Saab 9-5 2.0t henger etter girskift

Åpent forum for alle Saab entusiaster. Her postes Saab/bil-tekniske innlegg.

Moderator: Moderatorer

Svar
Lerengern
Innlegg: 3
Registrert: 05 apr 2014, 15:38
Navn: Stian Lereng
Bil: '98 9⁵ 2.0t Sedan

Saab 9-5 2.0t henger etter girskift

Legg inn av Lerengern » 18 apr 2014, 21:34

hei! ny på forumet, og ny bil :)

MEN, har et lite irriterende problem med den.. etter hvert girskift, så stiger turtallet på en måte. hvis noen skjønner? lurer egentlig på hva som er problemet. er ikke noe nøkking eller noe fusking ellers. det eneste jeg har merka er, at når bilen er kald (før motoren har nådd norm. temp), så oppfører'n seg nesten helt normalt. men når den er varm, så ruser'n seg på en måte på turtall etter giring.. forferdelig irriterende :( også når jeg ruser'n litt på tomgang, så holder'n seg på ca 2000omdr i et par sekunder før'n detter ned på normalt turtall igjen.. har tenkt litt på om det kanskje kan væra kaldstartsdyre som ikke vil slutte å gi bensin? om det i det heletatt er kaldstartsdyse på dissa motora da..

håper på kjapt svar!

MVH Stian!

Brukeravatar
Kristian N2215
Overload!!!
Innlegg: 1715
Registrert: 24 jul 2011, 13:47
Medlemsnummer: N2215
Navn: Kristian
Bil: MY05 9⁵ Vector 2.0t Td04
Sted: Asker, Drammen, Eidsvoll

Re: Saab 9-5 2.0t henger etter girskift

Legg inn av Kristian N2215 » 18 apr 2014, 22:24

Mener å huske at dette er noe som med vilje et lagt inn i software for å holde oljetrykket oppe med tanke på turboen. Har lært meg til å leve med det, men det er ganske irriterende innimellom :P
MY05 9⁵ Vector 2.0t Td04 Kombi Automat

-Har Tech2 og eberspächer diagnoseverktøy.

Brukeravatar
Vegars
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 811
Registrert: 10 jan 2006, 23:17
Medlemsnummer: N631
Navn: Vegar

Re: Saab 9-5 2.0t henger etter girskift

Legg inn av Vegars » 18 apr 2014, 22:49

Er blitt fortalt at dette kan omprogrameres slik at "problemet" blir litt mindre, men hovedgrunnen er vel det tunge svinghjulet visstnok.
Gjør kanskje at kjøringen blir mer smooth ved at det er sånn :D
Volvo V60 D5 2017
Yamaha V-Max 1996
Knaus 550

Lerengern
Innlegg: 3
Registrert: 05 apr 2014, 15:38
Navn: Stian Lereng
Bil: '98 9⁵ 2.0t Sedan

Re: Saab 9-5 2.0t henger etter girskift

Legg inn av Lerengern » 18 apr 2014, 22:57

hmm, syns ikke at det går noe smooth i det heletatt faktisk... :P si jeg ligger på 2500 omdr. i det jeg trykker inn clutchen og slipper gassen samtidig, så går turtallet opp 250 omdr, før det synker saaaakte mot tomgang.. så må væra noe falskluft noen plasser?? men bilen går som ei kule ellers! ikke noe nøkking eller fusking på noe sett.. er forresten en manuell!

Lerengern
Innlegg: 3
Registrert: 05 apr 2014, 15:38
Navn: Stian Lereng
Bil: '98 9⁵ 2.0t Sedan

Re: Saab 9-5 2.0t henger etter girskift

Legg inn av Lerengern » 18 apr 2014, 23:02

Kan legge ved noen videosnutter i morra en gang, så får dere se! :) kanskje det blir litt lettere å diagnostisere.. en kamerat av meg sjekka t7 med tech2 og fant ikke noen feilkoder noen plasser.. er litt rart, men hvertfall.. ordner noen videosnutter i morra!

Brukeravatar
Kristian N2215
Overload!!!
Innlegg: 1715
Registrert: 24 jul 2011, 13:47
Medlemsnummer: N2215
Navn: Kristian
Bil: MY05 9⁵ Vector 2.0t Td04
Sted: Asker, Drammen, Eidsvoll

Re: Saab 9-5 2.0t henger etter girskift

Legg inn av Kristian N2215 » 19 apr 2014, 07:19

Lerengern skrev:hmm, syns ikke at det går noe smooth i det heletatt faktisk... :P si jeg ligger på 2500 omdr. i det jeg trykker inn clutchen og slipper gassen samtidig, så går turtallet opp 250 omdr, før det synker saaaakte mot tomgang.. så må væra noe falskluft noen plasser?? men bilen går som ei kule ellers! ikke noe nøkking eller fusking på noe sett.. er forresten en manuell!
Nei det hørtes litt i overkant ut egentlig. Min går ikke opp i turtall, men den går sakte ned. Hvis jeg er litt kjapp med giringa, blir det litt rykking, særlig i lave gir.
MY05 9⁵ Vector 2.0t Td04 Kombi Automat

-Har Tech2 og eberspächer diagnoseverktøy.

Brukeravatar
Ingvar N629
MAX BOOST
Innlegg: 12866
Registrert: 14 mar 2006, 16:41
Medlemsnummer: 629
Navn: Ingvar Garåsen
Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
Sted: Rissa

Re: Saab 9-5 2.0t henger etter girskift

Legg inn av Ingvar N629 » 19 apr 2014, 08:23

Sjekk falskluft og LMM! Hvis du har tilgang på Tech 2, gå inn på Total bränslekorreksjon, summen bør ligge innenfor +/-4% og avvikelse målt/beregnet luftmasse skal være 0-1% ved stabil last og turtall. 0% på tomgang.
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan

barenstaden
Innlegg: 15
Registrert: 12 feb 2010, 11:43

Re: Saab 9-5 2.0t henger etter girskift

Legg inn av barenstaden » 22 apr 2014, 21:07

Dette irriterte meg og! Siden jeg også sliter med rykking under pådrag gikk jeg på slangejakt med pusteproblemer og fant et par dårlige. Etter å ha byttet en dårlig vakuumslange virker det ut som om problemet med at motor ruser seg opp ble minimalt. Om ikke helt borte.
Saab 9-5 2.0t, 2000.

Svar