Side 1 av 1

søker tips på 9000 motorene

Lagt inn: 07 apr 2014, 23:24
av nippon81
Jeg lurer på om noen kan forklare forskjellene på motorene til 9000 turbo 94-98?

B234E, B234L, B234R

E motoren ble levert med 170hk
L motoren ble levert med 200hk
R motoren ble levert med 224hk

Men er det noen innvendige forskjeller?

Re: søker tips på 9000 motorene

Lagt inn: 08 apr 2014, 01:54
av odin1899
Wikipedia forklarer det bra.

Enkelt sagt:
B234I uten turbo
B234E med lavtrykk Garrett turbo (uten APC ventil. LPT/Ecopower/2.3t)
B234L med full trykk Garrett turbo (med APC ventil. FPT/2.3T)
B234R met Mitsubishi TD04 turbo på Aero modeller.

Selve motoren er eksakt det samme så vidt jeg vet; det gjør det så veldig enkelt å få mer kraft ut av B2x4 motorer, veldig over-engineered.

Re: søker tips på 9000 motorene

Lagt inn: 08 apr 2014, 12:34
av nippon81
Tusen takk for et utfyllende svar.

Så hvis jeg skal trimme så er det 234L eller 234R som gjelder?

Re: søker tips på 9000 motorene

Lagt inn: 08 apr 2014, 13:21
av Ingvar N629
Det spiller ingen rolle, motoren er som det skrives over her lik, men du må montere en magnetventil dersom du har en bil med B234E. Turboladeren på B234R med manuelt gir har større kapasitet enn Garretten på de andre.
228mm clutch har også sine begrensninger, mens 240 mm tåler en del mer dreiemoment. Turbo, clutch og svinghjul kan jo byttes hvis du har tenkt å ta ut såpass mye effekt.

Re: søker tips på 9000 motorene

Lagt inn: 08 apr 2014, 13:35
av nippon81
Ok. Supert. Da er det bare innkjøp av bil som gjenstår. :?