Har en 98 Saab 9-5 2l som jeg har kjøpt billig av en kollega , når jeg tok over for ca 3 mnd siden lyste check engine lampa , og kollega sa at dette skyltes at det trengtes et nytt Spjeldhus,
for ca 2 mnd siden begynte bilen å få problemer med start når den var varm - men fikk den alltids igang igjen når den ble kald (tror dette kom av defekt veivaksel sensor),
nå her om morgenen fikk jeg ikke liv i den i det hele tatt, alle lamper lyser ,, turteller står bomstille ved påslag , og det lyser /gløder i bakrute varmer lyser når teningen står på , usikker på om det har gjort det før.
bilen står heldigvis hjemme i gården og det jeg lurer på er om det kan være helt kaputt veivaksel sensor eller om samme symtom også gjelder ved defekt tenningskasset/plugger.
Om jeg tar ut sikring 17 så får jeg kinnet og starteren går ,, men motoren tenner jo selvfølgelig ikke .. men med sikringen i ,, skjer det absolutt ingen ting som om det var at bilen var varm før og at det skyldes veivakselsensor.
Har bestilt ny veivakselsensor , men lurer da på om det ved røket tenningskasset kan ha samme type symptomer . DVS tar man ut sikring til motorstyringen , får man kinnet , men setter man sikringen inn igjenn skjer ingenting.
har man defekt tennkasett vil starteren gå men ingen start ?
Er det bare Veivaksel sensor som stenger for STARTmotor eller kan det være andre sensorer også ?
SID kodene er desverre ikke leselige ,, da SID er defekt og bare viser "gibberish"
på forhånd takk for alle svar .
Veivakselsensor eller Tenningskasett eventuelt begge =)
Moderator: Moderatorer
-
- Ingvar N629
- MAX BOOST
- Medlemsnummer: 629
- Navn: Ingvar Garåsen
- Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
- Sted: Rissa
Re: Veivakselsensor eller Tenningskasett eventuelt begge =)
Automat?
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan
-
Re: Veivakselsensor eller Tenningskasett eventuelt begge =)
Manuell girkasse er det på denne.