
Navn: Tom Kristian
Bil: 9-3ss 2,0t 2003
Sted: Ølen Rogaland

Re: Startproblemer

Legg inn av Tom86 » 22 mar 2014, 18:18

Kato skrev:Dette kan i utgangspunktet se ut som det er en mekanisk feil, ettersom den ble verre når du nå har jobba med den. Merk også at det er utgitt en modifikasjonsinstruksjon som gjelder mekanisk feil ifm. tenningslåsen, for en serie 9-3. Dette går på at en låseklakk ryker pga. materialtretthet, og som har til følge at nøkkel ikke kan vris om. Modellserien dette gjelder er M03 chassinummer 31000001 - 31007202, som du kanskje bør sjekke om din 9-3 ligger innenfor.

Men feilen kan også være av elektrisk karakter, ettersom tenningslåset må akseptere koden, så sende beskjed til rattmodulen som igjen bla. sender melding om ok kode tilbake til tenningslåsen. Først da kan du vri om nøkkelen. Dersom det er slik type feil, så er vel sannsynligheten stor for at også denne ligger i tenningsmodulen.
Chassinummer mit e 341001385. Vist eg må skifte tenninglåsen, må eg få programmeran og då?

Toris56
Innlegg: 24
Registrert: 08 jan 2012, 20:50
Navn: Torbjørn Tofte
Bil: NG 900 T/ 03 9-3 Aero

Re: Startproblemer

Legg inn av Toris56 » 22 mar 2014, 19:53

Ja, vist du ikkje kjøper orginal låsesylinder som passer den orginale nøkkelen :)

Brukeravatar
Hjelle, N6
Site Admin
Site Admin
Innlegg: 8371
Registrert: 25 feb 2003, 01:00
Medlemsnummer: N6
Kontakt:

Re: Startproblemer

Legg inn av Hjelle, N6 » 22 mar 2014, 20:11

Om det er kun ISM du byttar er det ikkje nødvendig med ny programering.

Ove N
1,5 bar
1,5 bar
Innlegg: 402
Registrert: 23 jun 2006, 18:19
Medlemsnummer: N1840
Navn: Ove Nerhus
Bil: 9-5 03, 9-3 SC 08, 9-3 Viggen
Sted: Sandnes

Re: Startproblemer

Legg inn av Ove N » 22 mar 2014, 22:03

Tom86 skrev: Nå har eg rensa han, men nå vil han ikkje akseptera nøkkelen :oops:
Hvis dette er en nøkkel i bare plast i fjernkontrollen, så mener jeg å huske at du må trykke noen ganger på fjernkontrollen mens nøkkelen står i "nøkkelhullet" slik at bilen husker igjen nøkkelen etter batteri bytte osv
MY03 9⁵ Vector 2.0t Hirsch Estate Manuell m/Aero fangere/skjørt fra MY05, SAS stag forran/bak, Powerflex på understell
2008 9³ 150hk TID SportCombi
M00 9-3 Viggen Blå 3-Dørs og Sort 5-Dørs
M94 Saab 900 SE 2,0 Turbo 3-Dørs T5 "Hvit Viggen look"
M84 OG900 Aero Sort
x [Solgt] M96 Saab 900 S 2,0i 3-Dørs 131HK
x [Solgt] Saab 99GL 2.0 '76

Brukeravatar
Tom86
Innlegg: 24
Registrert: 22 mai 2008, 18:34
Medlemsnummer: N1356
Navn: Tom Kristian
Bil: 9-3ss 2,0t 2003
Sted: Ølen Rogaland

Re: Startproblemer

Legg inn av Tom86 » 24 mar 2014, 16:06

Må eg skifte nøkkel og vist eg kjøper brukt tenninglås??

Brukeravatar
Kato
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 936
Registrert: 05 nov 2013, 23:08
Navn: Kato Herland
Bil: Saab 9-3 SC Aero 2.0T XWD
Sted: Tromsø

Re: Startproblemer

Legg inn av Kato » 24 mar 2014, 16:50

Nei, det er rattmodulen som lagrer og kontrollerer koden som er lagret i nøklene.
2009 Saab 9-3 SC Aero 2.0T XWD/eLSD Aut., eSID2.

Brukeravatar
Tom86
Innlegg: 24
Registrert: 22 mai 2008, 18:34
Medlemsnummer: N1356
Navn: Tom Kristian
Bil: 9-3ss 2,0t 2003
Sted: Ølen Rogaland

Re: Startproblemer

Legg inn av Tom86 » 24 mar 2014, 17:11

Kato skrev:Nei, det er rattmodulen som lagrer og kontrollerer koden som er lagret i nøklene.
Så visst eg kjøper brukt på ebay eller nåke så e d berre plug and play?

Svar