hei! ny på forumet, og ny bil
MEN, har et lite irriterende problem med den.. etter hvert girskift, så stiger turtallet på en måte. hvis noen skjønner? lurer egentlig på hva som er problemet. er ikke noe nøkking eller noe fusking ellers. det eneste jeg har merka er, at når bilen er kald (før motoren har nådd norm. temp), så oppfører'n seg nesten helt normalt. men når den er varm, så ruser'n seg på en måte på turtall etter giring.. forferdelig irriterende også når jeg ruser'n litt på tomgang, så holder'n seg på ca 2000omdr i et par sekunder før'n detter ned på normalt turtall igjen.. har tenkt litt på om det kanskje kan væra kaldstartsdyre som ikke vil slutte å gi bensin? om det i det heletatt er kaldstartsdyse på dissa motora da..
håper på kjapt svar!
MVH Stian!
Saab 9-5 2.0t henger etter girskift
Moderator: Moderatorer
- Kristian N2215
- Overload!!!
- Innlegg: 1715
- Registrert: 24 jul 2011, 13:47
- Medlemsnummer: N2215
- Navn: Kristian
- Bil: MY05 9⁵ Vector 2.0t Td04
- Sted: Asker, Drammen, Eidsvoll
Re: Saab 9-5 2.0t henger etter girskift
Mener å huske at dette er noe som med vilje et lagt inn i software for å holde oljetrykket oppe med tanke på turboen. Har lært meg til å leve med det, men det er ganske irriterende innimellom
MY05 9⁵ Vector 2.0t Td04 Kombi Automat
-Har Tech2 og eberspächer diagnoseverktøy.
-Har Tech2 og eberspächer diagnoseverktøy.
Re: Saab 9-5 2.0t henger etter girskift
Er blitt fortalt at dette kan omprogrameres slik at "problemet" blir litt mindre, men hovedgrunnen er vel det tunge svinghjulet visstnok.
Gjør kanskje at kjøringen blir mer smooth ved at det er sånn
Gjør kanskje at kjøringen blir mer smooth ved at det er sånn
Volvo V60 D5 2017
Yamaha V-Max 1996
Knaus 550
Yamaha V-Max 1996
Knaus 550
Re: Saab 9-5 2.0t henger etter girskift
hmm, syns ikke at det går noe smooth i det heletatt faktisk... si jeg ligger på 2500 omdr. i det jeg trykker inn clutchen og slipper gassen samtidig, så går turtallet opp 250 omdr, før det synker saaaakte mot tomgang.. så må væra noe falskluft noen plasser?? men bilen går som ei kule ellers! ikke noe nøkking eller fusking på noe sett.. er forresten en manuell!
Re: Saab 9-5 2.0t henger etter girskift
Kan legge ved noen videosnutter i morra en gang, så får dere se! kanskje det blir litt lettere å diagnostisere.. en kamerat av meg sjekka t7 med tech2 og fant ikke noen feilkoder noen plasser.. er litt rart, men hvertfall.. ordner noen videosnutter i morra!
- Kristian N2215
- Overload!!!
- Innlegg: 1715
- Registrert: 24 jul 2011, 13:47
- Medlemsnummer: N2215
- Navn: Kristian
- Bil: MY05 9⁵ Vector 2.0t Td04
- Sted: Asker, Drammen, Eidsvoll
Re: Saab 9-5 2.0t henger etter girskift
Nei det hørtes litt i overkant ut egentlig. Min går ikke opp i turtall, men den går sakte ned. Hvis jeg er litt kjapp med giringa, blir det litt rykking, særlig i lave gir.Lerengern skrev:hmm, syns ikke at det går noe smooth i det heletatt faktisk... si jeg ligger på 2500 omdr. i det jeg trykker inn clutchen og slipper gassen samtidig, så går turtallet opp 250 omdr, før det synker saaaakte mot tomgang.. så må væra noe falskluft noen plasser?? men bilen går som ei kule ellers! ikke noe nøkking eller fusking på noe sett.. er forresten en manuell!
MY05 9⁵ Vector 2.0t Td04 Kombi Automat
-Har Tech2 og eberspächer diagnoseverktøy.
-Har Tech2 og eberspächer diagnoseverktøy.
- Ingvar N629
- MAX BOOST
- Innlegg: 12866
- Registrert: 14 mar 2006, 16:41
- Medlemsnummer: 629
- Navn: Ingvar Garåsen
- Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
- Sted: Rissa
Re: Saab 9-5 2.0t henger etter girskift
Sjekk falskluft og LMM! Hvis du har tilgang på Tech 2, gå inn på Total bränslekorreksjon, summen bør ligge innenfor +/-4% og avvikelse målt/beregnet luftmasse skal være 0-1% ved stabil last og turtall. 0% på tomgang.
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan
-
- Innlegg: 15
- Registrert: 12 feb 2010, 11:43
Re: Saab 9-5 2.0t henger etter girskift
Dette irriterte meg og! Siden jeg også sliter med rykking under pådrag gikk jeg på slangejakt med pusteproblemer og fant et par dårlige. Etter å ha byttet en dårlig vakuumslange virker det ut som om problemet med at motor ruser seg opp ble minimalt. Om ikke helt borte.
Saab 9-5 2.0t, 2000.