Er ikke så veeeldig super-mekaniker , så hvilken aksling tenker du på? Inni turboen?
-Skal prøve!
Skal kjenne etter slark, og prøve å få vridd så mye som mylig, så skal eg skrive her hvordan det gikk ift lyder osv.
-takk for tips! Håper jo på en "liten detalj-feil" , eller noe i den duren, så ikke dette blir for kostbart..
Lagt ut mye siste 6mnd, så er d*ittlei utlegg, men SAAB'en blir en aldri lei
HVIS dette sku vise seg å være utslitt Turbo, hva må jeg gi for en brukt en?
Sånn ca.? Og er det lett å få tak i brukt via huggerene online? Eller vet dere om en her i Bergen som dere anbefaler?
Regner med dere tipser om brukt, kontra ny?
Bilen har gått 200K, og alt av ting og tang er "litt slitt". Ikke halvslitt eller utslitt, men jeg må veie opp og ned for nye deler kontra brukte.
# alt-i-alt er bilen ALTFOR god til å selge med feil på Turbo/ pga feil på Turbo.
Tenker da på at jeg er lei utlegg...
Eu-godkjent og Bytta siste året :
Alle bremseskiver
Alle calipere
Alle bremsesko og bånd
Alle bremseslanger og endel rør
Trykk-røret på servoen
Full hovedservice
(På eksos blir midtre + bakre lyddemper, mellomrør og opphengene byttet neste uke )
Ny nøkkel med startsperre
Begge sideblinkers
2 nye og dyre Sommerdekk, så nå er 8 merke-dekk på flotte Alufelger til begge sesongene gode for minst 2-3 sesonger til.
3 nye vinduspussere, og nye lykteviskere.
Innvendig ser den ny ut! SE-utgave med ALT av elektrisk utstyr, minus takluke. Velourseter, gråe.
Forrige (kvinnelig) eiger tok godt vare på den, og kjørte som regel alene. Stått i garage siden den var ny!
Utvendig er den fin i lakken. Et par riper etter handlevogner, og selvpåført liten bulk ved dørhåndtaket Førerside, på 1 x 1 cm i diameter.
Dyp Rød Metallic, med gråe detaljer, kanaler og listverk, som jeg alt selv har lakkert svart blankt.
-Ser og tar seg godt ut, synes jeg da..
Rust er det lite av :
1 god flekk ved/rundt feste til plast-listen nede på venstre hjulbue bak, på 3 x 2 cm i dia, som lett kan pusses ned.
Hjulbuene bak har begge begynt å bli små-porøse enkelte steder.
Eneste som trekker ned, synes jeg, er (synsmessig) at det er en Combi-Coupé. Ellers er akkurat jo det meget praktisk!!
.
Jeg fikk bilen billig pga bekjentskap, itillegg 10.000kr i avslag pga gåen servopumpe', som da viste seg å være lekkasje fra røret jeg byttet! Den saug luft pga et lite hull, og pumpen lagde lyder som gjorde at den hørtes gåen ut, og var selfølgelig full av oljegris fra lekkasjen.
## "Heldigvis" var det en sleggemekaniker som fant ut at "Servopumpen er helt ferdig! koster 10.0000 ny! "
På 10.000 Km bruker den ca 1 liter olje, og jeg kjører "tynn" Mobil 5w-40 Syntetisk, så tviler på den er særlig slitt for å ha gått 201.000km ?!
Starter alltid , og lett!
-Alt i alt synes jeg det er en ekte god SAAB. Og Ikke mange biler blir godkjent av meg, da jeg pga mine 5 rygg-prolapser må ha gode seter! Disse er perfekte
Ble litt mye info dette, ville bare forklare litt for at dere skal vite om bilens tilstand, om jeg bør bruke litt cash hvis dette viser seg å bli litt kostbart?
## Takker for alle tips og info, og for et godt, profft og lett å bruke Forum!
.